Robot-ember – két jó barát?
Interjú Esben Østergaarddal, az Universal Robots műszaki igazgatójával
A robotok egyre meghatározóbb részét képezik az ipari folyamatoknak. A vállalatok is kezdik felismerni, hogy szükség van a gépek és az emberek mellett egy harmadik „szereplőre” is: a robotokra, melyek hidat képezhetnek az ember-gép kapcsolat terén. Az éremnek azonban két oldala van…
Amikor a robotok alkalmazásáról, a különféle projektekről beszélünk, sokszor csak egy szemszöget látunk csupán. Viszont nem minden ennyire fekete vagy fehér, hiszen a gyártóiparban nem csupán a hatékonyság, fejlődés szempontjából kell értékelni egy-egy új technológiát, megoldást, hanem az érem másik oldalát is érdemes górcső alá venni.
Vagyis fontos az is, hogyan zajlanak az egyes munkafolyamatok, mennyire integrálható a napi működésre, milyen veszélyforrásokkal kell nap mint nap szembenézniük a vállalatoknak, és a legfontosabb, hogy az emberek miként képesek együttműködni az új „munkatársukkal”.
A témával kapcsolatban Esben Østergaardot, az Universal Robots műszaki igazgatóját kérdeztük, aki egészen kiskora óta a robotok körforgásában éli az életét, ugyanis mindössze négy éves volt, amikor első LEGO robotját megépítette.
A biztonság egyre égetőbb kérdés, szinte minden területen, így a robotok esetében is. Mennyire tapasztalhatók félelmek az emberek, vállalatok részéről az új technológiák iránt?
Az új technológiák, a biztonsághoz hasonlóan egyre nagyobb szerepet játszanak az emberek életében, csakúgy, mint az iparban, ezt nem lehet megkerülni. Ugyanakkor mi, az Universal Robotsnál és a forgalmazóink fontosnak tartjuk, hogy a felhasználókban is tudatosítsuk, hogy a robot az ő segítőjük, kollégájuk, nem pedig a versenytársuk. Például, a Trelleborg Sealing Solutionsnál a vezetők úgy döntöttek, hogy az új kollégákat vagyis a robotokat a csapat többi tagjának is bemutatják, és az eseményen az UR-robotok programozására is lehetőség nyílt.
Ez csupán egy az alkalmazható megoldások közül, a fontos az, hogy a kollégáknak bemutassuk, hogy a robotokat nemcsak könnyű használni, hanem semmilyen „varázslat” nincs körülöttük. Nem bántanak minket fizikailag sem, és a munkánkat sem veszik el. A kulcs a személyes tapasztalásban, valamint az egyenes és világos kommunikációban rejlik.
Esben Kasper Stoyjal és Kristian Kassowval közösen az élelmiszeriparban működő robotokat tanulmányozta, amikor az az ötletük támadt, hogy készítsenek egy könnyű, könnyen installálható és programozható robotot. Úgy látták, hogy ormótlan, drága és nehéz gépek uralják a robotika világát, és lenne kereslet felhasználóbarát robotokra. Két évvel később, 2005-ben, hivatalosan megalakult az Universal Robots, és négy év kemény munka után, 2009-ben adták el az első UR robotot Dániában. |
Az Universal Robots sokszor hangoztatja, hogy a legfontosabb tényező a biztonság. Mit takar valójában ez a kijelentés, Önök mit tesznek azért, hogy mindez meg is valósuljon?
Az első lépés és a cég biztonsági irányelveinek alapja az, hogy az UR-robotokat 15 fejlett, állítható biztonsági beállítással terveztük. Az egyik ezek közül az egyedülálló erőérzékelés, amely lehetővé teszi, hogy a robotok korlátozzák erejüket, amikor egy alkalmazottal kerülnek kapcsolatba. Az új UR3 robotainknak van egy alapértelmezett, 150 Newton erőérzékelése, de be lehet állítani, hogy leálljon, ha akár csak 50 Newton erővel találkozik. Ha valaki nem rendelkezik a megfelelő jogosultságokkal, nem tudja megváltoztatni vagy megkerülni a biztonsági funkciókat.
Ahhoz, hogy váltani lehessen a normál és a csökkentett biztonsági üzemmód között, az új, szabadalmaztatott biztonsági rendszer összesen nyolc biztonsági funkciót ellenőriz: az együttes helyzetet és sebességet, a TCP pozíciót, a tájolást, a sebességet és az erőt, valamint a robot teljesítményét és lendületét. A beállítások csak jelszó birtokában változtathatók meg.
