Három aktuális hatósági hír a hírközlési piacról
Már csak egy hónap maradt hátra az előre fizetős SIM-kártyás ügyfelek adategyeztetésére – Inviteles előfizetők összesen 127,3 millió forintos kompenzációhoz jutnak – Az NMHH ideiglenesen megtiltja a Magyar Telekom Flip Otthon csomagjának kereskedelmét
Előrefizetős SIM-kártyák adategyeztetése: most még elkerülhető a tumultus az ügyfélszolgálatokon, ezért lépjünk mielőbb, lehetőleg online
Már csak harminc napja maradt azoknak a feltöltőkártyás ügyfeleknek, akik a 2017 előtt vásárolt SIM-kártyájuk kapcsán még nem egyeztették személyes adataikat szolgáltatójuknál. Aki ezt nem teszi meg június 30-ig, annak megszűnik az előfizetése. Az adategyeztetés az érintett szolgáltatók – a Telekom, a Telenor és a Vodafone – feladata, de az NMHH adatai szerint a mintegy négymillió érintett SIM-kártya tulajdonos körülbelül kétharmadánál még nem hajtották végre az adategyeztetést. Különösen érdemes észben tartania a határidőt az iskolai nyári szünidő beköszöntével elutazó családoknak, nehogy épp a nyaralás alatt szűnjenek meg az előfizetéseik.
A várható tumultus elkerülése érdekében az NMHH arra kéri az előrefizetős SIM-kártya tulajdonosokat, hogy maguk kezdeményezzék is az ügyintézést, ne várják meg június utolsó napjait, és ahol lehet, lehetőség szerint válasszák mielőbb az online adategyeztetést. A művelet csupán pár perc, a szerződésben szereplő személyazonosságát, és személyi igazolványa, jogosítványa vagy útlevele érvényességét ellenőrzik. Két cégnél online és mindháromnál telefonon vagy személyesen az ügyfélszolgálatokon is meg lehet tenni mindezt. Online adategyeztetéskor lényeges, hogy a pontos adatokat küldjék el, az esetleges elütések miatt érvénytelen lehet az ügyintézés. Az online módot választókat a Telekom és a Telenor is ingyenes hívásperc- vagy adatforgalmi kedvezményekkel díjazza (Telekom: ingyenes hálózaton belüli hívások egy hétvégén át, Telenor: ingyenes 20 perc hanghívás és 500 MB adatforgalom). A Vodafone is tervezi online oldalát, egyelőre e-mailes feliratkozást fogad az online felület aktiválásáról szóló értesítésekhez. Az egyes szolgáltatók adategyeztetésének részleteiről bővebben a www.nmhh.hu/adategyeztetes oldalon olvashat.
Az NMHH a fogyasztók tájékoztatására kampányt indított, emellett folyamatosan felügyeli és jogértelmezéssel támogatja az érintett szolgáltatókat az előrefizetős SIM-kártyák adategyeztetésében. Helytelen adategyeztetés miatt a hatóságnak eddig két szolgáltatót kellett felszólítania a jogkövető magatartásra, a június 30-ai határidő lejártával pedig egészében is értékeli a szolgáltatók gyakorlatát.
Az NMHH és az Invitel 127,3 millió forintos előfizetői kompenzációban állapodott meg
Az NMHH és az Invitel között május 31-én megkötött hatósági szerződésben a szolgáltató vállalta, hogy összesen 127,3 millió forintot ír jóvá azoknak a vezetékes telefont használó ügyfeleinek, akik ilyen szolgáltatást 2015-ben is igénybe vettek, jelenleg is Invitel-ügyfelek, és tiltott módon emelt árat náluk a cég. A szerződés azt a hatósági felügyeleti eljárást zárja le, amelyet az NMHH a cég 2015-re vonatkozó kötelező adatszolgáltatásának alapján ez év januárjában indított, és amelyben a cég mindenben nagyon együttműködőnek bizonyult. Az Invitel ugyanis jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatóként 2015-ben nem alkalmazhatott volna indokolatlanul, az infláció fölött megemelt díjakat a vezetékes telefonra vonatkozó előfizetési díjakra, mégis, árait a KSH által mért, 0 százalékos fogyasztói árindexhez képest 1,38 százalékponttal növelte abban az évben. Az így elért többletbevételt az Invitel és az NMHH megállapodása alapján a szolgáltató most visszafizeti az érintett előfizetőknek. A cég egyenlő arányban írja jóvá az összeget az érintett ügyfelek forgalmi díjaiból a júliusi és augusztusi számlákon. Erről külön értesítést is kapnak a szolgáltatótól, ami előfizetőnként összesen közel ezer forintos tételt jelent. Az NMHH és az szolgáltató abban is megállapodott, hogy a vezetékes telefonra vonatkozó előfizetési díjait csak a szerződésben előre meghatározott arányban – legfeljebb az idei fogyasztói árindex 1,38 százalékponttal csökkentett mértékével – emelheti.
