Hazai startupperek is magukra ismertek az HBO sorozatában

forrás: Prím Online, 2016. április 30. 10:04

Ha meghalljuk San Francisco nevét, ma már az is lehet, hogy hamarabb jelenik meg szemünk előtt az Apple vagy a Google logója, mint maga a Golden Gate híd. A város neve egybeforrt a legnagyobb informatikai társaságokkal, és azokkal a még ismeretlen kisvállalkozások szárnypróbálgatásaival, melyekből bármikor lehet világraszóló siker.

Ez utóbbiak ihlették meg az HBO sorozatkészítőit is. A Szilícium-völgy új évadába most bárki ingyenesen beletekinthet az HBO GO-n, és erre kértünk hazai startuppereket is.

 

Egy San Franciscó-i garázsvállalkozás kalauzol végig minket a startupok Mekkájában. Az HBO saját gyártású sorozatában, a Szilícium-völgyben (Silicon Valley) öt informatikus dolgozik azon, hogy az általuk kifejlesztett fájltömörítési eljárás felkeltse a befektetők figyelmét, ám a pénzforrásért folyó harcban sorra szerencsétlenségek érik őket. A vígjátéksorozat első két évada nem állt messze a valóságtól, a harmadik szezon érkezése kapcsán pedig a hazai startuppereket kérdeztünk arról, milyen egyezéseket ismertek fel a történetben szereplő fiktív vállalat, a PiedPiper és a valóságban már bizonyított vállalkozások között.

 

Hiába az eredmény, mindig van mit tanulni

Az epizódokat látva könnyen azt hihetnénk, hogy a szereplők a józanész és a megfontoltság hiánya miatt baltázzák el a kínálkozó lehetőségeiket, pedig a való életben is törvényszerű, hogy egy korai, kezdő vállalkozás még botladozik az úton. A szakirodalomban a legtöbb szerző egyetért abban, hogy legalább növekedési potenciállal és nemzetközi jelleggel kell bírnia egy vállalkozásnak ahhoz, hogy startupnak nevezhessük. „Fontos szerintem a bizonytalansági tényező is” – egészíti ki ezeket Fodor Ákos Dániel, aki a Selfmapping csapatával egyedüli magyarként és hatalmas túljelentkezés mellett jutott ki tavaly egy féléves vállalkozáskeltető programra, a Start-Up Chilére. Stressz-diagnosztikai szoftverüket számos nagyvállalat használja, és bár egyre több ügyfelük van, mégis szembesülnek ők is a sorozatban felbukkanó nehézségekkel. Ákos, aki az üzletfejlesztésért felel elmondta, miért is nehéz egyszerre szolgáltatást és terméket is promótálni. „Ez nem egy pékség vagy egy kozmetika, ahol a folyamatok, értékajánlatok közel 100%-ban láthatóak. Számunkra a legnehezebb a célcsoport meghatározása. Érezzük, hogy kiknek problémája, amit mi azonosítottunk, de a döntés megszületése szempontjából még nem biztos, hogy a megfelelő személyek felé kommunikálunk. Mi is tanulunk még, és keressük a legjobb megoldást. Ez az izgalmas része egy startupnak.”

 

 

A Prezinél még nem kellett átütni a falat

Erlich, Gilfoyle és Dinesh kis híján felrobbantották a házat, amikor saját szerverparkukkal streameltek videót százezreknek a neten. A nördök áttört falak és lángok között ülve figyelték a számlálót a második évad végén. Horányi Gergő, a Prezi szoftverfejlesztője magukra ismert a jelenet láttán: „hasonló dolgok nálunk is történnek. A Prezinél elsődleges prioritás, hogy a több mint hatvanmillió felhasználónk bármikor tudjon prezentálni. Új funkciók bevezetése, vagy komolyabb infrastrukturális változtatások esetén mérnökök egész csapata tartja szemmel a különböző grafikonokat, és tesz meg mindent azért, hogy a szolgáltatásban ne legyen kiesés. Habár a falak átfúrásáig még sosem jutottunk el, (és nem is nagyon tudnánk, mivel a szervereink a felhőben találhatók) de izgalmas pillanataink azért így is vannak.”

 

A Bridge Budapest program ösztöndíjasaként San Franciscóban is eltöltött egy rövid időt, és meglátása szerint „a startup szcéna Budapesten még nagyon messze van attól, amit a sorozatban is láthatunk. A Szilícium-völgy és San Francisco viszont tényleg ilyesmi. Mindenkinek van egy startupja, – de legalábbis abban dolgozik – és minden sarkon valami híresebb cég irodájába futhatsz bele. San Francisco egy nagyváros, de az igazán nagy cégek már nem is nagyon férnek el benne. Helyette inkább a völgy kisebb városkáiban nyitották meg főhadiszállásukat. Cupertino, Menlo Park vagy Mountain View mind olyan helyek, amelyeket szinte már csak a Google, Facebook és Apple alkalmazattak laknak. 

