Kis kiállítók nagy vására

INVEX 2000

Kovács Gyôzô Kovács Gyôzô, 2000. október 22. 22:31
Tizedik alkalommal nyitotta meg kapuit az INVEX néven híressé vált csehországi rendezvény, s a jubileumi kiállítás idén is a Nemzetközi Informatika- és Kommunikációtechnológiai Vásár alcímet viselte.
A brnói vásár már a megnyitás után rekordokat döntögetett, hiszen első két napján 24%-kal több, szám szerint 32 000 látogatót fogadott. A rendezők úgy becsülték, hogy a vásár végéig a látogatók száma eléri, de inkább meghaladja a 130 000-et. A megnyitásig 735 kiállítót regisztráltak, a vásári katalógusban azonban már 794 céget soroltak fel, amelyek közül nagyon sokan több pavilonban is bemutatták termékeiket. A kiállítók a pavilonokban több mint 35 000 négyzetméternyi tiszta kiállítási területet foglaltak el.

Ez a kiállítás - az előzetes hírek ellenére - inkább cseh, mint nemzetközi volt. A sajtóközpontban, de főleg a standokon leginkább cseh nyelvű prospektusokat lehetett beszerezni, így az ebben a nyelvben "szegény" látogató szinte tájékoztatás nélkül csavaroghatott a kiállítók között.

A katalógus mellett azonban megtalálható volt egy érdekes összeállítás arról, hogy az egyes nagy külföldi cégeket melyik cseh vállalat képviseli. A listát a Hewlett-Packard vezette, termékeit 23 cég mutatta be a kiállításon. A Compaq nevével 11 standon találkoztunk, 8 cég képviselte az Oracle-t, szintén 8 a Microsoftot, 7 az IBM-et, az Epsont és az Autodesket, 6 standon volt jelen a Cisco, az Informix, a Panasonic és a Sony, végül 5-ön a Sunk, a D-Link és a Bentley.

Önálló standon csak nagyon kevés külföldi cég állított ki, közülük a legtöbben (13) Németországból érkeztek, Szlovákia 12, az Egyesült Államok 6, Ausztria és Tajvan 5, Belgium és Izrael 4, Franciaország 3, Nagy-Britannia és Svájc 2, míg Kanada, Dánia, Hollandia és Svédország 1-1 standon jelent meg. Idén hivatalos magyar résztvevő nem volt, egyedül a Graphisoft termékét lehetett megtalálni egyetlen cseh standon.

A kép a cseh informatikai piacról nem rossz, szerencsésebb dolog, hogy a piaci főszereplők cseh vegyesvállalatok, mint hogy az eredeti vállalatok uralják a nemzeti piacot. Sajnos a standokon kevés volt a saját termék, néhány szoftver és viszonylag sok CD (turisztika, oktatás, idegenforgalmi adatbank, szótár, lexikon, játék stb.), amelyeknek többsége cseh nyelvű, mert kapcsolatok híján - mondták a kiállítók - nem érdemes más nyelvű változatokat kifejleszteni.

A vásárban sétálva igyekeztem a különlegességeket felfedezni, ugyanis nemsokára nálunk is jön a Compfair, ahol a nagy multik ugyanazon kínálatát úgyis megtalálhatom. A vásár legrégibb, A pavilonja előtt feltűnt, hogy a bejáratnál legalább 50 ABEL feliratú autó sorakozott fel, erről a cégről korábban még nem hallottam. Megtaláltam a standot, ahol Lucie Zurková üzletkötő elmondta, hogy a cég kifogyott tonerek és mindenféle - lézer-, tintasugaras és más - festékkazetták feltöltésével foglalkozik, jelenleg több mint 14 000 partnerrel van állandó kapcsolatban. Szinte kivétel nélkül bármely fekete/fehér és néhány színes nyomtató - akár folyékony, akár porral töltött - festékkazettáját regenerálni tudják. Töltés előtt a kazettát megtisztítják, s megvizsgálják, nincs-e valami probléma a dobbal vagy a mechanikával, azután feltöltik.

Működésük persze nem nagyon tetszik a márkaképviselőknek, mert ezáltal csökken a kazettaeladások száma - de a megrendelői oldal gondolkodása is érthető, hiszen a töltés körülbelül feleanynyiba kerül, mint az új kazetta. A cég a reklám kedvéért a vásár idejére megszüntette a kazetták begyűjtését, így tudta a kazettákat az egész ország területéről begyűjtő kocsijait a pavilon előtt felsorakoztatni.