Ezen kívül akadnak olyan vállalatok, melyeknek a mi kötelező kockázatelemzésünkön kívül saját jóváhagyási rendszerük is van. Ez azt jelenti, hogy ha mi engedélyezzük is a biztonsági korlátozások nélküli működést, szükség van a vállalat rendszer szintű jóváhagyására. Ezen felül a forgalmazók magas szintű képzést kapnak annak érdekében, hogy megfelelő tudással rendelkezzenek a végfelhasználók képzéséhez.
Összességében, számos lépés van a biztonsági irányelveinkben, melyeket sem a telepítés, sem pedig a működés során nem lehet megkerülni. Az eredményeket tekintve pedig elmondhatjuk, hogy 2008 óta már 4000 UR robotok értékesítettünk, és ma, 7 évvel később még egy olyan munkahelyi balesetről sem hallottunk, melyet ilyen eszköz okozott volna.
Általánosságban elmondható, hogy a halálozási arány a gazdaság egészét tekintve a feldolgozóiparban az átlagos szint alatt van, és az automatizáció növekedésével csökkent ez az arány Európában és az Egyesült Államokban egyaránt. Továbbá nincs kétség afelől, hogy a robotok sehol sem dolgozhatnak biztonsági védelmi beállítások nélkül.
Hogyan zajlik Önöknél a kockázatelemzés, amely szükséges ahhoz, hogy egy robotot védőkerítés nélkül lehessen használni?
A végfelhasználók teljes termelési rendszerének szigorú kockázatelemzését kivétel nélkül el kell végezni. Ennek során figyelembe kell venni a robot felhasználási területét, épp ezért nincs pontosan körülhatárolt menete az elemzésnek. A legjobb, ha a telepítés során odafigyelünk a fejlesztésre és a normál működésre. Javasoljuk, hogy a kockázatelemzéshez vegyék figyelembe az ISO 12100 és az ISO 10218-2 előírásokat.
Az Universal Robot felhívja a felhasználók figyelmét néhány olyan lehetséges veszélyre, melyeket szintén érdemes észben tartani. Ilyen például, hogy becsíphetik az ujjukat az ízületek közé vagy a csuklónál, illetve előfordulhat a robot által okozott ütésekből eredő sérülés vagy valamilyen alkatrész leesése okozta baleset.
Ha a teszt eredménye nem megfelelő, a robot nem működhet biztonsági háló nélkül. A világon dolgozó robotaink 80%-a azonban enélkül dolgozik. Az alkalmazottak bármikor kérhetnek tanácsot a disztribútorainktól, akik megismertetik velük a robot telepítésével kapcsolatos biztonsági előírásokat.
Ha elromlik egy robot, mi történik? Ki felel a javításért? Az Universal Robots milyen jellegű és időtartamú garanciát vállal a termékekre?
Az Universal Robots egy év garanciát vállal minden robotra, és a forgalmazók vannak megbízva a szervizzel és a terméktámogatással (supporttal). A legtöbb esetben képesek megválaszolni a felmerülő kérdéseket és megoldani a kéréseket. Ha mégis szükségük lenne bármilyen segítségre, a mi technikai support csapatunk velük együtt igyekszik megoldani a problémát. A robotjaink előnye, hogy a könnyű programozhatóságuk a végfelhasználóknak és a forgalmazóknak is segít abban, hogy kevés esetben legyen szükség kiterjesztett supportra.
Egy robotkar fejlesztése nagy előrelépésnek tekinthető az automatizálási folyamatok terén. Bár a vállalat hangsúlyozza, hogy ezzel nem az emberek munkáját veszik el, hanem új munkahelyeket teremtenek, mégis sokakban ezt az érzetet keltheti. Az ember-robot együttműködés tekinthető közhelyszerű kijelentésnek?
Az általunk gyártott robotokat úgy is nevezik, hogy együttműködő robotok vagy kobotok. Ez a működésükön alapul, ugyanis képesek együttdolgozni az emberekkel és segíteni őket a feladatok megoldásában, valamint nekik is szükségük van az ember munkatársak segítségére.
Azt tapasztaltuk, hogy a robotok okos használatával nőtt a munkahelyek száma, ezáltal a humán munkatársak iránti igény is. Gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a mi robotjaink alkalmazása – és legfőképpen az UR3 robotoké – a méretük miatt lényegében korlátlan. A többi robotgyártóval szemben jobb az ára, a mérete, az alkalmazhatósága, és sokkal inkább felhasználóbarát. Csak ki kell venni az UR3 robotot a dobozból, és már indítható is. Nem kell sok idő a telepítésre és a programozására, hiszen külön biztonsági kerítés telepítése, valamint az új feladatra történő hosszú programozás nélkül is azonnal lehet alkalmazni a ragasztástól a csavarozásig bármire.