 

 

Egy kinevezett ügyvezető mindig kaphat jobb ajánlatot

Már az előzetesből is kiderült, hogy a harmadik évadban a PiedPiper élére új CEO-t szeretnének állítani a befektetők, ami persze a legkevésbé sem tetszik Richardnak, a termék ötletgazdájának. Hogy miben más, ha valaki saját cége sikeréért tevékenykedhet, vagy más alkalmazásában áll? Erről kérdeztük Kun Szabolcsot, a telefonlehallgatás ellen védelmet nyújtó CryptTalk szoftvert fejlesztő cég első emberét, aki csak nagyon kevés időt dolgozott alkalmazottként. Sikeres családi vállalkozásukon keresztül már gyermekkorában látta milyen is a saját cég iránti elköteleződés, amit aztán startupjának növekedésével még közelebbről megtapasztalt. „Gondolkodásmódban, a mindennapokban nagy váltást jelent, amikor ötletből egyszer csak cég lesz. Ahogy nő a cég, már nem elég, ha csak azzal foglalkozol, hogy egy technológiai megoldás kiválóan működjön. Fel kell építeni egy vállalkozást: embereket  felvenni, folyamatokat kialakítani, tervezni és aztán  a terveket megvalósítani. És azt az elhivatottságot, amit te a saját ötleted iránt érzel, valahogy át kell ragasztani a munkatársakra, motiválni kell őket, mert a siker most már rajtuk is múlik” – mondta.

 

A CEO szerint, ha egy vállalkozás élére kívülről neveznek ki vezetőt, úgy egy hozzáértő szakember nagyon jó eredményeket érhet el, különösen, ha hisz a termékben, vagy motiválják a várható üzleti sikerek. De az ilyen szakértőknek mindig tudnak mondani egy másik terméket még jobban csengő névvel, még többet ígérő csomagot kínálni. „Ha a saját üzletedet vezeted és bízol az ötletedben, akkor az ilyen tényezők nem fognak elcsábítani mellőle.”

 

 

San Francisco él és virul, de már nem a régi 

Nem a vígjátéksorozat az egyetlen HBO-s produkció, amely a hi-tech központra fókuszál. A San Francisco 2.0 című dokumentumfilm (ami szintén elérhető az HBO GO kínálatában) nemcsak a város előnyös arcát mutatja be, hanem azokat a változásokat is, amelyek hátrányosan hatottak az amerikai település életére.  A helyiek a nagyvállalatok elszaporodásával járó ingatlanárak és bérleti díjak megemelkedésére panaszkodnak, hiszen a verseny miatt a kiskeresetűek kiszorultak a városból. Hatalmas mértékben drágultak az alapvető élelmiszerek és a szolgáltatások is. A forgatóknak az egykori polgármester mesél arról, hogy ma már ő maga sem engedheti meg, hogy a városban élje életét. Azok, akik már korábban is a völgyben laktak, nem biztos, hogy egyértelműen tudnak örülni annak, hogy a startupok és a nagyvállalatok a környékre irányították a világ figyelmét.

 

Tekintsd meg az új évad első részét ingyenesen az HBO GO-n!

A Szilícium-völgy harmadik évadjának első epizódja ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető az HBO GO videótárából: http://www.hbogo.hu/redirect/-82065

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Flipperakadémiát indít jövőre a világhírű budapesti kiállítás

A részben egy 80-as évekbeli játékteremben játszódó Stranger Things című tévésorozat óriási sikere, a budapesti Flippermúzeum világhíre, vagy éppen a retró játékgépek árai egyaránt jól tükrözik az egykor népszerű automaták iránt újjáéledő általános nosztalgiát, rajongást. A flipperek világa azonban mára nemcsak a kiállításokról, vagy magángyűjteményekről szól: hosszú évek óta például komoly, országos és nemzetközi pontozásos versenysorozatokat is rendeznek ezeken a villogó, zenélő, csilingelő masinákon. 

2024. december 12. 18:02

Már most nézőrekordot állított fel a Hogyan tudnék élni nélküled?

Még messze a december 12-ei premier, de az érdeklődés folyamatosan nő az év lejobban várt magyar filmjének ígérkező Hogyan tudnék élni nélküled? iránt. A Demjén Ferenc slágereire felfűzött zenés romantikus vígjáték első előzetese egy hónap alatt elérte az 1 millió megtekintést, ami azért kiemelkedő, mert ezt eddig idén sem hazai, sem külföldi film nem tudta utána csinálni. Sőt erre az eredményre az elmúlt évtizedben egyetlen magyar film sem volt képes. 

2024. szeptember 4. 13:20

Utazási konferencia az Angyalok városában

A dinamizmust tükrözte az idei utazási világkiállítás, az IPW2024, és ezt sugározza a helyszín is: Los Angeles, Kalifornia.
 

2024. május 17. 18:51

Egy új tévé színt visz a mindennapokba

Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.

2024. április 28. 22:16

A múlt feltárása, a jövő segítségével!

Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!

2024. április 15. 18:46

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32