Az NMHH ideiglenesen megtiltotta a Magyar Telekom Flip Otthon csomagjának használatát és a szolgáltatás nyújtását a piaci verseny veszélyeztetésének gyanúja miatt
Május 26-án meghozott döntésével ideiglenesen – a hatósági eljárás jogerős befejezéséig, de legfeljebb 90 napig – megtiltja a szerződéskötést és a szolgáltatásnyújtást a Magyar Telekom Flip Otthon díjcsomagjára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a szolgáltató esetleges jogtalanul szerzett versenyelőnyének megakadályozására. A felfüggesztő intézkedésre azért volt szükség, mert ha bebizonyosodik, hogy a szolgáltató jogsértést követett el, utólag már nem vagy csak különösen nehezen lehetne visszafordítani a Telekomnak a hatósági eljárás ideje alatt kötött szerződésekkel megszerzett versenyelőnyét. A szolgáltató végrehajtotta az ideiglenes intézkedésben foglaltakat, felfüggesztette a Flip Otthon díjcsomag értékesítését, ugyanakkor ezzel egy időben bevezette a Flip Otthon+ nevű díjcsomagját, amely szabályosságát az NMHH szintén vizsgálni fogja.
A hírközlési törvény és az uniós szabályozás alapján a Telekom mint jelentős piaci erejű szolgáltató nem folytathat olyan piaci gyakorlatot, amely alkalmas lehet a verseny korlátozására. Ennek értelmében, ha egy ilyen szolgáltató egy új, a korábbiaktól lényegesen eltérő díjcsomaggal bővítené a kínálatát, a tervezett szolgáltatást annak bevezetése előtt legalább 30 nappal köteles a hatóság által előzetesen jóváhagyott nagykereskedelmi áron felajánlani az adott területen hálózattal nem rendelkező szolgáltatóknak. Így azok versenyezni tudnak a Telekom szolgáltatásával, és az előfizetők érdekei versenyhiány miatt nem sérülnek. Az NMHH jelenleg vizsgálja, hogy a Telekom a Flip Otthon díjcsomag esetében eleget tett-e a kötelezettségeinek.
Kapcsolódó cikkek
- A Dominos Telekom ügyfelek többsége online egyeztet
- Megújult az NMHH honlapja
- NMHH: Jogszerűtlenül, idő előtt nyújtott kábeltévés szolgáltatást a UPC Jászberényben
- Feltöltőkártyás előfizetések: intenzívvé válik az adategyeztetési folyamat
- NMHH Médiatanács: 99,9 százalékban eleget tettek a tévék az akadálymentesített kívánalmaknak
- NMHH: a felelős médiának ismernie kell az öngyilkosságok megjelenítéséhez ajánlott szerkesztési elveket
- Kisorsolták a Közszolgálati Testület új tagjait
- Megnyílt a debreceni Bűvösvölgy, Magyarország második médiaértés-oktató központja
- NMHH: Újabb döntés a megkülönböztetéstől mentes internetezésért
- Három év után ismét megújul a Közszolgálati Testület
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Robotokkal segíti a hatékonyabb oktatást a Yettel
Megkezdődött a felkészülési és jelentkezési időszak a 2024/2025-ös ProSuli robotikaversenyre. A mára országos jelentőségű, nemzetközi versenyrészvételt is kínáló eseménysorozatra új iskolák és robotikacsapatok jelentkezését is várják. Az újoncokat és kezdő csapatokat online oktatóanyaggal és konzultációs lehetőséggel segítik a szervezők, illetve nyílt pályázatot indítanak az iskoláknak ingyenesen megszerezhető LEGO robotkészletekre.
TECHXPO 2024: Már közel 360 ezren töltötték le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást
Megnyitotta kapuit a TECHXPO 2024, Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója Budapesten. A négynapos rendezvény fajsúlyos nemzetközi konferenciaprogrammal indult, melynek nyitóelőadását Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tartotta a Digitális Állampolgárság témájában. Előadott még a konferencián többek között Gerd Leonhard, a világ TOP 10 jövőkutatóinak egyike, Hong-Eng Koh, a Huawei Technologies globális közszolgálati iparági vezető kutatója, illetve Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója is.
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.