Nem elég, ha szép és jó a múzeumi app
Elég egy okostelefonos alkalmazást letölteni, és a mobil körbeforgatásával máris megnézhetjük, hogy mondjuk milyen volt a tatai vár évszázadokkal ezelőtt.
Magyarországon már minden harmadik ember okostelefont használ. Ez azt is jelenti, hogy sokan már okostelefonnal kelnek útra, legyen szó hazai úti célról vagy egy külföldi barangolásról.
Először leszólták
Az okostelefonra letölthető turisztikai applikációkra jó példa egy Zala megyei vállalkozás terméke, Dél-Zala turistatérképe. A Zalanka nevű alkalmazásról – amelyet a Csesztregélő Nonprofit Kht. pályázat segítségével készített el – Kovácsné Kocsi Zsuzsanna, a társaság ügyvezetője elmondta, a projekt úgy indult, hogy öt-hat éve osztrák kollégákkal tematikus turisztikai programokat próbáltak összeállítani.
A minta az Alp-Pannonia program volt, amelyet az Alpokból Kőszegig tartó kiránduló útvonalra szerveztek, és amelynek a munkatársai először nem sok fantáziát láttak a zalai lankákban. A magashegységi terephez képest a hosszú távú gyaloglásokhoz unalmas kirándulóhelynek találták a dombvidéket. A magyar partnerek azonban kitartottak amellett, hogy ezekkel a lankákkal szeretnének kezdeni valamit – fogalmazott az ügyvezető.
Végül arra jutottak, hogy a vidék elsősorban kerékpárral jól bejárható, így eszerint készítették el az idegenvezetési rendszerüket. Ez tíz biciklis, öt gyalogos és egy családbarát, autóval is megtehető, kisgyerekes programokkal tűzdelt útvonalat foglal magába. A Zalanka a túraútvonalakat térképpel, a természeti, kultúrtörténeti értékekről szóló leírással, fényképekkel, videókkal, hangos tájékoztatókkal, élménybeszámolókkal, valamint vásárlási lehetőségekkel együtt tartalmazza. Ha a programot a kiránduló letölti a telefonjára, akkor internet nélkül is tud tájékozódni a különböző helyszíneken.
Kovácsné Kocsi Zsuzsanna hozzátette, szeretnék, ha az idegenvezetési rendszerük odáig jutna, hogy azon keresztül szállást is foglalhassanak a turisták, illetve előre lássák, mennyibe kerülnek a belépők, és így a kalauzprogram segítségével részletesen megtervezhessék a kirándulásukat.
A múzeumok appjai kevéssé kelendőek
Bodnár Dorottya turisztikai szakértő hangsúlyozta, a turisztikai alkalmazások az uniós támogatású idegenforgalmi fejlesztéseknek már szinte kötelező elemei. Például a tatai várnak fantasztikus az applikációja, amely egyebek mellett bemutatja az erősség építéstörténetét – virtuális rekonstrukció segítségével három dimenzióban. Utóbbi azt jelenti, hogy a turista a telefonja optikáját a várudvarban körbeforgatva, a kijelzőn keresztül megnézheti, hogyan néztek ki a kamera előtti egyes épületek a különböző korokban.
A Budapesti Corvinus Egyetem doktorandusza szerint azonban az applikációk marketingje sokszor talán az alkalmazások nyújtotta szolgáltatások minőségénél is fontosabb. Ha ugyanis nem tudnak róla a kirándulók, akkor nem használják. Ebben segíthetnének a QR-kódok, amelyeket okostelefonjával lefényképezve, a turista könnyedén eljuthat az adott helyszín megismerését segítő oldalra.
Mint azonban a szakember megjegyezte, tudomása szerint a magyarországi múzeumok esetében ez kevéssé működik, nagy gondjuk, hogy kevesen használják a QR-kódjaikat, illetve digitális tájékoztató tartalmaikat. Fontos lenne ezért, hogy az információs pultnál vagy a pénztárnál a személyzet propagálja a lehetőséget. Bodnár Dorottya szerint az is lényeges, hogy mivel a turisták egy részének, főleg az idősebbeknek problémát jelenthet alkalmazást letölteni, ebben is segítsenek nekik a meglátogatott helyszínek dolgozói.
Maradnak a régi megoldások is
A szakember arra ugyancsak kitért, hogy az appok terjedése nem szünteti meg a személyes idegenvezetést, a kettő a jövőben is egymás mellett fog élni, ugyanis különböző szolgáltatásokról van szó. Az idegenvezető személyét, akitől a látogató bármit tud kérdezni, semmi nem helyettesítheti. Az útikönyvek, zsebre vágható térképek szintén maradnak, egy okostelefon tenyérnyi méretű képernyőjén ugyanis nem minden utcarajz használható kényelmesen vagy fénykép élvezhető igazán. Ezentúl a könyvek néha-néha jobban is strukturáltak, tehát jobban átláthatók, mint egy alkalmazás.
Bodnár Dorottya az alkalmazások elkészítésének költségeiről azt mondta, a megrendelőknek egy viszonylag egyszerű fajtára körülbelül egy-két millió forintot kell szánniuk.
Forrás: Közelről/Kossuth Rádió/ hirado.hu
Kapcsolódó cikkek
- Észreveszi a telefonod, ha hazudtál
- Megérkezett az Adventi Mesenaptár
- A virtuális valóság videókat is támogatja a YouTube Android alkalmazása
- Mobiljával bárki vezényelheti a Fesztiválzenekart
- Világelsők a magyar fejlesztők
- Mobil térkép az akadálymentes közlekedésért
- Pénztárcakímélő Vodafone mobilalkalmazás androidosoknak
- A Google növelte a Play áruház maximális árait
- 256 személyes adatot ellopó mobilalkalmazást törölnek az App Store-ból
- Okosváros alkalmazást tesztelnek Budapesten
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.