Lomha az e-könyv: a printoldalakat gyorsabban olvassuk?

Kerekes Pál, 2010. július 15. 17:35

Jakob Nielsen amerikai nethasználati kutató több tanulmányában vizsgálta a weboldalak olvasásának felhasználói szokásait. Ő és csoportja állapította meg először, hogy az elektronikus szövegeket másképp veszik birtokukba az olvasók, mint a hagyományos lapoldalakat.

Nielsen nevéhez fűződik a nagy „F” axioma: hőtérképes vizsgálattal megállapította, hogy az olvasók nem tradicionális módon, sorról sorra haladnak a webdokumentumokban, hanem a nagy F betűhöz hasonló szerkezetben. A marketingesek ezt az oldalak szerkesztésénél figyelembe is veszik. Megkísérelte egyébként Nielsen az olvasási sebesség képletének felállítását is.

A kutató július elején tette közzé honlapján legújabb kísérletét. Megállapításai – tekintettel a jelenleg felfutásban és kíméletlen versenyben lévő e-könyvolvasó gyártásra – rövid idő alatt a teljes informatikai szaksajtón átfutott, hatalmas vitát váltva ki. A kommentek nem nélkülözték az érzelmi és erősen személyes jellegű attitűdöket.

Nielsen egyszerű kérdést tett fel. Melyik szöveget olvasnák gyorsabban a kiválasztott kísérleti alanyok: a legnépszerűbbek közé sorolt e-readereken, azaz az iPad-on, a Kindle2-n vagy az asztali gépen prezentáltakat, vagy a hagyományos nyomtatott könyvet?

A tesztben részt vevők mindannyian rendszeres olvasók, és ismerték az e-könyvek metodikáját is. Az előzetesen kiválasztott harmincnégy személyből végül huszonnégy résztvevő adatait vették figyelembe. Lényeges, hogy lineáris szöveget alkalmaztak, tehát nem webes html dokumentumot. Egy rövid Hemingway-novellát választottak ki, ezt olvasták el a kísérleti alanyok különböző szövegmódozatokban.

Az eredmény a következő: az iPad-on 6,2 százalékkal, a Kindle2-n 10,7 százalékkal lassabban olvastak a teszt közreműködői a hagyományos könyvhöz viszonyítva. A szerzők sietve megállapították, hogy a két e-könyvolvasó közötti felhasználói sebességkülönbség a gyakorlatban nagyon kicsi, tehát ebből semmilyen érték-összehasonlítás nem vezethető le.

A kutatók feltették azt a kérdést is: melyik formátum volt a legkényelmesebben használható? Az e-readerek és a könyv nagyjából ugyanazt a magas pontszámot kapta. Ez természetesen szép eredmény az e-könyv szempontjából. Amit viszont kategorikusan elutasítottak a résztvevők, az az asztali gép volt. Úgy jellemezték a helyzetet, hogy ezen az eszközön olvasni olyan, mintha munkát végeznének. Szinte gyűlölték a monitoron sorjázó szöveget. A legtöbb felhasználó hozzátette: a nyomtatott könyv olvasása pihentetőbb, szórakoztatóbb (relaxálóbb) volt.

A szerzők végül levonják a következtetést: az elektronikus olvasás jövője az e-readerek további felhasználói elfogadottságán múlik. Talán a további kijelző-tökéletesítések még magasabb olvasói elégedettséget hozhatnak. A szakírók a kísérlet módszerét és eredményeit erősen vitatják. Véleményük szerint a minta túl kicsi következtetések levonására. Fontos lenne tudni, milyen műveltségi szinttel rendelkeztek a vizsgálat alanyai, illetve, hogy milyen korosztályhoz tartoztak, hiszen ez döntő lehet más kutatások szerint. A tudományos megközelítést félretéve a kommentelők vehemensen érvelnek az általuk favorizált olvasási technikák mellett.

Kulcsszavak: e-book könyv

Fogyasztói elektronika ROVAT TOVÁBBI HÍREI

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte

Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.

2024. november 20. 15:10

A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association

A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.

2024. november 19. 19:27

Kávét rendel majd az LG autós asszisztense, ha fáradt a sofőr

Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után ez a harmadik az innovatív digitális interfészek sorozatában, amelyek izgalmas bepillantást nyújtanak a mobilitás jövőjébe.

2024. november 19. 11:35

Mesterséges intelligenciával felszerelt mosodai megoldásokat mutatott be az LG

Az LG Electronics (LG) a Frankfurtban megrendezett Texcare nemzetközi kereskedelmi mosodai és textilápolási kiállításon mutatta be PROFESSIONAL LAUNDRY termékcsaládját. Az energiahatékonyságot előtérbe helyező új termékcsaládban számos nagy kapacitású megoldás, például 30 kg kapacitású mosó- és szárítógépek és egy 25 kg-os maximális mosási és 16 kg-os szárítási kapacitású hőszivattyús mosó-szárítógép is helyet kapott. A PROFESSIONAL LAUNDRY termékcsalád bevezetésével az LG célja, hogy mind Európában, mind pedig világszerte megerősítse pozícióját a kereskedelmi ruhatisztítási megoldások piacán.

2024. november 15. 20:25

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36