Nem kell percekig csavarozni, csak rögzíteni az elemeket a robothoz, és a partnereink visszajelzése bizonyítja, hogy mindez nem csupán közhely. Biztos vagyok benne, hogy meg leszünk lepve, milyen, eddig még új területeken fogják majd alkalmazni az UR3 robotokat.
Továbbá számos jó példa van már jelenleg is, melyek megerősítik a bizalmat a robotok iránt. Az egyik legjobb ezek közül a Trelleborg Sealing Solutions nevéhez kapcsolódik, akik arra ösztönzik kollégáikat, hogy dolgozzanak együtt a robotokkal: ők egy robotot tartanak a gép-gyártó üzemben, amelyet az alkalmazottak megpróbálhatnak beprogramozni valamilyen új feladatra. Ha ez sikerült, akkor a robotot alkalmazzák az új munkakörben, és elhelyeznek egy újabb „álláskereső” robotot az üzemben.
A vállalatokon túl – akik számára a bevételnövelés és a termelés hatékonysága az elsődleges – hogyan tudják meggyőzni magukat a munkavállalókat arról, miért is jó az új technológiák alkalmazása? Nem kelti az emberekben azt az érzetet, hogy visszatértünk a második ipari forradalomhoz, ahol sok ember elvesztette a munkahelyét, mert a gépek elvégezték helyette a munkát?
Azt tapasztaltuk, hogy a partnereink alkalmazottai hajlandóak együtt dolgozni a robotokkal. Ennek oka egyszerű: a robotok olyan feladatokat is képesek egyszerűen megoldani, amelyeket az emberi munkatársak nem szívesen végeznek el azért, mert monotonnak, veszélyesnek tartják vagy egyéb más okok miatt.
Folyamatosan tapasztaljuk, hogy a robotokkal kapcsolatos alaphiedelem megváltozni látszik. A változások az ipari robotok köré összpontosulnak, amelyeket már nem tartanak veszélyes gépeknek az emberek. A robotok iránti attitűd is változóban van. Már nem független gépeknek tartják őket, melyektől jobb, ha tisztes távolságot tartunk. Inkább hasznos eszközökként, illetve asszisztensként tekintenek rájuk a gyártási folyamatoknál.
A 2014-es évben sikerült megduplázni a profitot, és a cél a további növekedés. Mindez nagyban köszönhető volt az új fejlesztéseknek, az új robotkarok bemutatkozásának. Mivel lehet fokozni mindezt az elkövetkezendő években?
Az UR család legkisebb tagja az UR3 robot, amely épphogy csak megkezdte útját a piacon, és a felhasználók még nagyon izgatottak a használatát illetően. Korábban az UR10 és az UR5 robotok esetében is találkoztunk olyan felhasználási módokkal, melyekre nem is gondoltunk, és ez valószínűleg így lesz az UR3-nál is. Ezek a tapasztalatok jó alapul szolgálnak a későbbi fejlesztésekhez, melyet a Teradyne tapasztalatai is tovább lendítenek.
Úgy tűnik, a fejlesztéseknek és az UR3-nak köszönhetően sikerül megvalósítanunk az üzleti tervünket. Jelenlétünk az értékesítési menedzsereinknek köszönhetően egyre erősödik Közép- és Kelet-Európában is, akik biztosítják a várt növekedést.
A hazai piacon 2013-ban azonban némi visszaesés volt tapasztalható a robotok vásárlása terén. Az Universal Robots tavaly (2014) úgy döntött, a közép-kelet európai régiót is célba veszi, megerősíti pozícióját a térségben, többek között Magyarországon. Ennek már lassan egy éve. Ön hogy látja, milyen eredményei vannak ennek a törekvésnek, változtak a piaci kilátások azóta?
A 2014-es éves eredmény, valamint az UR3 ígéretes eredményei azt mutatják, hogy a várt növekedés tartható. Az elvárásaink és a terveink összhangban vannak a Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR) előrejelzéseivel. Az igény és a különféle alkalmazási területek azt mutatják, a könnyűszerkezetű robotok új generációjára szüksége van az iparnak – habár, hivatalos eredmények még nincsenek.
