A többség szerint az okostelefon változtatta meg leginkább az életet
A magyar okostelefon-tulajdonosok közel 80 százaléka szerint okostelefonjuk változtatta meg leginkább az életüket az elmúlt évtizedek technológiai találmányai közül - derült ki egy friss kutatásból.
Az ISQ Online cég négy országban végzett felmérést – Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Romániában - a Google megbízásából arról, milyen szerepet tölt be az okostelefon az életünkben. A kutatást idén április-májusban végezték, 800 fős, 15 évnél idősebb internetezők populációjában, reprezentatív mintán.
A felmérés szerint a magyar okostelefon-felhasználók 28 százaléka gyakorlatilag egész nap nyomkodja készülékét, és 31 százalék legalább óránként ránéz a kijelzőre.
Ha véletlenül otthon felejti készülékét, a magyar okostelefon-tulajdonosok 26 százaléka szinte pánikba esik és meztelennek érzi magát, ugyanakkor az okostelefont használók 45 százaléka azt állítja, sosem felejti otthon a mobilját. A telefon nélkül töltött napot ugyanakkor egészen sokan élvezik, a megkérdezettek 39 százaléka váratlan nyaralásként tekint az így eltöltött időre.
A felmérés szerint a magyar mobilhasználók elsősorban személyi asszisztensként (42 százalék) és szórakoztató központként (39 százalék) tekintenek a telefonjukra. A magyar tulajdonosok több mint fele használja telefonját bankszámlájának ellenőrzésére, 47 százalék pedig gyakran vásárol online mobilja segítségével.
A reggeli indulás előtt a leggyakrabban ellenőrzött tárgyak közül az okostelefon szorosan a második a pénztárca után (71 és 72 százalék), messze megelőzve a lakáskulcsot, amely csak a harmadik a fontossági listán (57 százalék). Minden harmadik ember visszafordul készülékéért, ha otthona közelében jön rá, hogy elfelejtette magával vinni. A legelszántabb 7 százalék visszamegy a telefonjáért, bármilyen távol is járjon. Minden harmadik telefontulajdonos egész nap a keze ügyében tartja készülékét, és sokan még pihenés közben sem teszik le telefonjukat: a válaszadók 60 százaléka például tévézés közben is a kezében tartja mobilját.
A telefon az egyik legjobb unaloműző álmatlanság esetén is, minden harmadik megkérdezett üti el idejét a mobilja segítségével, ha nem tud aludni - derül ki a felmérésből.
A felhasználók 56 százaléka szerint a mobil szuperereje, hogy nyugodtan lehetünk feledékenyek. A mobil legjobb tulajdonságai közül nagyjából ugyanennyire fontos, hogy a felhasználók bárhol bármit megnézhetnek és megkereshetnek rajta (53 százalék), így biztonságban érzik magukat. A felhasználók közel fele (48 százalék) csak a legritkább esetekben, nagyon különleges alkalmakkor halkítja le készülékét, de ilyenkor is közel 90 százalékuk időről-időre ránéz, nehogy lemaradjon egy fontos hívásról vagy eseményről.
Az okostelefont használók 17 százaléka még randi alatt is felmegy az internetre a telefonján, míg 53 százalék a baráti találkozókon teszi ugyanezt. A legtöbb felhasználó társaságban is nehezen teszi le telefonját, gyakran ellenőrzi e-mailjeit, és a netre is felmegy.
Elsősorban az idősebb, ötven év feletti korosztály számára fontos, hogy személyes találkozók során telefonjuk ne kerüljön elő: egyharmaduk semmiképpen sem venné elő mobilját egy étteremben. Annak ellenére, hogy ezt sokan teszik, az okostelefont használók 60 százalékát zavarja, ha beszélgetés közben partnerük a telefonját nyomkodja. Csupán valamivel több mint egyharmaduk nem neheztel, ha beszélgetés közben társuk sms-t küld vagy elintéz egy gyors e-mailt az elemzés szerint.
Egy hetet végigkövetve, az okostelefon-tulajdonosok a leggyakrabban az időjárást előrejelző alkalmazást használják telefonjukon (78 százalék), de népszerűek a közösségi oldalak alkalmazásai (69 százalék) és a fotós alkalmazások (68 százalék) is. A felhasználók közel egyharmada 3-5 applikációt tölt le telefonjára egy hónap alatt, minden tizedik tulajdonos pedig akár tíz alkalmazást is telepített. Ha bármilyen alkalmazást választhatnának, minden második okostelefon-tulajdonos a forgalmi dugókat és alternatív útvonalakat javasoló appot töltene mobiljára, míg a felhasználók 41 százaléka készülékével fizetne, így gyorsítva fel a vásárlást.
A válaszadók több mint fele (55 százalék) szerint a mobilinternet egy olyan szolgáltatás, amely még nem elérhető mindenki számára, de egyre többen engedhetik meg maguknak, míg a megkérdezettek közel fele (41 százalék) szerint számít alapvető szolgáltatásnak, amivel a legtöbb ember már rendelkezik.
Minden negyedik ember (27 százalék) csak wifi kapcsolattal hajlandó internetezni okostelefonján, ez magasabb arány, mint a kutatásban résztvevő többi országban. A túlnyomó többség (67 százalék) lehetőség szerint ingyenes vezeték nélküli hálózatra kapcsolódik, hogy így kímélje az adatforgalmi keretet, ennek ellenére az előfizetők 73 százaléka így is nehezen, vagy egyáltalán nem jön ki a csomagja által biztosított keretből. A megkérdezett országok közül a magyarok a legkevésbé elégedettek adatforgalmi keretükkel: 16 százalékban úgy érezik, nem tudnak olyan gyakran netezni, amilyen gyakran szeretnének.
Kapcsolódó cikkek
- Benedict Cumberbatch kitiltatta a mobilokat a Hamletről
- Öt év múlva itt a szupertelefon!
- A radikális változás már úton van, de vajon ki ül a volánnál?
- Hogyan lehet sikeres egy lány az IT szektorban?
- Öt év múlva a fejlett mobiltechnológia általánossá válik az egész világon
- Lassul az okostelefon-eladások növekedési üteme
- Bizonyították: sok balesetnek a mobil az oka
- 9,2%-kal zsugorodott az okostelefon-piac
- SM 2015: minden cég egyben szoftvercég is lesz
- Az amerikaiak 64%-ának van okostelefonja
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Irodai és költséghatékony perifériákkal újít a Sandberg
A változatos számítástechnikai- és mobiltartozékairól ismert Sandberg bemutatta új, modern igényeknek megfelelő irodai egerét, valamint Saver sorozatú, jack csatlakozós headseteit. Ezekkel a termékekkel a Sandberg a modern irodák számára kínál költséghatékony megoldásokat a márkától megszokott minőséggel és 5 év garanciával.
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Nagy az igény a jogi, orvosi, pénzügyi vagy műszaki előképzettséggel rendelkező informatikusokra
A digitalizáció a pénzügyektől az oktatáson át az agráriumig, a kiskereskedelemig és az egészségügyig valamennyi iparágat átalakítja, ezért a munkáltatók előnyben részesítik azokat a junior informatikusokat, akik valamilyen, az IT-n kívüli szakmai előképzettséggel, illetve különböző iparágakban szerzett projekt-tapasztalatokkal – és esetleg menedzseri készségekkel és jó kommunikációs képességekkel – is rendelkeznek.