Az internet összehozza vagy szétválasztja a családot?

forrás: Prím Online, 2015. november 10. 13:26

A világháló nemcsak a kapcsolattartás terén vált elengedhetetlenné. Ma már a netezők 83 százalékának közös családi programot is jelent – derül ki az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” című friss kutatásából, amely az internet családok életében betöltött szerepével foglalkozik.

Az eNET 2015 nyarán végzett online kutatása alapján a felnőtt magyar internetezők 85 százalékának családi életében központi szerepet tölt be a telekommunikáció, és több mint felük szerint minél többféle telekommunikációs eszközt használ egy család, annál tájékozottabb.

 

A válaszadók háromnegyede véli úgy, hogy az internet elősegíti a könnyebb boldogulást az életben. Ugyan a válaszadók kétharmada azzal is egyetért, hogy a net kényelmesebbé teszi a családok életét, a családi kapcsolatokra gyakorolt hatását illetően már megoszlanak a vélemények. Bár többen látják pozitívnak ezt a hatást, a többség (62%) szerint a pozitív és a negatív hatások egyszerre érvényesülnek.

 

Az eNET friss kutatása szerint a családdal folytatott digitális kommunikáció módjai közül a mobilon történő telefonálás a legjellemzőbb (86%). A mobilt azonban már nem csak telefonálásra használják a családok, hiszen az okostelefonok terjedésével az online kapcsolattartás minden formája elérhetővé vált ezeken az eszközökön is.

 

Bár a családon belüli internetes kommunikációs lehetőségek közül továbbra is az e-mail a legnépszerűbb (47%), ezt alig lemaradva követi az internetes telefonálás vagy üzenetküldés, amelyeket már a válaszadók 44 százaléka használ rendszeresen. A vezetékes telefon ezzel szemben némileg háttérbe szorult, de még így is ugyanolyan népszerűségnek örvend, mint a közösségi média, ha a családtagokkal való kommunikációról van szó. 

 

Mivel az internetes kapcsolattartást — a telefonoshoz hasonlóan — akkor is igénybe tudjuk venni, amikor személyes találkozásra nincs lehetőségünk, helyettesítője nem, de kiegészítője lehet a személyes kommunikációnak. Az internetezők 80 százaléka szerint ráadásul sokkal olcsóbb is, mint a mobil vagy vezetékes telefonálás. Az online kommunikáció, s különösen az online telefonálás szerepe így várhatóan a jövőben tovább erősödik majd.

 


Az internet legnagyobb előnye a többi kommunikációs csatornával szemben, hogy akármilyen távol legyünk is egymástól, életünk minden történését azonnal megoszthatjuk szeretteinkkel gyakorlatilag plusz költségek nélkül szóban, írásban, képekben vagy akár videókban is. Ha például nyaralni megyünk, családtagjainknak nem kell sem a hazatérésünkre, sem a telefonhívásunkra várniuk, hogy megtudják, milyen a szállodai szobánk, vagy éppen a tengerpart, hiszen egy kattintással képeket, videókat is küldhetünk nekik, ha hozzáférünk az internethez.

 

A web ilyen módon akár szorosabbá is teheti a kapcsolatokat, hiszen segítségével többet tudhatunk meg a másikról, mivel azt is láthatjuk, amit ő lát, bárhol is legyen. Sőt, a közösségi oldalaknak köszönhetően nem is kell többé minden szerettünket egyenként informálni, hiszen a feltöltött képekből és hozzászólásokból a családtagjaink és a barátaink is rögtön tudhatják, merre járunk, mit csinálunk éppen.

 

Az internetezők kétharmada szerint a világhálónak nélkülözhetetlen szerepe van abban, hogy minél több rokonunkkal és barátunkkal tartsuk aktívan a kapcsolatot, hiánya pedig jelentősen megnehezítené ezt. Többségük (68%) a tőle távol élő rokonaival szokott a weben keresztül kommunikálni; több mint felük barátokkal, ismerősökkel; negyedük pedig velük élő családtagjaikkal (is), amikor épp nincsenek együtt. Mindössze 6 százalék azoknak az aránya, akik sem családtagokkal, sem barátokkal nem kommunikálnak ebben a formában. Nem bizonyult igaznak tehát az a korábbi félelem, hogy az internetezés magányossá tesz: éppen ellenkezőleg, összeköti az embereket és a családokat.

 

A hagyományosan közös szórakozásnak tekintett tévénézés mellett az internetezés is családi programmá vált mára, a netezők 83 százaléka számolt be hasonló tapasztalatokról. Az online lehetőségek közül szembetűnő a közösségi oldalak előkelő helyezése, a válaszadók 61 százaléka családjával közösen (is) látogatja ezeket.

 


Szintén gyakori a közös online vásárlás (58%), amely feltehetően a családi nagybevásárlás új formájává válik, csak a helyszín más: már nem az áruházban, hanem otthon ülve nézelődhetnek és válogathatnak a virtuális polcok kínálatából. Igaz, az online vásárlás kényelméből fakadó megtakarítások nem feltétlenül csökkentik kiadásainkat, mert sokan nem csak az éppen szükséges termékeket veszik meg: a családok 29 százaléka legalább alkalmanként többet költ a neten az eredetileg tervezettnél. A vásárlás mellett a közös online zenehallgatás és online filmnézés, videózás, tévézés is igen gyakori a netezők körében (45, illetve 43%).

 

A telekommunikáció, s különösen az internet mind az egyének, mind a családok életében központi szerepet játszik, hiszen számos egyéb előnye mellett nagyban hozzájárul ahhoz, hogy szeretteinkkel és barátainkkal minél egyszerűbben és aktívabban tarthassuk a kapcsolatot, akkor is, ha éppen nem vagyunk együtt. Emellett a netezés közös családi programmá is válik, ha kihasználjuk az általa nyújtott lehetőségeket: ezt az internetezők 83 százaléka meg is teszi. Vitathatatlan, hogy az internet átalakítja a családi kapcsolatokat és programokat, ám ha megfelelően használjuk, nagyban hozzájárulhat a család összatartásához.

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban

A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.

2024. december 21. 16:47

A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne

Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.  

2024. december 21. 13:49

Az LG 2025-ös QNED evo termékcsaládja jelentős technológiai fejlődésen ment át

Az LG Electronics (LG) bemutatja a megújult, 2025-ös QNED evo termékcsaládját egy újonnan szabadalmaztatott, széles színskálát biztosító technológiával. A készülékek valódi 4K felbontású képet és akár 144 Hz*-es képfrissítési rátát tesznek lehetővé vezeték nélküli kapcsolódással, ultraalacsony késleltetéssel.  Emellett a széria tagjai továbbfejlesztett mesterséges intelligencia alapú kép- és hangfeldolgozást, és személyre szabhatóságot biztosítanak a webOS 25-ön keresztül.

2024. december 21. 12:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32