Drónreptetés: csak eseti légtérrel térít a biztosító kár esetén
Elérheti a százezer főt is a drónhasználók köre Magyarországon, de közülük elenyésző számban lehetnek azok, akik szabályosan, eseti légtérrel is rendelkeznek. Ez azért problémás, mert annak hiányában a drón által okozott károkat sem téríti a biztosító. A Groupama Biztosító a Drónpilóták Országos Egyesülete elnökének (DOE) segítségével összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat a felelős és biztonságos drónhasználatról.
Ma ahhoz, hogy pilóta nélküli légijárművet (azaz drónt, repülőgép-modelleket stb.) reptessen valaki Magyarországon, eseti légteret kell igényelnie, melyhez legalább 30 nappal a tervezett igénybevétel előtt be kell nyújtani a kérelmet a Honvédelmi Minisztérium felé. Sokkal korábban nem is éri meg elkezdeni az ügyintézést, mert a tapasztalatok szerint a 60 napnál későbbi kezdődátummal igényelt eseti légtereket a hatóság elutasítja azzal az indoklással, hogy a légtérszerkezetre gyakorolt hatás ilyen időtávra nem vizsgálható. Amennyiben közterületen szeretnénk forgatni, képeket készíteni, a felsoroltak mellett az illetékes önkormányzattól (magánterület esetén a tulajdonostól) is szükségünk lehet hozzájárulásra. A sport-, valamint magáncélú tevékenység esetén a vállalkozásoknak még egy lépés kötelező: az eseti légtér igénylésén felül a tevékenységet be kell jelenteni az Innovációs és Technológiai Minisztérium részére.
Patthelyzetben vannak, akik munkára használnák
„A jelenlegi szabályozás kihívás elé állít mindenkit, aki drónt használna” – mondta el Tuzson Gergely, a DOE elnöke. – „Nem tesz különbséget magán- és munkahasználat között, a játékboltokban kapható egyszerűbb és a több millió forint értékű, kiváló minőségű felvételt készítő gépek között. Ez főleg azoknak okoz nehézséget, akik munkához használnák, mivel a fotós, videós megbízásokra gyakran pár nappal a munkavégzés előtt kapnak felkérést. Ennyi idő alatt azonban esélyük sincs engedélyhez jutni.”
Jelenleg az Európai Unió minden országban más szabályok érvényesek a pilóta nélküli légijárművek működtetésére, az EU célja azonban, hogy ezekre az eszközökre egységes szabályok vonatkozzanak az Unión belül. A szabályozási keretrendszerről szóló javaslatot az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség készíti elő, amely az Ügynökség honlapjáról letölthető, véleményezhető.
A biztosítási feltételek is előírják a jogszabályok betartását
„A drónok okozta kárt a felelősségbiztosítás is csak akkor fedezi, ha azt szabályosan, minden engedélyt beszerezve használta a tulajdonosa” – világított rá Kádár Péter, a Groupama Biztosító termékmenedzsment igazgatója.
Hasonló a helyzet akkor is, ha külföldön szeretnénk reptetni drónunkat. Különösen most, a nyári időszakban sokan viszik magukkal drónjukat is, például azért, hogy még szebb felvételeket készíthessenek a nyaralásukról. „A Groupama Biztosító DOE-n keresztül elérhető drón felelősségbiztosítása például a külföldön okozott kárt is megtéríti, amennyiben az üzemeltető rendelkezik a Groupama Biztosítónál kötött utasbiztosítással. Természetesen csak abban az esetben, ha az üzemeltetők betartják az adott országban érvényes előírásokat és rendelkeznek a szükséges engedélyekkel” – hívta fel a figyelmet Kádár Péter.
Akár százezer érintett lehet itthon
Nehéz megbecsülni, pontosan hányan vannak, akiknek van drónjuk, hiszen a hatóság nem vezet nyilvántartást az eszközökről. Tuzson Gergely szerint, ha a játékboltokban és nagyáruházakban kapható apróbb eszközökkel nem számolunk, akkor is százezres nagyságrendről beszélhetünk Magyarországon. A DOE-nek jelenleg 560 magánszemély (jellemzően 25 és 59 év közötti drónpilóták) és 52 vállalkozás a tagja. Az Egyesületből szinte mindenki rendelkezik biztosítással, amellyel még egy lépést tesznek a jogszabályok betartásának irányába.
Kapcsolódó cikkek
- Beszélgető drónrajok, összehangolt repülés
- Drónkövető technológiát tesztel a Vodafone
- Bemutatkozott az Airbus drónfutára
- Drónok felderítésére alkalmas szenzorrendszert fejleszt az Antenna Hungária
- A drónoknak épít hálózatot a Huawei
- Légifotó Nap Budapesten
- A drónok lehetnek a jövő életmentői
- Drónok harca lesz augusztus végén Fóton
- A jövő idén Sopronban kezdődött
- A rotorok és robotok újra támadnak!
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.