Médiatanács-támogatás nyolc magyar animációs sorozat bővítésére és egy új önálló filmre
Több mint 60 millió forintból készülhet egy önálló animációs kisfilm és nyolc új sorozatepizód a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa támogatásával.
A testület ezen kívül huszonnyolc helyi és körzeti rádiónak ítélt meg összesen 75,3 millió forintot rendszeresen jelentkező magazinműsorok, valamint hírműsorok készítésére. A Nyíregyháza 103,9 MHz helyi rádiós pályázati eljárásában a Médiatanács a Center-Rádió Kft.-t nyilvánította nyertessé. A tanács további öt évre megújítja a Rádió Szarvas és a Mustár FM Rádió szolgáltatóinak jogosultságait. Visszaesett a gyermekeket célzó reklámok száma – derül ki a Médiatanács által elfogadott NMHH-s kutatásból.
Macskássy Gyula-pályázat: kilenc animációs film készülhet több mint 60 millió forintból
A Médiatanács 61,1 millió forinttal járul hozzá nyolc animációs sorozatepizód és egy önálló animációs alkotás elkészítéséhez a Magyar Média Mecenatúra Program Macskássy Gyula-pályázatának idei második fordulójában. Daniel Gray Bújócska címmel készíthet önálló filmet a modern elkülönülésről, amikor a technológiának köszönhetően ugyan láthatjuk és hallhatjuk a távol élő szeretteinket, de a fizikai valóságban mégsem lehetünk együtt velük. A sorozattámogatásoknak köszönhetően francia időutazásra hívja majd a kicsiket Rófusz Ferenc a Hoppi mesék című szériában, a rosszcsont kiskutyus, Csupipupi pedig bolhabarátaival kerül kalamajkába Lehotay Zoltán rendezésében. A Cipelő cicák zoknifát növesztenek a játszótéren (rendező: Bárdos Csaba), a morbid humorú Draco, a borzasztó ügyetlen főhőse pedig jégszoborrá váló tanárait és diáktársait igyekszik megmenteni (r.: Kelen Bálint). Folytatódik a Janó Manó és az elveszett harmatcseppek is, amelyben Janó az elátkozott Bagoly király segítségére kel – a rendező: Miklósy Zoltán. A Szupermalac és Űrpatkány Máli Csaba rendezésében a Tükörbolygóra repíti el a kicsiket, Heim István sorozatában pedig Detti és Drót egy vadlóménes segítségére siet. Egy új sorozat, a FUNiverzum űrkutatással és fizikával kapcsolatos kérdéseket boncolgat, az első rész rendezője Hermán Árpád lesz.
Azonnali forgatási támogatás a Duna rejtett kincseinek feltárására
Tóth Zsolt Marcell A Duna rejtett kincsei című készülő ismeretterjesztő filmjéhez kapott 1,35 millió forintos támogatást a mecenatúraprogram Escher Károly-pályázatán keresztül, amelyből az idén rekordalacsony vízállású Dunáról, az így láthatóvá vált régészeti leletekről és a megváltozott vízi élővilágról, vízmozgásokról készíthet egyedülálló felvételeket. A rendezőnek vállalnia kell, hogy a nyersanyaggal érvényesen pályázik majd az ismeretterjesztő filmek gyártását támogató pályázat következő fordulójában.
Huszonnyolc helyi és körzeti rádió műsora nyert támogatást
A mecenatúraprogram helyi és körzeti rádiók számára kiírt szolgáltató és tematikus magazinműsorok, valamint hírműsorok készítését támogató pályázatának idei harmadik fordulójában összesen 75,3 millió forintot ítélt oda huszonnyolc, rendszeresen jelentkező műsorszám elkészítésére egy éven át. Hírműsor kategóriában támogatást nyert a szigetszentmiklósi Lakihegy Rádió, a sátoraljaújhelyi Európa Rádió, a tiszafüredi, a zalaegerszegi, a székesfehérvári és a szolnoki Rádió 1, a Tamási és a Bajai Rádió, a székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium Táska Rádiója, a miskolci Csillagpont Rádió, a keceli Gong Rádió, a Rádió Dabas, a fővárosi Klasszik Rádió 92.1, a kalocsai KoronaFM100, a szombathelyi Mária Rádió Savaria és a Credo Rádió, valamint a nyíregyházi Best FM szolgáltatója. Szolgáltató magazinokat készíthet a Sárvár Rádió, a Rádió Szentendre, a Rábaköz Rádió FM94,5, az FM7 Rádió Eger, a hódmezővásárhelyi Rádió 7, a szolnoki Aktív Rádió és az Amadeus Rádió, a székesfehérvári Vörösmarty Rádió, valamint az Érd FM 101,3. Tematikus magazinműsorok gyártására kapott hozzájárulást a dunaújvárosi Rádió 24 és a kiskunfélegyházi Rádió 1.
