A legtöbb kamasz a weben keres választ intim kérdéseire
Bár tízből hét a szüleitől várná el, hogy felvilágosítsák a szexuális életről, kérdéseikre mégis inkább az interneten keresnek választ vagy a barátaikhoz fordulnak.
Négyszer annyi az interneten szexuális tartalmak után kutató fiú, mint a lány. A lányok még tini korukban is gyakrabban fordulnak szexuális kérdéseikkel szüleikhez: 57 százalékuk fordul a szüleitől vár választ, míg a fiúk alig 37 százaléka.
A felmérés szerint a szexuális élet elkezdése a legtöbb fiatal szerint 15-17 éves korban "időszerű", és a kamaszok kevesebb mint harmada véli, hogy a 18. életév betöltése a vízválasztó. A válaszadók mindössze 17 százaléka gondolja, hogy a szexhez szerelem is szükséges, és alig 3 százalékuk hisz abban, hogy az első szexuális együttléttel a házasságig kellene várni. A 14-19 éves fiúk 56 százaléka, lányok 42 százaléka van már túl az első szexen.
A nem kívánt terhesség megelőzésére a 10-ből 9 kamasz az óvszert tartja a legalkalmasabbnak, de a fogamzásgátló tablettát is körülbelül ennyien választják. A szexuális életet élő lányok 96 százaléka, a fiúk 86 százaléka próbálta már az óvszert, ám nem tartják mindenhatónak a szexuális úton terjedő betegségek megelőzésére. A válaszadók 98 százaléka szerint vagy a fiúk dolga, vagy közös feladat az óvszer beszerzése, és csak alig néhányuk véleménye, hogy ez kifejezetten a nőkre tartozik.
A nem kívánt terhesség "megoldásaként" a fiatalok 73 százaléka az abortuszt választaná. A korcsoportba tartozó lányok 37 százaléka járt már nőgyógyásznál, míg a fiúk közül csak minden 10. volt urológiai vizsgálaton.
Csak a megkérdezett kamaszok fele vallott úgy, hogy az iskolai kereteken belül hasznos információt kapott a szexuális kérdéseivel kapcsolatban. A 14-19 évesek nagyon bizalmatlanok a tanáraikkal, a vizsgált információforrások közül a pedagógusok a sor végén állnak: a fiatalok 64 százaléka egyáltalán nem szívesen fordulna hozzájuk kérdéseivel.
Bede Zsuzsa szerint jól látják a tinik, hogy a család feladata lenne felkészíteni őket a nemi szerepekre, de a szemérmesség, valamint a szülők "én is enélkül nőttem fel" attitűdje nem sokat változott az elmúlt időszakban, ezért még nagyobb felelősség hárul az iskolákra.
A szexuálpszichológus a közleményben hozzátette: "a megfelelő tartalmú és nyelvezetű internetes oldalakon túl az iskolai tréningjellegű foglalkozásokon lehet leginkább hatni a fiatalok szexuális fejlődésére."
Az Iskolamarketing Kft. diákok, pszichológusok és pedagógusok bevonásával egy olyan - iskolai kereteken belül használható - interaktív szexuális felvilágosító foglalkozássorozatot dolgozott ki, amelynek célja, hogy ledöntse a tanárok és a diákok közötti kommunikációs gátakat - írták. A tanulók bevonásával, beszélgetésekkel és aktív szerepvállalásával megvalósuló foglalkozások kiemelt szempontja a motiváció felkeltése a további információk megszerzéséhez - jegyezték meg. Az elkészült tananyag decemberben jut el 400 középiskolába.
Ezenkívül elindult egy oldal, ahol a kamaszok a nemi érésükről, a szexualitásról, a nem tervezett terhességről, valamint a nemi betegségekről olvashatnak kifejezetten a számukra összeállított tartalmakat. Folyamatosan bővülő kérdés-válasz lista és szexuálpszichológiai tanácsadás is segíti majd a fiatalokat.
A Free Association Research Kft. és az Iskolamarketing 2015 októberében végzett online kérdőíves kutatást a 14-19 éves fiatalok körében. A kutatás reprezentálja az adott korcsoportba tartozó fiatalokat nem, kor, régiók és településtípusok szerint.
Kapcsolódó cikkek
- Netes múltjuktól félnek a fiatalok
- Ingyenes wifi lesz a moszkvai temetőkben
- Ne otthon bosszankodjunk, ha lassú a net
- PayPal: a magyarok több mint 70 százaléka vásárol karácsonyi ajándékokat az interneten
- Ez lett az év legnépszerűbb Twitter-posztja
- A Kardashian család és a macskájával pózoló Taylor Swift az Instagram idei sztárja
- Még a konnektor is megokosodik
- InternetKon - Elkészült a konzultáció eredményeit megvalósító kormány-előterjesztés
- Hány barátod van a digitális világban?
- A helyesírás-ellenőrzők mellékhatásai
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.