A digitális bűnözők szeretik a videojátékokat

forrás: Prím Online, 2017. szeptember 11. 08:45

A videojáték ipar stabil növekedése miatt a kibertámadások kedvenc célpontjává vált. A leggyakoribb veszélyt a szoftveráruházakra (google play & apple app store) kikerülő adathalász megoldások és vírusok jelentik. A Sophos öt tippje abban segít, hogy ne váljunk a digitális bűnözők áldozatává.

Az előrejelzések szerint a játékipar forgalma 2017-ben eléri a 105 milliárd dolláros értéket. A stabil iparági növekedés miatt a szektor aktív felhasználói a digitális bűnözők célpontjaivá váltak. Habár néha úgy tűnik, csupán egy mellékes iparágról van szó, az igazság az, hogy a videojátékipar globális szinten az egyik legfontosabbá nőtte ki magát. A forgalom magasabb, mint más, nagyobb lefedettséggel rendelkező szórakoztató ágazatoknál, mint például a film- és a zeneiparnál. A magyar videojáték ipar kb. 96 millió dollár forgalmat produkált 2016-ban, idén pedig nagyságrendileg 109 millió körüli összegre számítanak.

 

Manapság majdnem minden játékot azzal a céllal fejlesztik, hogy azokat online játsszák. Ezt az a tény is jól mutatja, hogy a bevételek majdnem felét "mobil játékok" adják, például olyan sikeres szoftverek, mint a Pokémon Go, a Clash Royale vagy a Super Mario Run. A játékkonzolok és számítógépek esetében a felhasználók egyre inkább a virtuális áruházakat választják a fizikai megfelelőikkel szemben. Erre jó példa a Steam, amelyet úgy használhatnak, hogy ki sem kell lépniük a preferált online üzemmódból, amelynek segítségével a világ más tájain lévő játékosokkal kommunikálhatnak.

 

A Sophos biztonsági tanácsadó kiemeli, hogy ennek a két tényezőnek a kombinációja miatt - azaz a játékipar exponenciális növekedése és az online környezetek egyre népszerűbbé válása következtében - a videojátékok egyre gyakrabban válnak digitális bűnözők célpontjává, a játékosok, "gamerek" pedig egyre több különféle veszélynek vannak kitéve. Ez alatt pedig nem csak a fanatikusabb rétegbe tartozó felhasználókat értjük, hanem minden olyan átlagembert, akik mondjuk váróhelyiségekben vagy utazás közben mobilos játékokkal ütik el az idejüket. 

 

 

Lehetséges veszélyforrások

A "mobilos játékok" ágazatában a legáltalánosabb problémát a szoftveráruházakban - mint például az Androidhoz tartozó Google Playen vagy az Apple App Store-jában - feltöltött vírusok jelentik. Habár mindkét cég állítja, hogy e felületek "tiszták", a digitális bűnözők folyamatosan arra törekszenek, hogy vírusokat csempésszenek a rendszerekbe. A kockázat ráadásul sokszorosára növekszik, ha ezeket az alkalmazásokat nem az említett szoftveráruházakból tölti le a felhasználó, hanem külső forrásból.

 

A számítógépek felhasználóira más veszélyek is leselkednek. A phishing, vagyis az adathalászat személyes adatok, jelszavak és ehhez hasonló információk eltulajdonítására szolgál és legtöbbször akkor fordul elő, amikor bejelentkezünk vagy profilt készítünk egy játék vagy játékplatform használatához. Még olyan népszerű címekkel kapcsolatban is történtek visszaélések, mint a FIFA vagy a World of Warcraft. Több megtévesztő módszer létezik. A csalók gyakran emailekben vagy közösségi hálózatok posztjain keresztül irányítják át a felhasználókat hamis URL címekre és arra biztatják őket, hogy adják meg bejelentkezési vagy személyes adataikat a hozzáféréshez. 

 

A videojátékok illegális letöltése is biztonsági veszélyhelyzeteket generál. Több ezer weboldal kínál feltört verziókat a népszerű játékokból, amik olyan fájlokat tartalmaznak, amelyek "elméletileg" arra szolgálnak, hogy korlátozás nélkül, ingyen használhassák az adott programot. Azonban ezek a fájlok, sokszor alkalmazások (.exe) valójában gyakran trójai programok vagy vírusok is lehetnek, amelyek befolyásolják a számítógép rendszerének működését. Nem ritkák az úgynevezett "keylogger" programok sem, amelyek a felhasználói tevékenységeket és billentyűleütéseket rögzítenek, hogy személyes információkhoz, felhasználónevekhez és jelszavakhoz juttassák a digitális bűnözőket.

 

A fentiek miatt a Sophos, a következőket javasolja:

1. Ne használjon ismeretlen vagy nem megfelelő visszajelzésekkel rendelkező forrást!

2. Csak hivatalos áruházakba regisztráljon, mint a Google Play vagy az Apple App Store, és figyeljen a vírusokra! Sokat elárul, hogy az adott játék és fejlesztője milyen értékeléseket kap. 

3. Töltsön le egy olyan antivírust, ami megakadályozza a káros tartalmú játékok telepítését. A Sophos Mobile Security ingyenesen beszerezhető és automatikus védelmet biztosít készüléke számára a káros alkalmazások ellen, továbbá olyan biztonsági funkciókkal is rendelkezik, mint a QR olvasó vagy a KeyPass (jelszókezelő) integráció. A Sophos Home szintén ingyenes megoldás a játékosok számára, amely beta verziójában ransomware és keylogger elleni védelmet is biztosít, illetve megakadályozza a webkamerájához történő illetéktelen hozzáférést. 

4. Ne töltsön le "tört" verziójú játékokat, vagy hozzájuk tartozó "crackeket", bármilyen típusú számítógépről is van szó!

5. Legyen szkeptikus minden gyanús eredetű, emailen vagy közösségi hálózaton terjedő posztokon keresztül terjedő "ajánlattal" szemben! Nagyon fontos ellenőrizni, hogy a videojátékcégek hivatalos csatornáiról származnak- e.

Biztonság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ki vigyáz az adataidra, ha te nem? – a magyarok 90 százalékánál már próbálkoztak online csalók, adathalászok

Találkoztál már az online térben adathalászokkal? Estél már áldozatául vírusoknak, hackereknek? Ismered az online veszélyeket és védekezel is ellenük? Az ESET biztonsági szoftverek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. 2024 októberében ezeket a kérdéseket tette fel generációs attitűdkutatása során. Jó hír, hogy az online veszélyek ismertsége egyre magasabb és egyre többen védekeznek a tudatosság mellett védelmi szoftverekkel is – de még bőven van tennivalónk.

2024. december 18. 13:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32

Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről

2024. december 6. 18:14