Arturo Baroncelli, az IFR elnöke korábban bejelentette, hogy becsléseik szerint körülbelül 225 ezer darabot adtak el 2014-ben, amely 27%-kal több mint az azt megelőző évben. A mi várakozásaink összhangban vannak ezzel. A magyar disztribútoraink olyan kutatásokat és telepítéseket terveznek, melyek előrevetítik a tervezett célok elérését.
Továbbra is azon dolgozunk, hogy jobb eladási eredményeket érjünk el, ennek érdekében pedig nagyobb hangsúlyt szeretnénk helyezni a közép- és nyugat-európai régióra.
Milyen tendencia (pozitív, negatív) tapasztalható ma a robotiparban? A jövőre nézve milyen kilátásokkal folytatják a munkát?
A fentiek mellett az együttműködésen alapuló robotika egy fejlődő félben lévő 100 millió dolláros piac, amelytől gyors növekedést várnak. A tapasztalatokat és az előrejelzéseket tekintve, különös tekintettel az automatizálási és az elektronikai ipar egyre erősödő területnek számít, és ha az egyes régiókat nézzük, a fő behatások Ázsiából, azon belül is kifejezetten Kínából és Dél-Koreából érkeznek.
A technológiai irányokat tekintve a jövőben a legfontosabb a biztonsági sztenderdek és normák meghatározása, emellett pedig a programozás fejlesztése, valamint a felhő alapú megoldások nagy kihívásnak bizonyulnak még.
Kapcsolódó cikkek
- Az internet összehozza vagy szétválasztja a családot?
- Megérkezett YuMi, az emberbarát robot
- Már nem viszik annyira a táblagépeket
- A harmadik negyedévben is nőttek a világpiaci okostelefon-eladások
- Az ügyfélkapcsolat mint az üzlet motorja
- IBM: a marketing ma már fogyasztói utazás és nem végállomás
- Nagy változások a hazai IT piacon
- A vizualitás egyre fontosabb a közösségi térben
- Gazdaságélénkítő és társadalomfejlesztő hatása van a szélessávú internetnek
- 2015 október 21: a nap, amikor bepillanthatunk a jövőbe
Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái
A Red Bull Basement kezdeményezés a bolygó ifjú koponyáinak ad lehetőséget, hogy kibontakoztassák ötleteiket, ezzel pozitív hatást gyakorolva világunkra. Az egyetemista versenyzők idén a mesterséges intelligenciát is segítségül hívhatják kiemelkedő innovációik megvalósítása érdekében.
Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül
Rengeteget internetezünk, leginkább okostelefonon, és minden második fiatal napi 2-3 órát tölt el chateléssel – derül ki a Yettel országos, reprezentatív kutatásából. Bár minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban használja mobilon az internetet, de még az X generáció 85 százaléka is naponta többször felmegy a netre. A legnépszerűbb közösségi platform továbbra is a Facebook, de a Z generációsok körében a TikTok és az Instagram is hódít.
Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem
Idén nyáron a hazai webshopok 4 százaléka kínált valamilyen terméket előfizetéses formában, azonban az adatok szerint ez az arány két-három éven belül várhatóan 23 százalékra nő. Az, hogy közel ötszörösére nőhet az előfizetéses vásárlást kínáló webáruházak száma, jól mutatja a piacon zajló jelentős változásokat – ismertette a Visa támogatásával készült friss kutatásának* eredményeit a Shoprenter.
Ezek a MI legnagyobb veszélyei az oktatásban
Két szemeszteren keresztül kísérelték meg matematikai kurzusaikon ChatGPT-szerű mesterséges intelligencia használatát a Corvinus oktatói: diákjaik mindvégig szabadon használhatták feladataik elkészítéséhez, sőt, vizsgáikhoz is a MI-t. Az eredmény a két oktatót is meglepte: csökkent a hallgatók motivációja és a csoport általános tudásszintje, valamint jobban kiéleződtek a hallgatók közötti társadalmi egyenlőtlenségek is.
Techóriások özönlöttek a Városligetbe
Az AI Summit 2024 grandiózus eseményként vonzotta a mesterséges intelligencia iránt érdeklődőket a Városligetbe szeptember 9-én és 10-én. Az Indamedia kiadó által szervezett konferenciára a jegyek már az indulást megelőző napokban elfogytak – a rendezvény két napjára közel 3000-ren léptek be. Itt az AI-t gyakorlatilag minden aspektusból megközelítették, és olyan nemzetközi technológiai nagyágyúk is képviseltették magukat, mint a Microsoft, az Amazon, a Google, de még a Financial Times is.