A digitális fejlődés a kulcs a női egyenjogúsághoz
A nők 53 százaléka gondolja azt, hogy nem indul a férfiakkal azonos esélyekkel egy vezető pozícióért, ugyanakkor 60 százalékuk hisz abban, hogy a digitális technológiák segítségével előbbre tudnak lépni a ranglétrán. A Roland Berger ‘Digitális egyenjogúság” című tanulmánya arra keresi a választ, hogy a digitalizáció, hogyan tud hozzájárulni a munkahelyen a női egyenjogúsághoz.
Hogyan változott meg a nők helyzete a munka világában a digitalizáció elterjedésével? Kínálnak-e számukra újabb lehetőségeket ezek a technológiák? Képesek-e az egyenlőtlenségek csökkentésére? A Roland Berger legújabb ‘Digitális egyenjogúság - Nők a digitális forradalomban' című tanulmánya többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ. A kutatás során 3000 embert kérdeztek meg több mint 60 országban kérdőíves módszer segítségével 2016 októbere és decembere között. A kérdések három olyan fő témát érintettek, amelyek meghatározóak a nők karrierjének szempontjából. Ezek a belépés a munka világába – ideértve a vállalkozói és a munkavállalói formát is - a karrierépítés és a vezetői pozícióba kerülés voltak.
Mi jellemző a digitális nőkre?
A válaszadók 40 százaléka gondolja úgy, hogy a "digitális nők" azok, akik napi szinten használnak digitális eszközöket, míg kevesebb mint harmaduk úgy véli, hogy mindenki „digitális nő”, aki része az internetes szubkultúrának. A válaszadók negyede szerint ez csak felfogás kérdése. A megkérdezettek szerint nincs különbség abban, hogy a digitális területen dolgozó ember nő vagy férfi. Azt a megállapítást, miszerint a férfiak és a nők egyenlő feltételekkel vehetnek részt a digitális gazdaságban, az az érdekes adat is alátámasztja, miszerint a nők által indított start-up vállalkozások gyakorta sikeresebbek, mint férfiaké. A pozitív megállapítások ellenére azonban még mindig él a nemekhez kötődő sztereotípia. Ha a férfiakhoz társítjuk a digitális jelzőt, akkor a technológiai képességeikre asszociálunk, míg a nők esetében a jóval finomabb kommunikációs és kapcsolattartási aspektusokra gondolunk - a felmérés adatai szerint.
A karrierépítéshez hosszútávon szükség van a digitális technológiákra
A tanulmány kiemeli: a megkérdezettek egyetértettek abban, hogy a digitalizáció pozitív hatással lehet a nők karrierjére. Mindkét nem képviselőinek közel háromnegyede úgy gondolja, hogy a digitális technológiák elterjedése megkönnyíti a nők számára a szakmai előrelépést. Továbbá a nők úgy vélik, hogy a digitális technológiák segítségével meg tudják mutatni különleges kvalitásaikat, ugyanis 72 százalékuk szerint a nők és a férfiak által kivitelezett digitális projektek többnyire csak a menedzselési stílusban különböznek egymástól.
A digitális technológia pozitív hatásai mellett az üvegplafon továbbra is létezik
Amikor a vezetői pozíció betöltésének kérdésére került sor, a férfiak és a nők ellentétes véleményen voltak. A nők 53 százaléka véli úgy, hogy nem indulnak egyenlő esélyekkel a felsővezetői pozíciókért, míg a férfiak 66 százaléka az ellenkezőjéről van meggyőződve. A nők 66 százaléka úgy gondolja: a nemük valószínűleg vagy biztosan, de befolyásolja a szakmai sikerüket. Logikusan a legoptimistábbak azok a hölgyek voltak, akik már elértek egy bizonyos pozíciót, a pesszimista vélemények többnyire azoktól a fiatalabb válaszadóktól érkeztek, akik nem látnak maguk előtt pozitív női példát.
