A Telenor és az ügyfelek együtt hatékonyan védekeztek a csalókkal szemben
Az elmúlt hétvégén Wangiri-típusú csaláshullám csapott le a hazai mobil-előfizetőkre. A módszer lényege, hogy távoli országokból érkező hívásokkal megcsörgetnek magyarországi mobilszámokat, arra számítva, hogy a hívott fél visszahívja őket. A csalók a nemzetközi, akár emelt díjas hívások után gyűjtik be a pénzt. Hétvégén a Telenor hálózatán százezres nagyságrendben regisztráltak ilyen hívásokat, ám ügyfelei védelme érdekében a szolgáltató letiltotta ezeknek a számoknak a visszahívhatóságát.
A csalók véletlenszerűen, mobilszolgáltatótól függetlenül választják ki a hívott számokat, feltételezhetően automata rendszereket használva, tömegesen indítanak hívásokat, és egy csörgés után azonnal bontják a vonalat, így kevés az esély a hívások fogadására. A nem várt költség – a csalóknak bevétel – akkor keletkezik, ha ezeket a telefonszámokat visszahívják és sikeresen felépül az előfizető által kezdeményezett nemzetközi hívás. Fontos megjegyezni, hogy az EU-n belül tartózkodva a hívás fogadása nem okoz költséget az előfizetőknek.
A Wangiri csalók egyes esetekben a nagyobb bevétel érdekében tovább is fokozzák a módszert: visszahívás esetén egy automata fogadja a hívást, ám az továbbra is kicsöngés hangját játssza be a hívó félnek, aki emiatt hosszabban tartja a hívást. Hasonló megoldás, amikor a vonal megszakadását jelző, trillázó hangot játszanak be a csalók: ilyenkor a hívó fél azt feltételezi, hogy megszakadt a vonal, zsebre vágja a telefont, miközben azon a felépült nemzetközi hívás zajlik, akár hosszú perceken keresztül.
A hétvégi Wangiri hullámban 31 országból érkeztek a hívások összesen több mint ezer különböző külföldi telefonszámról. Az előfizetők tudatosságának és a Telenor gyors hálózati beavatkozásának köszönhetően a csalók kevés sikerrel jártak, a visszahívási arány pár százalék körül maradt, a hívások több mint 99%-a 1 percnél rövidebb ideig tartott.
A Telenor azt javasolja minden hazai mobilozónak, hogy az ismeretlen külföldi számokat ne hívják vissza, szükség esetén pedig inkább egy SMS-sel győződjenek meg arról, hogy nem csalók célpontjává váltak-e.
Kapcsolódó cikkek
- Az amerikai igazságügyi miniszter bírálja az Apple ügyében hozott ítéletet
- A Telenor már teszteli a jövő telefonhívásának alapját, a Voice over LTE technológiát
- 4 kockázat, ami az ön alkalmazásait is fenyegetheti
- A kiberbűnözés 5 200 milliárd dollár kárt okozhat a vállalatoknak a következő öt évben
- Az Altalink termékcsalád ingyenesen letölthető szoftveres frissítést kapott
- Gyorsabb hívás és jobb hangminőség a Telenornál
- Adatvédelmi nap: az OTRS megosztja tippjeit arról, hogy miként lehet védekezni a kibertámadásokkal szemben
- Meghatározó magyar fejlesztés az e-aláírások piacán
- Egyre több a szabálysértő drónreptetés
- A Check Point magas szintű, gépi tanuláson alapuló védelmi megoldással erősíti portfolióját