Magyarok újítanák meg az online vásárlást
Mobilalkalmazás formájában elindult az Allyos. A hazai fejlesztésű közösségi piactéren egyetlen dollárért lehet hozzájutni minden termékhez, legyen az egy új játékkonzol, egy iPhone vagy éppen egy autó. A vásárláshoz ugyan szerencsére is szükség van, de ha az éppen nincs, a befizetett összeg akkor sem veszik el.
Létezhet-e az internetes vásárlásnak olyan formája, amely nem csupán a gyártók és az online kereskedők, de a vásárlók számára is előnyös alkut jelent? Hiszen a hagyományos modell szerint a vásárlónak adott árengedmény a kereskedő hasznát csökkenti, a kereskedőnek adott jutalék pedig a gyártó profitját szabja szűkebbre.
A magyar szoftver- és webfejlesztőpiac ismert szereplője, a Bigfish közreműködésével fejlesztett Allyos ezt a modellt próbálja meg átalakítani a közösségi vásárlás segítségével. Ha egy termék a rendszerben 100 dollárba kerül, akkor maximum 100 potenciális vásárló dönthet úgy, hogy 1-1 dollárral beszáll a vásárlásba. Ha a teljes árat összeadják, akkor a finanszírozott termék az egyiküké lesz – az, hogy pontosan kié, véletlenszerű kiválasztás útján dől el. Azonban a többieknek sem kell bánkódniuk, mert a betett pénzük nem veszik el. Úgynevezett passzív pénz (passzív indollár) keletkezik belőle, amelyet az Allyos piacterén teljes összegben levásárolhatnak kedvezményként.
Ez az üzleti modell játékossá teszi a vásárlást, és sokan lehetnek olyanok, akik szívesen kockáztatnak 1-1 dollárt azért, hogy hozzájussanak a legújabb iPhone modellhez vagy éppen egy új autóhoz. Ugyanakkor a gyártók profitját sem csökkenti, mivel a közösségi finanszírozásra kiajánlott termékek általánosan 20 százalékkal magasabbak a piaci árnál. Ez adja az Allyos bevételét, és a start-up ebből fizeti a termékek házhoz szállítását, valamint összes felmerülő költségét is. A közösség tagjait pedig a magasabb ár nem zavarja, mivel ennek csak pici töredékét kockáztatják egy termék megszerzéséért. Ráadásul ezt a kockázatot is eltünteti a rendszer.
A közös vásárlásra kiajánlott termékek mellett az Allyos ugyanis elindít egy piacteret is, ahol viszont kifejezetten magas árengedménnyel lehet hozzájutni a cég gyártópartnereinek egyéb termékeihez. Itt lehet levásárolni a passzív indollárokat, és ez teszi igazán vonzóvá a modellt.
Képzeljük el, hogy az Apple bemutatja az iPhone új csúcsmodelljét. Ezt nyilván nem szeretné akciós áron adni, viszont nagyon sokan szeretnék megszerezni a készüléket. A csúcsmodell bekerülhet tehát közösségi finanszírozásba: sokan fognak 1-1 dollárt kockáztatni azért, hogy megszerezzék. Az Apple-nek azonban vannak olyan kifutó modelljei is, amelyekre szívesen ad akár nagyobb árengedményt. Ezek kerülnek a piactérre, ahol a korábbi modellekhez a piaci árnál akár 10-50 százalékkal kedvezőbben is hozzá lehet jutni, mintha minden nap Black Friday lenne.
Mindenki egyenlő
„Szerintünk többé nem lesz érdemes valamit egyedül megvásárolni. Az Allyosban a pénz értéke minimálisan a névértékével egyezik meg, de jó esély van rá, hogy annál sokkal többet fog érni” – emeli ki Joe Bitter, az Allyos egyik alapítója és befektetője. A rendszerben az egyenlőséget pedig az időtényező beépítése valósítja meg: egy termék közösségi finanszírozásába mindenki óránként maximum 1 dollárral szállhat be, és mivel a kampányok csak néhány napig futnak, senki számára sem garantált, hogy ő vásárolhatja meg az adott terméket. Ez kizárja azt, hogy egy felhasználó hátrányba szorítson másokat csak azért, mert vastagabb pénztárcával rendelkezik.
Az Allyos elsőként a magyar piacon vezeti be a szolgáltatását, az alkalmazás már letölthető a Google Play Áruházból és az iTunes App Store-ból. Az influencerek közreműködésével lefolytatott tesztelés során több mint 140 ezer felhasználót értek el, akik 99 százalékban pozitív visszajelzést adtak mind a koncepcióról, mind az alkalmazásról. Jelenleg közel 800 termék várja a start gomb megnyomását és azt, hogy bekerüljön a rendszerbe, emellett tervben van a szolgáltatások – például szállásfoglalás – bevonása is. Ezután nemzetközi terjeszkedés következhet, amelyet franchise-rendszerben terveznek megvalósítani az alapítók.
Az Allyos neve egyébként az „All Yours”, azaz a „Mind a tiéd” kifejezésből ered, és ennek megfelelően körülbelül „Olljos”-nak ejtjük.
Garancia, szállítás és elállás
Minden piactér esetében kérdés, hogy a vásárló hogyan jut a termékekhez, és adott esetben hogyan tudja érvényesíteni a garanciát. Az Allyos nem raktároz, és a termékeket is csak kiajánlja a vásárlók felé. A szállítást és a garanciát a piactér gyártó- és kereskedőpartnerei biztosítják.
A rendszerből ki is lehet szállni: kérésre véglegesen törlésre kerül a felhasználó fiókja, az alkalmazásba előfizetésként feltöltött, de még nem felhasznált aktív indollárjai pedig az előfizetés idején belül visszautalásra kerülnek a bankszámlájára. A felhasznált, és így passzív indollárrá változott pénzét viszont csak a rendszeren belül vásárolhatja le. Az Allyos tranzakciós és bankkártya-elfogadó partnere az OTP Simple.
Kapcsolódó cikkek
- Online és az üzletekben is elérhető kedvezményekkel indult a Black Week a Telenornál
- Applikáció a gyermekek és a család védelméért
- Ilyen volt az idei eMAG Black Friday
- Az online vásárlások negyede hiúsul meg értékesítési hibák miatt
- Az internetezők idén átlagosan 41 ezer forintot szánnak a karácsonyi ajándékokra
- Gyerekeknek fejlesztett karácsonyi mobilapplikációt az Auchan
- Új Black Friday csalási módszerek
- Euronics-GKI Digital: elhúzódik az idei Black Friday
- Már több mint félmillió jegyet vásároltak a Vonatinfóval
- Országos kardiológiai hálózat fogadja a WIWE tulajdonosokat