NMHH: Való Világ-barométerrel az aggályos tartalmak tudatosításáért
A káromkodásrekordot egy óra alatt 113 trágár kifejezés elhangzásával a Való Világ 8 szeptember 20-i adása tartja – többek között ez derül ki abból a vizsgálatból, amelyben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kvantitatív módon elemzi az RTL 2-n futó, rendre kiemelt figyelmet kapó valóságshow-t.
A korábbi évadokhoz hasonlóan ebben a műsorsorozatban is sok szexualitás, obszcén kiszólás, dohányzás, alkoholfogyasztás jelenik meg, amelyek statisztikáját hétről hétre nyilvánosságra hozza honlapján annak érdekében, hogy a hatósági eljárásokon túlmutatva – ma, a televíziózás nemzetközi napján is – felhívja a figyelmet az ártalmas tartalmak negatív hatásaira és a józan médiafogyasztásra.
Mi a barométer célja?
A hatóság a kifogásolható jelenetek sorozatos vetítését elsősorban a kiskorúak káros tartalmakkal szembeni sebezhetősége miatt még a jogszabályok betartása mellett is aggályosnak tartja. A Való Világ 8 – és általában a valóságshow-k – esetében ez azért különösen fontos, mert a műsor nézettségi mutatói a 13–17 éves korosztályban a legmagasabbak. A kizárólag az esti kiadásokra fókuszáló „VV-barométer” az előző sorozatok tapasztalatait felhasználva hat kategória – a szexualitás, a szexuális kontextusban megjelenő meztelenség, a trágár kifejezések gyakorisága, valamint negatív magatartásmintaként a dohányzás és a direkt, illetve indirekt módon feltűnő alkoholfogyasztás – mentén vizsgálja a valóságshow nyolcadik sorozatát, amely augusztus 27. óta, várhatóan jövő év februárjáig látható az RTL 2-n.
Az NMHH célja a barométerrel az, hogy a kiskorúak védelmében a hatósági vizsgálatokon túlmutatva bemutassa a morálisan aggályos tartalmak sűrű megjelenését, és látványosan szemléltesse azok gyakoriságának nézettségi trendekkel összekötött elmozdulásait. A programban előforduló káros motívumok elemzése kvantitatív módszeren alapul, így lehetőséget ad az időbeli változások kimutatására, valamint a folyamatos összehasonlításra is.
Mennyi aggályos tartalommal találkoznak a VV8 nézői?
A trágár beszéd kifejezetten jellemző a Való Világ powered by Big Brother elnevezésű műsorsorozatra, de eddig minden adásban feltűnt a dohányzás is, és az is ritka, amikor egy adásban nem jelenítenek meg alkoholfogyasztást vagy szexuális tartalmat. A vulgáris beszéd megjelenésében november elejéig szeptember 20. jelentette a csúcsot, amikor egy adáson belül 113 olyan esetet regisztrált az NMHH, ami kimeríti a trágárság fogalmát. A cigarettafogyasztás megjelenítésében 23 a rekord (október 11.), a direkt alkoholfogyasztásban a második nap (augusztus 28.), amikor 42 jelenetben tűnt fel ivászat a képernyőn. Nem mondhatni, hogy a villalakók és a szerkesztők túlzottan szemérmesek volnának, hiszen már a második napi adásban 22 alkalommal jelent meg meztelenség. Az erotikus, szexuális tartalmú jelenetek rekordja 29 megjelenés (szeptember 18.).
A vizsgálati metodika
A vizsgálatban használt elemzési egység a káros viselkedésmintákat közvetítő jelenet. A jeleneteket annyiszor regisztrálják, ahány alkalommal azokat a műsorszerkesztő az összefoglalóban megjeleníti. A heti bontásban közzétett adatokat a napi jelenetszámok – azaz előfordulások – átlagolásával számítják ki. A problémás tartalmak közül egyedül a trágársággal kapcsolatban alkalmaznak eltérő módszertant, mivel a durva, trágár kifejezések gyakorisága könnyen számszerűsíthető. Ebben az esetben nem a jelenetek, hanem a szavak előfordulása képezi az elemzési egységet. A trágár kifejezések besorolását az érvényben lévő korhatár-kategóriák törvényi kritériumrendszere, illetve a Médiatanács ajánlásában foglaltak alapján végzik a munkatársak.
A szexualitás és a meztelenség megjelenését a szoros korrelációjukra tekintettel egy kategóriába vonja össze a vizsgálat. A szexualitás megjelenése során annak vizuális és verbális reprezentációját is figyelembe veszik, így a szexualitásra vagy szexuális tevékenységre vonatkozó szóbeli utalások is megjelennek a regisztrált jelenetszámokban.
A korhatárkarika nem díszítőeleme a képernyőnek, hanem a nézőnek szánt fontos információ
Az NMHH a televíziózás idén húszéves nemzetközi napján felhívja a figyelmet arra, hogy a médiatartalmakhoz való szabad hozzáférésen túl a tévénézők kezében ott a távirányító, azaz a döntés, a szabad műsorválasztás joga és ezzel együtt a káros tartalmak elkerülésének lehetősége. Az ENSZ kezdeményezésére a tévétársaságok ezen a napon olyan magasabb témákról ejtenek szót műsorrendjükben, mint a béke, az együttműködés, a fejlődés.
A felnőttek felelősségét támogatja a műsorválasztásban az is, hogy a televíziós műsorszámok, sőt mozikban vetített filmek, valamint a számítógépes vagy online játékok esetében is minden képernyőn vagy tárgyi csomagoláson megtalálhatók a korhatárkarikák, amelyek tájékoztatnak bennünket arról, hogy az adott médiatartalmak milyen korú gyermekeknek valók.
Különösen fontos ez akkor, amikor a Való Világ-műsorszám szolgáltatója egyébként luxemburgi joghatóság alá tartozik, a Médiatanács pedig csak szigorú feltételek megléte esetén járhat el külföldi joghatóság alá tartozó médiaszolgáltatóval szemben. Amióta a műsor az RTL 2-re került, a Médiatanács már négy alkalommal fordult az európai hatóságokhoz részben a műsor tartalmát rendszeresen kifogásoló állampolgári bejelentések miatt is.
Kapcsolódó cikkek
- A UPC ügyfelek is nézhetik az m3D adását
- Kódolatlan hetek a VIASAT3 csatornán!
- Online is beadhatók az elektronikus hírközlési építmények tervei az NMHH-hoz
- November 1-től tételesen kiderül, mennyivel csökken jövőre az internetszámlánk
- Tűzszerészrobotok frekvenciaengedélyeit adta ki az NMHH
- A hírközlési szolgáltatások árainak és kínálatának alakulása 2016 első félévében
- NMHH Médiatanács: Jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltatók azonosításáról döntött a testület
- Elsőként az MVM NET kapott számtartományt a gépek közti kommunikáció biztosításához
- Hatósági szerződés nyomán a Telenor kompenzálja a tarifamódosításban hátrányosan érintetteket
- Elindult a UPC Műsorvisszanéző
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.