Az ember és a gépek közötti összhangot vizsgálja a robotszörny
A művészként és mérnökként is dolgozó Johnathan Tippett meglepő elképzeléssel állt elő, amely emlékeztet a GE mérnökeinek 1960-as évekbeli kibernetikus antropomorf gépeire. Tippett csapatával együtt azon dolgozik, hogy megépítse a világ első ember irányította verseny-robotját, a Prosthesis-t. A Prosthesis egy négy lábon álló, három emelet magas, 7 tonnát nyomó acélszörnyeteg. A szokványos robotokkal ellentétben az akkumulátorral működő óriás irányításához emberi pilótára van szükség. Az antropomorf robotokkal párhuzamosan a GE „szokványos” pilóta nélküli robotokat is fejleszt, amelyek egy napon a sebészeti műszerek sterilizálását végzik majd a kórházakban, illetve olyan, a Wall-E-hoz hasonló, függőleges felületen is mászni tudó robotot amely a szélturbinák vizsgálatát végzi majd.
Jonathan Tippett Prosthesis névre hallgató gépezete a GE lépegető járművére és mechanikai váz konstrukciójára emlékeztet. Forrás: GEreports.com
„A gépezet maga versenyzésre készült, de ebben a sofőrnek legalább akkora szerepe van, mint a technológiának" - írja Tippett az Indiegogo közösségi ötletbörze (crowdsourcing) weblapon. „Mivel nem automata irányítású, a teljesítménye teljes mértékben a vezetőfülkébe beszíjazott személytől függ.
A Prosthesis-t nem lesz könnyű kormányozni. Komoly összpontosítás, ügyesség, erő és karakánság kell hozzá.”
A csapat egyelőre az „alfalábbal” készült el: a lekicsinyített láb-prototípuson a felfüggesztések és az irányítórendszer működését kívánják bemutatni.
Bemutató videó:
Emellett oktatóplatformként is alkalmazzák majd azon pilóták számára, akik a későbbiekben a Prosthesis-t fogják vezetni.
Hasonlóan Tippelt elképzelésiéhez, a GE mérnökei az 1960-es években kibernetikus antropomorf gépet építettek, mely a Walking Truck (lépegető jármű) néven vált ismertté. A tervezett jármű hepehupás talajon is tudott közlekedni, áthat a sűrű növényzeten, és átlépett a kidőlt fák felett.
A GE mérnökei által tervezett kibernetikus antropomorf lépegető jármű, Walking Truck néven vált ismertté. Forrás: GEreports.com
A GE mérnökei fejlesztették ki a Hardimant is, a villamos árammal működtetett mechanikus vázat. Forrás: GEreports.com
Szintén a GE nevéhez fűződik a Hardiman kifejlesztése a „The Man Augmentation Program”, vagyis az emberi erő fokozását célul kitűző program keretében. A Hardiman egy villamos árammal működtetett mechanikus váz volt, amely vállmagasságig ért, a kezei kezdetleges fogók voltak, és az embert állítólag „egy óriás erejével ruházta fel".
Bár ezek a projektek a polcra kerültek, a hasonló modern robotok, mint például a Boston Dynamics Nagy Kutyája már elvégzi a nehéz súlyok emelgetését helyettünk.
Videó:
A GE pedig most „szokványos” pilóta nélküli robotokat fejleszt, amelyek egy napon a sebészeti műszerek sterilizálását végzik majd a kórházakban, illetve olyan, a Wall-E-hoz hasonló, függőleges felületen is mászni tudó robotot, amely a szélturbinák vizsgálatát végzi majd.
A GE sebészeti robotja, Forrás: GEreports.com
A GE függőlegesen is mászni tudó robotja, Forrás: GEreports.com
Kapcsolódó cikkek
- Milyen legyen egy könnyen megjegyezhető, de (szinte) feltörhetetlen jelszó?
- Számos szakmában már elvárás a videójátékozás
- Hogyan építsünk sugárhajtóművet Google-szemüveggel
- Meghalt Szőr Péter, világhírű magyar informatikus
- Új képalkotó eljárás fedheti fel a szívroham kockázatát
- Tudomány és technológia játékos módon
- Emberek és robotok az Elysium előtt
- Múzeumi tárlatvezető robot Japánból
- Robotikai világbajnokságon lettek negyedikek nyírségi diákok
- 3D-s térképet készítenek robotok a tűzvészek helyszínéről