A Telekom mobiljátéka áttörést hozott a demenciakutatás területén!

forrás: Prím Online, 2016. november 17. 15:53

A Deutsche Telekom által idén májusban indított ‘Sea Hero Quest’ mobiljáték új távlatokat nyit a demencia kutatásában. A játékot az Alzheimer’s Research intézmény, valamint kutatók és játékfejlesztők együttműködésével fejlesztették. 

Eddig közel 2,5 millió ember játszotta már a ‘Sea Hero Quest’-et, létrehozva ezzel a világ első viszonyítási alapját az emberi tájékozódás terén. Ezt pedig kulcsfontosságú lépésként értékelik a demencia új, korai diagnosztizálását célzó eszköz kifejlesztése szempontjából. A Sea Hero Quest a világon mindenhol, kortól és nemtől függetlenül tesztelte az emberek tájékozódási képességét, a kutatócsapat pedig San Diego városában, a Neuroscience 2016 konferencián bemutatta a játékkal begyűjtött adatok elsődleges elemzéséből származó eredményeket.

 

A Telekom ‘Sea Hero Quest’ játéka tükrözi a vállalat világképét, digitális felelősségérzetét valamint innovációs vezető szerepét. “Emberek milliói bocsátottak rendelkezésünkre adatokat, segítve ezzel a demencia elleni küzdelmet felhőben, biztonságosan tárolt, hatalmas adatmennyiség révén olyan alapanyagot biztosíthatunk a tudósoknak, amire nagy szükségük van a legkorszerűbb kutatások során. A digitalizáció áttörést jelent a közegészségügyi helyzet javításában”– mondta Tim Höttges, a Deutsche Telekom vezérigazgatója. 

 

 

Magyarországon 2016. május 5. és június 30. között futott a Magyar Telekom kampánya, amelynek hatására eddig több mint 152 ezren töltötték le a ’Sea Hero Quest’ mobiljátékot.

 

A University College London  intézményben dolgozó Dr. Hugo Spiers vezeti a játékosok által névtelenül rendelkezésre bocsátott adatok elemzését, a University of East Anglia Alkalmazott Demenciakutatási Központjában dolgozó Dr. Michael Hornberger professzorral együttműködve. Az elemzésből származó első adatok alapján kimondható, hogy a korai felnőttkortól kezdve (a mintavétel 19 éves kortól indul) hanyatlásnak indul a tájékozódási képesség, és ez tovább folytatódik az élet során (például a 19 évesek esetén 74 százalékos volt a valószínűsége, hogy elérik a végcélt, míg a 75 évesek körében ez lecsökkent 46 százalékra). Ez a hanyatlási görbe éles ellentétben van a korábban, kisebb mintavétellel (mintegy 100 fővel) lefolytatott vizsgálatok eredményével, melyek arra utaltak, hogy ez a hanyatlás csak későbbi életszakaszban várható.

 

A kutatási eredmények arra utalnak, hogy az agy tájékozódási képességekért felelős területei fogékonyabbak a demencia okozta leépülésre, mint az emlékezetért felelős területek. Ezért mostantól lehetségessé válhat a demencia kialakulásának diagnosztizálása, még jóval azelőtt, hogy a betegeknél a memóriavesztés tünete mutatkozna. Ilyen módon már jóval korábban lehetségessé válik a pácienseknél a betegség felismerése és kezelése, a jövőbeli gyógyszeres és nem-gyógyszeres kezelések alkalmazása.

 

A játékban a különböző szintek teljesítését (egy új útvonal kiindulási pontjához vezető visszaút megtalálásának képességét) elemezve kiderült, hogy a férfiak és nők különböző térbeli tájékozódási stratégiákat használtak a feladat teljesítése során.

 

Jelentős eltérésekre is fény derült az északi, skandináv országok tekintetében (Finnország, Svédország, Norvégia és Dánia), melyek esetében kiemelkedően jónak bizonyult a térbeli tájékozódás képessége, összevetve a mintákat és adatokat nyújtó, összesen 193 ország eredményeivel. 

 

Ezen eltérések okainak megértése különösen fontos, mert a diagnosztizálás és kezelés során ezeket is figyelembe lehet venni, pontosabbá és hatékonyabbá téve így a kezelést.

 

 

„A digitalizáció hajtómotorját a felhő-alapú technológiák jelentik és a digitális technológiák nagyon ígéretesek az egészségügyi ágazat jövője szempontjából is” – hangsúlyozta Dr. Axel Wehmeier, a Telekom Healthcare Solutions (Egészségügyi Megoldások) területéért felelős igazgatója. „Nagy örömmel jelentjük be, hogy a tudósokkal már azon dolgozunk, hogy a Sea Hero Quest klinikai környezetben is alkalmazhatóvá váljon.”

 

Ennek a folyamatnak részeként, a Sea Hero Quest immár támogathatja a demencia korai felismerését, diagnosztizálását, illetve hatással lehet a demenciás páciensek kezelésére is. A folyamat során a mobiljátékot a páciensek térbeli tájékozódási képességei esetleges javulásának mérésére is fel lehet használni. Felhasználható tehát a kísérleti gyógyszeres kezelések hatékonyságának mérésére is.

 

Természetesen további adatelemzésre van még szükség, a teljes körű eredmények két év múlva várhatóak. A kutatási eredmények további elemzése hat további demográfiai csoportban fog történni: iskolai végzettség alapján, jobb vagy balkezesség kategóriában, a térbeli tájékozódási képesség saját megítélése alapján, földrajzi környezet alapján, ahol a játékos felnőtt, valamint a napi alvásmennyiség és naponta utazással töltött idő alapján.

 

A játék továbbra is ingyenesen letölthető az App Store és Google Play áruházakból. A játék során keletkező adatokat továbbra is eljuttatják a résztvevő tudósokhoz – rajtuk keresztül pedig a demenciát kutató közösséghez.

Mobilalkalmazás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?

Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.

2024. november 20. 13:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59