Zavarják a gyermekek alvását az okostelefonok

MTI Sajtóadatbank, 2015. január 7. 11:41

Kevesebbet alszanak azok a gyermekek, akiknek a szobájukban okostelefon vagy táblagép van - derül ki egy hétfőn közzétett amerikai tanulmányból.

A Pediatrics orvosi szaklapban megjelent, több mint 2000 iskolás gyermek bevonásával készített tanulmány szerint a "kis képernyős" eszközök esetén tapasztalt alváshiány csekély mértékben felülmúlta azokat az eseteket is, amikor a gyerekek televíziókészülékkel aludtak egy szobában.

Az eredmények szerint azok a gyermekek, akiknek a szobájukban okostelefon vagy táblagép volt hozzáférhető, éjszakánként átlagosan 21 perccel aludtak kevesebbet, és gyakrabban érezték magukat kialvatlannak, mint azok, akik közelében nem voltak ilyen eszközök. A televíziókészülékkel egy szobában alvó gyerekek naponta átlagosan 18 perccel aludtak kevesebbet társaiknál.

 



A Kaliforniai Egyetem kutatói úgy vélik, a kis képernyős eszközök jelenléte, valamint a képernyő előtt eltöltött idő összefüggésbe hozható a kevesebb alvással, ugyanis a képernyők által kibocsátott fények hatására kevesebb melatonin - alvást segítő hormon - termelődik. Emellett a telefon közelében alvókat vélhetően zavarhatja a szöveges és chatüzenetek érkezését jelző rezgés.

Egy decemberben publikált kutatás felhívta rá a figyelmet, hogy rosszabbul alszanak és többször panaszkodnak álmosságra napközben azok a felnőttek, akik háttérvilágítással rendelkező e-könyv-olvasókat használnak elalvás előtt. Tudósok szerint a jelenség mögött az ember biológiai órája, a cirkadián ritmus áll, amelyet megzavarnak az elektronikus eszközökből áradó, speciális rövidhullámú és általában kékes színű fények.

A kutatók szerint a kis képernyős, valamint a televíziókészülékek által okozott alváshiány közötti átlagosan hárompercnyi különbség magyarázata az, hogy az előbbieket közelebb tartjuk az arcunkhoz, így jobban érvényesül a belőlük áradó fény hatása, mint a televíziók esetében.

A tanulmány kitért a televíziózás és a videojátékok alvásra nézve káros hatására is. A kutatók szerint minden DVD- vagy TV-nézéssel eltöltött óra majdnem négy, míg a videojátékokkal eltöltött ugyanennyi idő öt perccel kurtítja meg az alvást napi szinten.

A kutatás vezetője, Jennifer Falbe úgy véli, az eredmények óvatosságra intenek az ilyen eszközökkel szemben. A Kaliforniai Egyetem kutatója szerint a kevesebb alvással, valamint az alvásminőség romlásával járó kockázatok között szerepel a rosszabb iskolai teljesítmény, számos viselkedési probléma, a súlygyarapodás, valamint annak a lehetősége is, hogy csökken a betegségekkel szembeni ellenálló képesség.

A kutatásban több mint kétezer 9-12 éves tanuló vett részt 2012 és 2013 között Massachusetts államban.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is. 

2024. november 21. 13:12

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01