Az IBM megújította a személyes adatok védelmét
Mind több online szolgáltatás követeli meg valamely személyes adat – név, lakcím, esetleg bankkártyaszám – megadását, ezek azonban könnyen rossz kezekbe is kerülhetnek. Az IBM kutatói Identity Mixer néven olyan felhőmegoldást dolgoztak ki, amelynek segítségével a felhasználók maguk határozhatják meg, hogy mikor, kinek, mely adataikat szolgáltatják ki az interneten.
Kifinomult kriptográfiai algoritmusra épülő felhőmegoldást dolgoztak ki az IBM kutatói, hogy megvédjék a felhasználókat a személyes adataikkal való visszaélésektől. Az online szolgáltatások terjedése miatt minden korábbinál fontosabbá váltak az adatvédelemi kérdések – legyen szó közösségi oldalakról, videómegosztókról, online vásárlásról vagy éppen a bankolásról. Mind több alkalmazás igényli a személyes adatok bizonyos körének megadását, a felhasználóknak azonban eddig gyakorlatilag nem volt ráhatásuk arra, hogy mi történik – a gyakran a szükségesnél jóval többet eláruló – adatbázisokkal.
Az IBM felhőalapú Identity Mixer technológiájának célja, hogy a felhasználók személyes adatai az online szolgáltatások használatakor ne kerüljenek illetéktelen kezekbe. A hiteles adatokat ennek érdekében a rendszer titkosítja, lehetővé téve, hogy az ügyfél mindig csak annyit osszon meg magáról egy harmadik féllel, amennyi feltétlenül szükséges. A probléma mind nagyobb súlyát jelzi, hogy a comScore adatai szerint egy átlagos felhasználó havi 25 órát tölt az internet előtt, és ez alatt tucatnyi olyan online szolgáltatással találkozik, amelyhez személyes felhasználói fiókot kell létrehoznia, vagyis különböző adatokat kell megadnia. Az ilyen szolgáltatók természetesen maguk is törekednek a biztonságra, adatvédelmi szempontból azonban általában nem nyújtják a legmagasabb szintű védelmet, ami komoly költségekkel is járhat, ha az adatbázis „rossz kezekbe” kerül.
Előfordulhat például, hogy egy videostreaming szolgáltatás csak életkori és földrajzi korlátozással vehető igénybe, ilyenkor a felhasználónak pontos születési dátumát és lakcímét is meg kell adnia. Mindezek a szükségesnél már önmagukban jóval szélesebb adatkört jelentenek. Az Identity Mixer ebben az esetben azonban csak annyit igazol vissza a szolgáltató felé – pontos dátum nélkül –, hogy az adott egyén már betöltötte a minimális életkort, illetve nem részletezve jelzi, hogy tartózkodási helye megfelel-e a kívánt régiónak. Ha pedig bankkártyával vásárolna filmet az ügyfél, a szolgáltató csak annyit nyerhetne ki a központi felhőből, hogy a plasztik érvényes és a bank elfogadta-e a tranzakciót – a kártyaszám és a lejárati dátum nem kerülne a szervereire. Az adatbázisban így csak az „igen” kerül a felhasználó neve mellé, a valódi személyes adatokat pedig a biztonságos felhő tartalmazza. Ezek akkor sem kerülhetnek illetéktelenekhez, ha például a regisztrációt kérő portál szerverét feltörik.
Az Identity Mixer tehát kriptografikus algoritmusokkal titkosítja a felhasználó – akár harmadik fél, például az állam által hitelesített – adatait, az adatokat hitelesítő tanúsítványt kiadó szervezet pedig természetesen nem kap arról információt, hogy hogyan és mikor használják fel az adatokat.
A technológia előnyös a felhasználóknak, hiszen pontosan kontrollálhatják, hogy mikor, kivel, milyen adatokat osztanak meg. Nyerhetnek vele azonban a szolgáltatók is, hiszen jelentősen csökkenthetik az online aktivitást esetleg akadályozó kockázatokat, növelhetik az ügyfélbizalmat. Mindezt ráadásul felhőalapon, ami nagyban megkönnyíti a fejlesztők dolgát a technológia saját alkalmazásaikba integrálásakor.
Az Identity Mixer tesztelésére tavasztól nyílik mód az IBM Bluemix felhőplatformján, a fejlesztők így saját platformjaikba ágyazva próbálhatják ki a megoldást, mind asztali, mind mobil felhasználási területen.
A rendszer potenciálját természetesen már ez megelőzően is tesztelték. A Német Vöröskeresztnél például az otthoni sürgősségi és szociális ellátásban alkalmazták sikerrel a technológiát. Ebben az esetben a központi szerver a tesztprogramban résztvevő gondozottakra szerelt szenzorok – fizikai állapotra és aktivitásra vonatkozó – adatainak rögzítésével és elemzésével döntötte el, hogy kinek van éppen szüksége segítségre, és ezen belül is milyen jellegűre. Az adatkezelés itt értelemszerűen kulcskérdés, hiszen számos, betegségekkel, orvosi leletekkel, gyógyszerekkel és a rokonok elérhetőségeivel összefüggő érzékeny információt kell kezelni a megfelelő döntésekhez és intézkedésekhez.
Az Identity Mixer működését bemutató rövidfilm itt érhető el:
https://www.youtube.com/watch?v=gKK1PxGu6Fo
Kapcsolódó cikkek
- A gyakori adatvesztés veszélye
- Nem látnak rá többé a monitorra
- Biztonsági rések: nélkülözhetetlenné vált a sérülékenységi vizsgálat
- Minden szögből védi a gépünket a 3M intelligens szűrője
- Nagyon sokba kerülhet a családnak a gyerekek online ténykedése
- Mire jók a sérülékenységi vizsgálatok?
- 3X Virtual: végső búcsú a meghibásodásoktól, az adatvesztéstől?
- Négy tanács a biztonsági stratégia korszerűsítéséhez
- Az ismerőseink alkalmazásai is ellophatják az adatainkat
- Az alkalmazottak késve jelentik mobileszközeik ellopását
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.