A megbízható szállítás fontosabb a vaterázóknak, mint a gyorsaság
Az áprilisban több száz webáruház és hagyományos bolthálózat kínálatával bővülő online piactér, a Vatera tapasztalatai szerint, míg külföldön jellemzően a lehető legrövidebb szállítási határidőt igénylik a felhasználók, a hazai vásárlók inkább várnak egy-két napot, ha így megbízhatóan, és ezáltal sokszor kedvezőbb áron juthatnak hozzá a kívánt termékhez.
A Vaterán a levélküldemény és a személyes átvétel a legnépszerűbb
A Vatera legfrissebb adatai szerint a legnagyobb hazai online piactér eladói közel 3 és fél millió cikknél kínálnak levélküldeményként történő szállítást, és a felhasználók a vásárlások 53 százalékában élnek is ezzel a lehetőséggel. A személyes – és tulajdonképpen így a legbiztonságosabb – átvétel is népszerű: több mint 3 millió terméklapon jelölték meg ezt a kézbesítési módot, és a vásárlók 27,5 százaléka vette át így a megrendelt cikket. Ezeket követi a Vaterafutár – melynek kihasználtsága 2012 júliusa óta több mint hétszeresére nőtt – majd a postacsomagok, illetve utánvétes csomagok. A legnagyobb online piactér adatai alapján a felhasználók többsége a fixáras termékekért (61,13%) előre utalással fizet, ami azt mutatja, hogy az online vásárlók egyre jobban bíznak az eladókban, és többnyire pozitív tapasztalatokkal rendelkeznek. Az előre utalás az e-kereskedelmi piachoz képest is igen magas aránya kifejezetten Vaterás sajátosság, mivel az eladói értékeléseknek köszönhetően minden vásárló előre látja mennyire bízhat meg az eladóban. A vásárlók mindössze 27,54%-a fizet személyes átvételkor, és csupán 2,62%-uk egyenlíti a számlát utánvéttel.
A PostaPontokra történő kiszállítás nemzetközi viszonylatban nem jellemző, itthon mégis fokozatosan nő a népszerűsége, melynek egyik oka az online vásárlók árérzékenysége. Egy 2013-as, webáruházak körében végzett kutatás szerint2 már az eladók 21,43 százaléka kínálta lehetőségként az átvevőpontokon történő átvételt.
Külföldön kicsit másképp…
A hazai tapasztalatokkal ellentétben az amerikai kontinensen jellemzően a gyorsaság a legfontosabb, és az e-kereskedelmi cégek mindent megtesznek a minél rövidebb szállítási határidők elérése érdekében. Az amerikai webáruházaknál bevett gyakorlat, hogy a korábbi rendelések alapján megpróbálják előre jelezni, hogy mely terméket melyik földrajzi területen vásárolják meg a közeljövőben, és mielőtt bárki megrendelné azt, a terméket már elküldik a helyi központba, ezzel radikálisan lecsökken a szállítási idő. Az egyre népszerűbb mobil applikációkkal már azt is megnézhetjük, hogy az adott termék a vásárló tartózkodási helyének közelében melyik üzletben érhető el, így a megrendelt terméket akár 1-2 órán belül házhoz is tudják szállítani.
A jelenlegi lehetőségektől pedig már nem áll messze a hazánkban is hamarosan megjelenő átvételi automaták konstrukciója.
Kapcsolódó cikkek
- A táblagépek vetnek véget a PC-korszaknak (1. rész)
- A magyarok negyede vesz igénybe ingyenes online telefonos szolgáltatást
- Áttörés előtt a viselhető mobil eszközök piaca
- Vége a férfi dominanciának a neten
- Apróságok a fa alá
- 7. alkalommal rendezték meg DE!-T
- Az internetes oldalaknak csak három típusát látogatjuk rendszeresen
- Trendforduló: A mobil eszközökre támaszkodik a szórakoztató elektronikai ipar
- Adatgyárak füstjétől bűzlik az internet - Hozhatnak-e enyhülést a felhők?
- Tóth Attila a legfanatikusabb vaterás