Kínában is bevezetik Polgár Judit oktatási programját
A Kodály-módszer után újabb magyar oktatási modellre csapott le Kína. Polgár Judit Sakkpalota és Sakkjátszótér programjai szeptembertől már az ázsiai országban is segítenek az óvodás- és iskoláskorú gyermekeknek felkészülni a jövő kihívásaira. A program hazai sikerét jól mutatja, hogy a Sakkpalotában résztvevő gyerekek 40%-al jobb eredményt értek el a tantárgyi kompetencia teszteken.
A sakk nem pusztán sport, hanem lehetőség arra, hogy eligazodjunk a 21. század társadalmában – vallja Polgár Judit, sokszoros olimpiai bajnok, minden idők legjobb női sakkozója, akinek játékos oktatási programjai, a Sakkpalota és Sakkjátszótér a magyar köznevelési rendszerben elért sikereket követően Kínát is meghódítják. A nemzetközi nagymester gyermekek számára kifejlesztett módszere szeptembertől bekerül az ázsiai ország iskoláiba is. Az együttműködés tiszteletére Polgár Juditot egy különleges fesztiválon látják vendégül Pekingben július 18-tól 22-ig. A Chess Skill = The Ability to Survive in the Future (Jártasság a sakkban = Képesség, hogy túléljünk a jövőben) elnevezésű rendezvény egy ötnapos verseny, ahol a gyerekekből álló csapatok nem csupán a sakktábla mellett, de a csapatszintű, a közösségi és a társadalmi problémák megoldása terén is bizonyíthatják rátermettségüket. A pekingi esemény a Polgár Judit által útjára indított magyar Világsakkfesztivál mintájára épül, a verseny az októberi, budapesti rendezvény felvezetéseként is szolgál.
Polgár Judit személyesen is felkeresi a programhoz ősztől csatlakozó iskolákat, és az intézmények igazgatóit előadáson vezeti be a Sakkpalota rejtelmeibe. Díszvendégi szerepköréből kilépve a korábbi világelső asztalhoz is ül, nem is egyhez: szimultán partikat vív majd a Kína különböző részeiből érkező tehetséges sakkozó gyerekekkel; a játékot élőben közvetítik az interneten.
– 2016-ban kezdődtek meg a tárgyalások arról, hogy a programjaink a 4-10 éves kínai gyermekek számára is elérhetővé váljanak – mondta el Polgár Judit. – Az együttműködő partnerünk, a Chess Ivy nevű vállalkozás, hozzánk hasonlóan hisz abban, hogy a sakk felhasználása nagyban segíti a 21. század generációjának elsajátítani azokat a képességeket, amelyek a sikeres felnőttkorhoz elengedhetetlenül szükségesek. Valljuk, hogy a sakk révén a gyerekek később alkalmazkodni tudnak a folyamatosan változó helyzetekhez, egyéni gondolatokkal érvényesülhetnek a közösségükben. Játék közben gyakorolhatják a döntéshozatalt, és a tetteikért is megtanulhatnak felelősséget vállalni – hangsúlyozta a program megalkotója.
A Sakkpalota 2013 óta választható tantárgyként a magyar Nemzeti Alaptanterv része, már 350 iskolában vezették be, közel 15 ezer gyerekhez jutott el országszerte, és csaknem 1000 tanító végezte el A tehetségfejlesztő sakk, mint oktatási eszköz elnevezésű 30 órás akkreditált pedagógiai továbbképzést. A programban résztvevő tanárok nem sakkot, hanem sakkal tanítanak. A játék csupán eszköz, amelynek szabályait felhasználva kapcsolódnak a kötelező tantárgyak ismeretanyagához. Az eredmények pedig önmagukért beszélnek. A programban részt vevő kisiskolások egy 20 feladatból álló, különféle képességeket vizsgáló kompetenciateszten közel 40 százalékkal értek el jobb eredményt, mint hasonló korú társaik, akik sosem találkoztak még a Sakkpalotával. Mivel a program a szűkös anyagi körülmények között működő intézmények számára is elérhető, a Sakkpalota a kelet-magyarországi, jellemzően hátrányos helyzetű településeken is jelen van, sőt ezekben a térségekben kimagaslóan sikeresnek bizonyult.
A digitális korban megállíthatatlanul ömlenek ránk az információk, ahhoz, hogy az áradatban sikerrel tájékozódjunk, megfelelő képességekre van szükségünk, ezek elsajátítása nem csupán ajánlott, mára létszükségletté vált. A sakk a valaha volt egyik leghatékonyabb képességfejlesztő játék, amely segítségével Polgár Judit szerint a gyerekek játékos könnyedséggel tanulhatják meg, miként dolgozzák fel azt az inger- és adattömeget, amellyel nap mint nap szembe találják magukat. A sakk szimbólumrendszere a tanulás egészére komoly hatással van, így a gyerekek nem csupán a matematika, a logikai és a problémamegoldás, de az olvasás és a szóbeli kifejezés terén is erősödnek.
A képességfejlesztő programnak idővel elkészült az óvodai változata is, a Sakkjátszótér, amely az életkori sajátosságok figyelembevételével 5 éves kortól készíti fel a gyermekeket az iskolai élet kihívásaira.
„Chess Connects Us” vagyis „A sakk összeköt minket” – ez Polgár Judit mottója. Bár a sakk egyéni sport, rendkívüli közösségépítő ereje van. A sakkozók közös nyelvet beszélnek: a hatvannégy mező kombinációi mindenki számára egyformán felhasználhatók. A játék így feloldja a határokat, megszünteti a különbségeket, és összeköti a világot. Ezzel az üzenettel indította útjára Polgár Judit a Világsakkfesztivált, amely mára több ezer érdeklődőt vonzó jelentős nemzetközi eseménnyé nőtte ki magát. A fesztivál idén már negyedik alkalommal tárja ki a sakk világának kapuit mindenki előtt, az október 13-án induló rendezvénynek a Magyar Nemzeti Galéria ad otthont a Budavári Palotában.
Kapcsolódó cikkek
- Már óvodások számára is elérhető Polgár Judit komplex képességfejlesztő programja
- Világos és sötét - regény nemcsak sakkozóknak
- Először győzött le profi sógijátékost egy számítógép
- Másfél ezer jelentkező az internetes sakksuliban
- Mobilja segítségével csalt egy indiai sakkozó
- Erőteljesebb gyalog galopp - Reformkísérlet a sakk világában
- Élt-halt a számítógépes sakkért; Lindner László élt 88 évet
- Indul az internetes sakkbajnokság
- Újabb Kaszparov sakkparti a számítógép ellen
- Internetes sakkbajnokság
Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Pályaorientációs nap volt a Széchenyi-egyetemen
Pályaorientációs nap keretében érkeztek általános iskolások a győri Széchenyi István Egyetemre, ahol laborlátogatásokon, előadásokon, kreatív foglalkozásokon, sőt kínai nyelvórán is részt vehettek. A jelentős érdeklődés miatt az intézmény komplex szolgáltatáscsomagot állított össze, amelyre iskolai csoportok jelentkezhetnek, akár egy osztálykirándulás tartalmas programjaként.
Nemzetközi oktatásfejlesztési program indul az ELTE vezetésével
Az ELTE és még négy európai egyetem alkotta konzorcium 250 ezer eurós támogatást kapott az Erasmus+ felsőoktatási együttműködési partnerségek programban megvalósuló, oktatási és módszertani fejlesztéseket célzó, 2026 végéig tartó REDINEST projektre.