Egyre kevesebb a gyermekeknek szóló reklámfilm
A testület elfogadta a televíziókban az idei első félévben közzétett reklámszpotokról szóló tanulmányt. A hatóság 35 televízió műsorkínálatát vizsgálta, ahol 2551-féle új hirdetést 1,3 millió alkalommal ismételtek, ami csaknem megegyezik a 2017 hasonló időszakában mért eredményekkel. A legtöbb új reklámot az általános szórakoztató csatornák – ilyen többek között a Viasat 3, a Cool Tv vagy a Comedy Central – szerkesztették adásba. A 2017 januárja és júniusa közötti időszakkal összevetve jelentősen több új reklámot mutattak be az országos kereskedelmi csatornák – az RTL Klub és a TV2 –, az összes csatornatípussal egybevetve a tavalyi 20,6 százalékról idénre 32,4 százalékos részesedést értek el.
A reklámok 40,8 százaléka termékeket, 59,2 százaléka pedig szolgáltatásokat népszerűsített, a korábbi évekkel összehasonlítva pedig megállt a termékek részesedésének korábban megfigyelt növekedése (2015: 36,2%, 2016: 41,4%, 2017: 42,9%). A szolgáltatások több mint fele – 57,6% – a kereskedelmi szektor reklámfilmjeiből állt. Még a megelőző időszakokban tapasztalt alacsony értékekhez képest is visszaesett a kiskorúakat célzó szpotok részaránya: a 2017 első félévi 3,9 százalékról 2,4 százalékra. A jelenség összefügghet azzal, hogy az M2-n már nem sugároznak reklámokat. Az ilyen típusú hirdetések 97 százalékán az RTL Klub és a Minimax osztozott, 82 százalékuk pedig játékokat népszerűsített. A teljes tanulmány az NMHH honlapján, a Kutatások között olvasható.
Rádiós döntések
A Nyíregyháza 103,9 MHz helyi rádiós pályázati eljárásában a Center-Rádió Kft. volt az egyedüli pályázó, amely megfelelt a törvényi és a pályázati követelményeknek, így a Médiatanács döntése alapján a cég sugározhat majd a frekvencián, kereskedelmi jelleggel.
A testület további öt évre – 2024. év elejéig – megújítja a Rádió Szarvas és a Mustár FM Rádió szolgáltatóinak jogosultságait a Szarvas 105,4 MHz-en és a Nyíregyháza 89,6 MHz-en. A Sláger FM szolgáltatója a Budapest 103,9 MHz jogosultságon szintén kérelmezte a megújítást, de a csatornán többször is súlyosan megsértették a gyermekek kiemelt védelmére vonatkozó törvényi rendelkezéseket, emiatt a szerződés nem újítható meg a médiatörvény alapján. A Music FM Budapest 89,5 MHz-re vonatkozó kérelme esetében ugyancsak törvényi kizáró okok merültek fel, mivel a szolgáltató a működése alatt egyrészt több alkalommal is súlyosan vétett a gyermekek védelmére vonatkozó szabályok ellen, másrészt adatszolgáltatási kötelezettségét több ízben megsértette, harmadrészt médiaszolgáltatási díjtartozása is volt kérelme előterjesztésekor.
A Médiatanács hatósági szerződésmódosítással hozzájárult a Cross FM szolgáltatójának kérelméhez, hogy a Budapest 98,6 MHz frekvencián hatvan nappal elhalasztva, legkésőbb 2019. február 6-án kezdjen el adást sugározni. A szolgáltató a kérést azzal indokolta, hogy a műsorszóráshoz szükséges antenna kiépítése rajtuk kívülálló okok miatt elhúzódik.
A testület a Dél-Budapest 90,9 MHz-es körzeti rádiós frekvencia pályázatán az alaki vizsgálat során nyilvántartásba vette az egyedüli pályázót, a Magyar Jazz Rádió Kft.-t.
Egy-egy nyári adáshét vizsgálata alapján a Rádió 1 soproni, tiszafüredi, abádszalóki, derecskei, hajdúböszörményi és hajdúszoboszlói adásaiban a Médiatanács műsorrendi eltéréseket állapított meg. Mindegyik rádió esetében a szolgáltató a szerződésében vállaltnál kevesebb magyar zenét és helyi közélettel foglalkozó hírt tett közzé, de volt, ahol túl kevés saját műsoridőt, hírműsort vagy nemzetiségi hírt sugároztak. A tanács a soproni rádió, valamint a hálózatba kapcsolódott tiszafüredi és abádszalóki rádió szolgáltatóját 50-50 ezer forintos bírság megfizetésére kötelezte, a derecskei, a hajdúböszörményi és a hajdúszoboszlói rádió közös szolgáltatója összesen 150 ezer forintos bírságot kapott. A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.
Kapcsolódó cikkek
- Médiatanács: kétszázmillió forint kortárs animációs sorozatok további fejlesztésére
- Továbbra is naponta hatmillió körüli a rádióhallgatók száma
- November végéig pályázható a Médiatanács idei rádiós hangjátékpályázata
- Jogerős ítélet: milliós bírságot kapott az RTL Klub a Való Világ 4 perben
- November 4-én látható a Trezor, a humort sem nélkülöző 56-os tévéfilm
- Szenzációs magyar régészeti felfedezés dokumentálását támogatja a Médiatanács
- Filmajánló – A kinigliktől a forradalmi anatómiáig
- Eljárást indít a Médiatanács a Szenzációs négyes című műsorszám miatt
- NMHH: továbbra is jogsértő a Telekom szolgáltatáskorlátozási gyakorlata
- Médiatanács: négy, városi rádiós frekvenciára szóló pályázati felhívás tervezete véleményezhető
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.