A nők sokat várnak a digitális technológiáktól a nemi sztereotípiák leküzdésében
A megkérdezett nők közel 60 százaléka biztos abban, hogy a digitális technológiák elterjedése támogatni tudja őket a karrierjükben. A pozitív hatásokat illetően a nők optimistábbak a férfiaknál, ezen belül is a vállalati vezetők és a vállalkozók esetében volt magasabb az arány.
A vállalatok digitális átalakulásában is szerephez juthatnak a nők
A szakmai előrelépés tekintetében a megkérdezett férfiak és nők 60 százaléka hisz abban, hogy azok a vállalatok, amelyek belefogtak a digitális átalakulásba, új lehetőségeket tudnak teremteni a nők számára. Ezen felül a nők 73 százaléka, míg a férfiak 61 százaléka gondolja úgy, hogy a nőknek különleges szerepük van a vállalatok digitális megújulásában. A vállalatvezetők (63 százalék) és a vállalkozók (62 százalék) a legoptimistábbak, valamint azok, akik a legjobban ismerik a digitális technológiákat.
Önmagában a digitális technológia nem elég – a nemek közti egyenjogúság a vállalatok egyik legfontosabb stratégiai kérdése kell, hogy legyen
A nők 81 százaléka gondolja úgy, hogy a nemek közti szakmai egyenlőség a vezetők top öt prioritása között kellene, hogy szerepeljen, kizárólag a digitális átalakulás önmagában nem elegendő. Ugyanakkor a digitális átalakulásnak támogatnia kellene a vállalaton belüli szakmai egyenlőségi irányelveket, ez lehet ugyanis a vállalati teljesítmények fő indikátora - a nők 75 százaléka, míg a férfiak 60 százaléka gondolja így.
Földrajzi alapon érzékelhető különbség van a témában
Az USA és Kanada a legoptimistább azon lehetőségeket illetően, amelyeket a digitális technológia képes nyújtani a nők számára, ugyanakkor a nemek megkülönböztetésében már megoszlik a véleményük. Csak 45 százalékuk gondolja azt, hogy a nők által vezetett digitális projektek különböznek a férfiak által vezetett projektektől, továbbá 69 százalékuk van azon az állásponton, hogy a szakmai egyenlőség a vállalkozók szempontjából fontos tényező. Az európaiak pont az ellentétes álláspontot képviselik. Ők kevésbé hisznek a digitális technológia nyújtotta lehetőségekben és jóval érzékenyebbek a nemek közötti szakadék kérdésében. Ázsiában jóval optimistábbak és érzékenyebbek e két kérdéskörben, ugyanis a megkérdezettek 93 százaléka véli úgy, hogy a nők által vezetett digitális projektek különböznek.
“A digitális átalakulás egyedülálló kitörési lehetőség a nők számára. Hálózatokat nyit meg, új fejlődési modellt teremt számukra. A nőknek élniük kell a lehetőséggel, különösen azon, általuk vezetett digitális projektek esetében, amelyek az átlagosnál nagyobb értéket teremtenek. Merésznek kell lenniük és meg kell ragadniuk a lehetőséget” – mondta Schannen Frigyes a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.
A tanulmány ezen a linken érhető el: www.rolandberger.com/pressreleases
Kapcsolódó cikkek
- A Kaspersky Lab legújabb jelentése rávilágít a digitális káosz következményeire
- Átalakítja a légiközlekedést a digitalizáció
- Digitalizáció és automatizáció a munkafolyamatokban
- A 2018-as pénzügyi irányelv forradalmasítja a mobil bankolást
- Tanulmány az orosz kibermaffia felépítéséről: a zsarolóvírusokból származó napi bevétel elérheti a 30 millió forintot
- Samsung: a vállalkozásoknak három évük van alkalmazkodni a nyitott gazdasághoz
- Az elavult technológia a digitális átalakulás legfőbb akadálya
- DDoS támadások 2016-ban
- Németország és Franciaország kezében van Európa jövője
- Digitalizáció a kis- és középvállalkozásoknál
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.