Miért nem übereli szoftveres megoldásaival a TAXI az UBERT?

Vértes János Andor, 2016. január 18. 13:48

A mai nap egyik legfőbb témája a közösségi oldalakon a taxisok forgalomlassító demonstrációja az Uber ellen: a posztokban a jogtól az árakig sok mindenről esik szó, de azzal senki sem foglalkozik, hogy miért nem fejlesztetnek maguknak a taxisok egy olyan szoftvert, vagy akár jobbat, mint amilyen az Uberé. 

A tarifa (ami egyébként olyankor, amikor se taxi, se uber, az egekbe is tud kúszni) az egy dolog, a fapados légitársaságokkal többnyire azért repülhetünk olcsóbban, mert lemondunk bizonyos kényelmi szolgáltatásokról. Vagyis tiszta képlet akkor lenne, ha ki lehetne mutatni, hogy mivel fizetjük meg az utazás azon részét, amit nem fizetünk meg: például látnánk, hogy mennyivel kényelmetlenebb az Uber a drágább tarifáért nyilván megbízhatóbb, gyorsabb, kulturáltabb taxitársaságoknál.
 
Csakhogy nem így van. Az Uber alkalmazásoknál előre tudjuk, hogy milyen kocsi jön értünk és mikor, térképen követhetjük a kiválasztott autót a házunkig, előre tudjuk, hogy nagyjából mibe kerül majd a fuvar, s ezt az összeget is a lehető legkényelmesebb módon rendezhetjük: az előre megadott bankkártyánkon - külön fizetési procedúra nélkül - beterhelődik az út ára. Emellett a rendszeren belül értékelhetjük a szolgáltatást, a sofőrünket, aki emiatt kedves, szolgálatkész, a leggyorsabb útvonalat választja, és ő is értékelhet minket, és így mi is a legjobb arcunkat mutatjuk, nehogy legközelebb ne akadjon, aki bevállal minket utasnak.
 
Egy olyan szoftvert, ami ezt tudja, nem két fillér kifejlesztetni, de nem is csillagászati összeg, nagy valószínűséggel belefért volna annak a csendes címkiadó rendszernek az árába, amit nem olyan régen vezettek be a taxiknál... Ráadásul annak a bevezetésekor már látni lehetett, hogy előbb-utóbb ideér az Uber, tehát olyan szofverrendszer kell, ami legalább annyit tud, mint az övék, de még jobb egy olyan, ami azt is übereli...  
 
Ám a taxitársaságok úgy döntöttek, hogy nem! Nekünk elég a csendes címkiadó, mert ha nagyon előre szaladunk, még a végén kiderül, hogy nem is kell az utas és a sofőr közé egy operátor és egy őt alkalmazó taxitársaság, vagyis előbb utóbb a sárga taxi is átalakul Uber-jellegűvé. Az, hogy egy taxitársaság is tudna hozzáadott értéket termelni (például, hogy az értékelési rendszert beépíteni a belső minősítésbe, ami segítene a legjobbak megtartásában, és így esetleg azért ülnék ennek vagy annak a társaságnak a kocsijába, mert kiváló pilótái vannak), eszükbe sem jutott, ők nem a szolgáltatás minőségét és/vagy az utas érdekeit hivatottak védeni, hanem a sajátjukét, vagy amit annak vélnek.
 
No persze tiltakozni lehet! Holnapután a postások is kivonulhatnak az utcára, hogy tiltsák be az e-mailt, és az újságírók/kiadók is, hogy le a weboldalakkal! De valamiért az az érzésem, hogy ez az út majdnem annyira járhatatlan, mint Budapest sok utcája taxis tüntetés idején. A haladást lassítani ugyan lehet néhány sáv lezárásával, de megállítani, visszafordítani – ahogy a prédikátor is mondja – „hiábavalóság, felette nagy hiábavalóság”...
 

 

Kulcsszavak: Uber

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái

A Red Bull Basement kezdeményezés a bolygó ifjú koponyáinak ad lehetőséget, hogy kibontakoztassák ötleteiket, ezzel pozitív hatást gyakorolva világunkra. Az egyetemista versenyzők idén a mesterséges intelligenciát is segítségül hívhatják kiemelkedő innovációik megvalósítása érdekében.

2024. október 2. 19:34

Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül

Rengeteget internetezünk, leginkább okostelefonon, és minden második fiatal napi 2-3 órát tölt el chateléssel – derül ki a Yettel országos, reprezentatív kutatásából. Bár minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban használja mobilon az internetet, de még az X generáció 85 százaléka is naponta többször felmegy a netre. A legnépszerűbb közösségi platform továbbra is a Facebook, de a Z generációsok körében a TikTok és az Instagram is hódít.

2024. szeptember 29. 15:24

Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem

Idén nyáron a hazai webshopok 4 százaléka kínált valamilyen terméket előfizetéses formában, azonban az adatok szerint ez az arány két-három éven belül várhatóan 23 százalékra nő. Az, hogy közel ötszörösére nőhet az előfizetéses vásárlást kínáló webáruházak száma, jól mutatja a piacon zajló jelentős változásokat – ismertette a Visa támogatásával készült friss kutatásának* eredményeit a Shoprenter.

2024. szeptember 24. 15:10

Ezek a MI legnagyobb veszélyei az oktatásban

Két szemeszteren keresztül kísérelték meg matematikai kurzusaikon ChatGPT-szerű mesterséges intelligencia használatát a Corvinus oktatói: diákjaik mindvégig szabadon használhatták feladataik elkészítéséhez, sőt, vizsgáikhoz is a MI-t. Az eredmény a két oktatót is meglepte: csökkent a hallgatók motivációja és a csoport általános tudásszintje, valamint jobban kiéleződtek a hallgatók közötti társadalmi egyenlőtlenségek is. 

2024. szeptember 17. 11:37

Techóriások özönlöttek a Városligetbe

Az AI Summit 2024 grandiózus eseményként vonzotta a mesterséges intelligencia iránt érdeklődőket a Városligetbe szeptember 9-én és 10-én. Az Indamedia kiadó által szervezett konferenciára a jegyek már az indulást megelőző napokban elfogytak – a rendezvény két napjára közel 3000-ren léptek be. Itt az AI-t gyakorlatilag minden aspektusból megközelítették, és olyan nemzetközi technológiai nagyágyúk is képviseltették magukat, mint a Microsoft, az Amazon, a Google, de még a Financial Times is.

2024. szeptember 13. 17:00

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59