Vatera-felmérés a hazai könyvvásárlási és olvasási szokásokról
Átlagosan 10 000 forint körüli összeget tervezünk elkölteni az elkövetkező fél évben hagyományos, digitális és hangoskönyvekre – többek között ez is kiderül a Vatera saját, több mint 8500 felhasználó részvételével készült friss felméréséből. Elsősorban a gyermekkönyvek, bestsellerek, szakkönyvek, történelmi és fantasztikus regények pörögnek. A beszerzésben egyre nagyobb szerepet kap az e-kereskedelem: a válaszadók 40 százaléka vallotta, hogy főként online vásárolja meg a könyveket.
A felmérésben résztvevők 33 százaléka 5-10 ezer forint közötti összeget tervez a következő fél évben könyvekre költeni, 25 százalékuk 10-30 ezer forint közötti keretet határozott meg, míg 18 százalékuk 5000 forint alatti húzta meg a határt. A könyvekre szánt alacsonyabb összeg részben azzal is magyarázható, hogy a válaszadók 39 százaléka több mint 250 kötettel rendelkezik otthonában, 17 százalékuk pedig kisebb könyvtárat, legalább 1000 példányt halmozott fel háztartásában.
Az újat szeretjük, de a régit is keressük
A válaszadók többsége az új könyveket preferálja (50%), szintén sokan vásárolnak vegyesen új és régi példányokat (37%), és csupán kevesen keresik kimondottan a használtakat (12%). Használt könyveket elsősorban akkor keresünk, ha már nem érhető el a keresett termék (53%), de természetesen azért is, mert szeretnénk olcsóbban hozzájutni a vágyott olvasmányhoz (39%). Míg a gyűjtők igazi ritkaságokra is bukkanhatnak közöttük (17%), addig egyesek a környezettudatosság miatt ragaszkodnak hozzájuk (7%).
De mégis mi lesz a vásárolt könyvek sorsa? A válaszadók 83 százaléka inkább megtartja azokat. Nem jellemző, hogy elajándékoznánk (7%), vagy eladásra kínálnánk (5%). E tekintetben a nemek között nem mutatkozott különbség, vagyis a férfiak épp olyan szentimentálisnak mondhatók, mint a hölgyek.
Harry Potter továbbra is elvarázsol bennünket
A gyermek- és ifjúsági könyvkiadás a hazai könyvpiac egyik húzóágazata körülbelül százalékos részesedéssel. Nem meglepő tehát, hogy a vaterázók közül is ilyen kötetek vásárlását tervezik a legtöbben. A hölgyeknél ez az arány kiugró, 43 százalék, hiszen számukra különösen fontos a legkisebb családtagok szellemi fejlődésének elősegítése. A legutóbb vásárolt és a beszerzendő ifjúsági könyvek toplistásai a Harry Potter sorozat és Bartos Erika meséskötetei voltak. A bestsellerek is nagyon népszerűek, ami a nők második kedvenc kategóriája (37%), de minden bizonnyal klasszikus regényeket (24%) is fognak vásárolni az elkövetkező fél évben.
A sztereotípiákat megerősítve a férfiak főként szakkönyveket, kézikönyveket terveznek beszerezni (32%), míg a kikapcsolódást a történelmi (24%) és a fantasztikus regények, sci-fik és thrillerek (22%-22%) jelentik számukra.
A felmérésben a legutóbb megvett és a kívánságlistán lévő könyvek között is Dan Brown: Eredet című regényét jelölték meg a legtöbben, de fej fej mellett végeztek az élmezőnyben Ken Follett és Danielle Steel művei is.
Még mindig Gutenberg-hívők vagyunk
A friss kutatás szerint továbbra is a hagyományos, papír alapú könyveket részesítjük előnyben (87%), és még a 25 év alattiaknál is csak néhány százalékkal volt alacsonyabb ez az arány. Szeretjük a sajátos hangulatukat (70%), kényelmesebb számunkra az olvasásuk (55%), és még az illatuk is elvarázsol bennünket (45%). Alig akadnak olyanok, akik elsősorban, illetve kizárólag e-könyvet olvasnak (9%), ugyanakkor ez az arány a kiemelkedő jövedelműeknél meglepően magas (23%). Hasonlóan viszonyulunk a külföldön igen népszerű hangoskönyvekhez is: a válaszadók többségének egyáltalán nincs ilyen „olvasmánya” (73%).
Könyvrekordok az online piactéren
A felmérést végző Vatera könyv kategóriájának történetében a rekordnap 2015.12.09-én volt, amikor nagyjából percenként gazdára talált egy kötet, összesen több mint 11,2 millió forint értékben. A felmérésben győztesként kikerülő gyermekkönyv és ifjúsági irodalom kategória havonta átlagosan 2,9 millió forintos forgalmat ér el az online piactéren, a regények pedig ennél is többet, jellemzően 4,5 milliót tesznek ki. A legnagyobb értéket mégis az antik könyvek képviselik, átlagos havi 5,6 milliós forgalmukkal. Ebben a kategóriában található a jelenleg legdrágább ritkaság is, egy enciklopédia a 18. századból, amelyet több mint 4,8 millió forintért hirdetnek.
„A kérdőíves felmérés során rengeteg értékes visszajelzést kaptunk, és a válaszadók többsége az olvasás szeretetét és a kulturális értékek átadásának fontosságát emelte ki. Reméljük, hogy ebben segítséget jelent majd a piactéren nemrég bevezetett termékkatalógus funkció is, mellyel az eladók gyorsan és kényelmesen, a könyvcím megadásával részletes információt és leírást biztosíthatnak az adott könyvről. Így a vásárlók hamar rátalálhatnak régóta keresett vagy épp leendő kedvencükre” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Ingyen wifi teszi boldoggá a magyar okoskütyühasználót
- A magyar vásárló véleménye: Kínából rendelni biztonságos és jó kaland!
- Közel 50.000 forintot szánunk karácsonyi ajándékokra
- Drágulnak a csomagautomaták, de nem a Vaterafutáron
- Már külföldre is adhatunk el online, akár százezrekért
- A munkavállalók negyede munkahelyén is a webáruházak kínálatát böngészi
- A szülőknek is megterhelő a tanévkezdés
- Online is pörögnek a nyári slágertermékek
- Biciklis nemzet a magyar
- Megbízható szállítóra vágynak az online vásárlók és eladók
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.