A másik érdekes kiállítás a Creative Hall volt, amelyet ebben az évben rendeztek meg másodszor. Az esemény gazdája a Lotar Indruch elnök vezette ASK, a Cseh Középiskolás Klubok Szövetsége volt. Érdekes, hogy idén már számos olyan cég is részt vett a kiállításon, amelynek vezetői és munkatársai középiskolás diákok. A kiállító diákok a vásáron többnyire eladták sokszorosított szoftvertermékeiket.

A felnövekvő "nagyok" közül a Citrix cég kiállítása és szemináriumai keltették fel a látogatók figyelmét. A Citrix termékeinek - úgy látszik - most jött el igazán az idejük, amikor az informatikát felhasználó cégek integrálódása miatt egyre több felhasználói munkaállomást és szervert kell egy rendszerbe összekapcsolni, miközben a felhasználók és a szerver között elég keskeny sávú a fizikai összeköttetés. Ennek ellenére a végállomások mégis szeretnének elfogadható sebességgel mind a - sokszor egészen más platformon dolgozó - szerverekkel, mind az adatbázisokkal, mind pedig az alkalmazói rendszerekkel kommunikálni.

Az INVEX-re eljött Zbig Zdanovicz, a Citrix kelet-európai igazgatója, aki elmondta, hogy a cég jelszava: "digital independence", ami annyit jelent, hogy a Citrix révén mindenfajta alkalmazást mindenféle eszközön, mindenféle kapcsolatban, mindenféle munkaállomáson, sőt még a web segítségével is lehet futtatni. A Citrixnek jelenleg több mint 100 000 alkalmazása van világszerte, azonban arra a legbüszkébb, hogy a Fortune magazinban felsorolt első 100 legnagyobb nemzetközi cégből 99 a felhasználója. A magazin egyébként a Citrixet jelölte meg a világ ötödik leggyorsabban fejlődő informatikai vállalkozásaként. A kiállításon - valóban nagy érdeklődés mellett - két cseh cég állította ki a rendszert, de ott voltak a lengyel és a szlovák Citrix-képviselők is. A jelenlegi magyar disztribúciót a Megatrend 2000 Rt. képviselte.

1999 óta a brnói vásárok és így az INVEX egyik fő tulajdonosa a Messe Düsseldorf, amely a részvények 66%-át, míg a brnói városi tanács a 34%-át birtokolja.

Céljuk, hogy az Európai Unióba való belépésig - és nemcsak az informatikában - a cseh kiállítás legyen a legnagyobb vásári eseménysorozat Közép- és Kelet-Európában. Ennek érdekében a vásárok "nemzetköziesítését" már 1999-ben elindították, képviselőiket elküldték a közép- és kelet-európai országokba, hogy mind kiállítókat, mind pedig látogatókat toborozzanak. A megkapott statisztikai jelentés szerint az INVEX 2000 esetében a cél teljesült, ugyanis körülbelül 10-20%-kal több külföldi látogató érkezett, mint az előző évben.

Tavaly óta a vásár - cseh állami és brnói városi segítséggel - nagyot fejlődött. Felépült az V. számú új, 12 000 m2-es csarnok, éppen szemben az első, már műemléknek számító épülettel. Elkészült a vásár mellett a Holiday Inn Hotel és egy új kongresszusi csarnok, valamint egy 830 férőhelyes fedett parkoló, kialakították az új Business Centert és a Shopping Hallt, ahol a vásáron bemutatott újdonságokat meg lehetett vásárolni. Új tematikus kiállítások is nyíltak, mint az e-area vagy e-zone, ahol a mindenki által várt elektronikus üzleti lehetőségeket lehetett megismerni. Megnyitották a Business to Business Hallt, ahol 24 kiállító tudott nyugodt körülmények között üzleti és sokszor kormányzati partnereivel is tárgyalni.

Kiosztották a "Cseh személyiségek az informatikában" díjakat is; a számos kitüntetés egyikét a HP kapta mint az év legjobb rendszerintegrátora. Rendeztek kerekasztal-beszélgetéseket, cégbemutatókat, filmvetítéseket, és megtartották a 2. nemzetközi konferenciát is a "XXI. század informatikájáról".

Összefoglalva a látottakat és meghallgatva a vásár jövőjéről szóló információkat: a brnói vásárnak valóban komoly esélye van arra, hogy Közép- és Kelet-Európa egyik vezető üzleti találkozója legyen, amiben a düsseldorfi vásár tulajdonosi, de főleg üzleti háttere sokat tud segíteni.

Kulcsszavak: Invex kiállítás

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01