Programozás-oktatás lányoknak élményalapon

forrás: Prím Online, 2015. szeptember 20. 13:34

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az oktatásban, az egészségügyben, a vendéglátásban, a kereskedelemben és a pénzügyben a legnagyobb a nők számaránya, miközben a mezőgazdaságban, az energiaellátásban és az információ-kommunikáció területén még mindig 30 százalék alatti. Ma azonban már egyre több oktatási szervezet helyez hangsúlyt a fiatal lányok informatikai, technológiai képzésére, és a mérnökképzésben is egyre több nő tűnik fel.

Az idén is több nő jelentkezett a felsőoktatásba, mint férfi – derül ki a felvi.hu idei gyorsjelentéséből: mint jelzik, a jelentkezők 55 százaléka nő, 45 százaléka férfi volt. A nők  főleg a felsőoktatási szakképzésen (65 százalék) és az osztatlan képzéseken (61 százalék) tanulnak többen, az alapképzések a leginkább kiegyenlítettek a nemek tekintetében.

Egyre inkább felismerik a fiatal lányok képzésének fontosságát a férfiasnak mondott szakmákban is. Így van ez az IT-szektorral, amelyben ma már több oktatási program közül választhatnak azok a fiatal lányok, akik e szakmát szeretnék megtanulni.

 



„Iskolánkban, a Skoolban kizárólag lányok oktatása zajlik. Elsősorban érdeklődésfelkeltő foglalkozásokat tartunk a lányoknak, olyan programokon keresztül tanulják meg a programozás alapjait, mint például a Scratch, ami egy élményalapú programozói környezet, és amellyel saját játékot tudnak fejleszteni” - mondta a hirado.hu-nak Major Zsófi, a Skool társalapítója. Hozzátette: céljuk, hogy felkeltsék a fiatal lányok érdeklődését.

„Az egynapos programokon nem mély programozói tudást kapnak, hanem az a cél, hogy sikerélményük legyen. A programokkal olyan egyéb 'soft skill' birtokába is kerülhetnek, mint az önbizalom-növelés, a prezentációs technikák, a csapatmunka. A programban a lányokat női fejlesztőkkel kötjük össze, ezáltal még inkább inspiráljuk őket”
– mondta el Major Zsófi. Kiemelte: "20 év múlva sok olyan szakma lesz, amelyhez technológiai tudás kell, ezért fontos, hogy a lányok ne maradjanak ki ebből. „A sok előítélet, társadalmi nyomás miatt a lányok azt hihetik, nem nekik való szakma, pedig nekik is való” – hangoztatta.

A Skool program több mint 1 évvel ezelőtt indult, azóta a cég 20 partnercéggel dolgozott már együtt, közülük több mint 10-zel (például a Prezivel, az NNG-vel, az Ericcsonnal, a Morgen Stanleyvel, a Google-lal vagy a Facebook-kal) folyamatos és rendszeres a kapcsolat.

„A foglalkozások nagy részét az irodákban tartjuk, mivel szeretnénk megmutatni nekik, hogy ha a technológiában gondolkodnak a jövőjüket tekintve, milyenek a munkakörülmények. Bevonjuk a partner támogatócégeket szakmai szempontból, sok esetben a támogatott cégek munkavállalói mentorálják a lányokat. Összesen 15 lány tud együtt dolgozni, akik mellett van egy instruktor, és emellett 5-6 mentorral is dolgoznak. A gyerekek gyorsan tudnak haladni és tanulni” - mondta Major Zsófi.

A társalapító elmondta, a gyerekek nagyon szeretik a légkört, hiszen más, mint az iskolai rendszer: itt tegezik egymást a senior programozó mentorokkal, akik ráadásul a lányok szemében sokszor „szuperhősök”, jó a hangulat, és ez a fejlesztőknek is nagy élmény, hiszen jóleső érzés átadni valamit a gyerekeknek abból, amit nap mint nap csinálnak.

Major Zsófi elmondta: szerinte a szakmát sosem lehet elég korán elkezdeni, és sosem lehet túl későn sem. „A programozáshoz lelkesedés, nyitottság és szorgalom kell, ha ezek megvannak, bárkiből lehet programozó” - összegezte.

A társalapító utalt rá, hogy Magyarországon vannak már felnőttképzések - ilyen például a Code Cool -, amelyben fiatal felnőtteket képeznek át mindösszesen 18 hónap alatt.

„Az egyik lány anyukája a Skool program hatására otthon, egyedül kezdett Python programozást tanulni, és még az is lehet, egyszer majd szakmát vált” – mesélte Major Zsófi, aki úgy látja, óriási hiány van a programozó szakmában, ezért jó, ha a gyerekek minél korábban elkezdik.

„A Skool 10-18 évesekkel dolgozik, de más országban már óvodás korban próbálnak olyan játékot bevinni, ami a programozás alapjait tanítja meg nekik. Olyan világban élünk, ami digitalizálódik, 20 év múlva pedig ugyanolyan fontos lesz a programozás, mint az írás-olvasás. Sok szülő azt gondolja, hogy nem jó, ha a gép előtt ül a gyerek, de az is fontos, ha már így van, tanuljon meg alkotni rajta” – mondta a Skool társalapítója.

Egyre több a kutatónő is

Bár a férfiak még mindig túlreprezentáltak a tudomány területén és az intézményvezetők körében, a statisztikák mégis kedvező folyamatok elindulását mutatják az elmúlt években hazánkban - közölte az MTA. Mint írják, az Európai Bizottság Kutatási és Innovációs Főigazgatóságának jelentése szerint egyre több a tudományos fokozattal rendelkező kutatónő, az esélyegyenlőségi tervet alkalmazó kutatási intézmények arányában pedig az uniós átlagot is meghaladó növekedés indult.

Négy év alatt megduplázódott Magyarországon a vezető pozícióban lévő nők aránya: a 2010-es 9 százalék 2014-re 17 százalékra emelkedett. A nők arányszáma ezenkívül emelkedik a PhD-fokozatot szerzett kutatók körében is, és egyre több kutatónő tevékenykedik a természettudományok területén – hívja fel a figyelmet az MTA.

Már több területen is kiegyenlített a nemek aránya - így például a társadalom és bölcsészettudományok területén -, sőt a neveléstudományban a fokozatot szerzett nők száma még magasabb is a férfiakénál.

A természet- és agrártudományokban még mindig többségében férfiak dolgoznak, de a nők aránya e területeken is folyamatosan növekszik. A fizikában, matematikában és a mérnöki tudományokban azonban még mindig kevés a fokozatot szerzett kutatónő – rögzíti az MTA.

 

forrás: KA/hirado.hu

Kulcsszavak: nők programozás oktatás

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is. 

2024. november 21. 13:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01