Médiatanács: Decembertől is a Szent István Rádió szól majd Gyöngyösön és Sátoraljaújhelyen
Nyertest hirdetett a Gyöngyös 102,2 MHz és a Sátoraljaújhely 90,6 MHz helyi frekvenciák pályázatain a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén. A testület szerződéses vállalások megsértése miatt bírságokat szabott ki, valamint több rádiós, illetve televíziós műsorszámot kifogásoló bejelentéssel kapcsolatban is döntést hozott.
Rádiós frekvenciákkal kapcsolatos döntések
Az egyedüliként pályázó és a jogosultságokat jelenleg is működtető Magyar Katolikus Rádió Alapítványt nyilvánította nyertesnek a Médiatanács mind a Gyöngyös 102,2 MHz, mind a Sátoraljaújhely 90,6 MHz helyi rádiós frekvencia pályázatán. A szolgáltató továbbra is Szent István Rádió – Gyöngyös, illetve Szent István Rádió – Sátoraljaújhely néven kívánja folytatni a sugárzást a Hegyalja Média Kft. tokaji jogosultságával hálózatba kapcsolódva, közösségi jelleggel azután, hogy a jelenlegi jogosultságai december 20-án lejárnak. A grémium elfogadta az Encs 95,4 MHz és a Körmend 99,8 MHz helyi rádiós frekvenciákra szóló pályázati felhívások tervezeteit.
A szolgáltató kérésére a Médiatanács engedélyezte a Szolnok 92,2 MHz-en Aktív Rádió néven szóló helyi, kereskedelmi jellegű szolgáltatás műsortervi vállalásának módosítását, amely alapján – többek között – néhány százalékkal több közszolgálati, valamint kevesebb szöveget, illetve hír- és a helyi közélettel foglalkozó, a mindennapokat segítő műsort fognak sugározni az adásaikban.
A Budapest 96,4 MHz-cel hálózatba kapcsolódott velencei, dunaújvárosi, békéscsabai, székesfehérvári, kiskunfélegyházi, kiskunmajsai, gyöngyösi és hatvani, a kaposvári, a komlói és a mohácsi, a pécsi és a villányi, a debreceni, a soproni, a zalaegerszegi, a szegedi, a szombathelyi, a bajai, a paksi, a szekszárdi, a miskolci, a hevesi, a nyíregyházi, a győri, a tiszafüredi és abádszalóki, a salgótarjáni, az egri, a szolnoki, a veszprémi, a nagykanizsai, a tatabányai, a keszthelyi, valamint a hajdúsági Rádió 1 szolgáltatóinak kérelmére a testület engedélyezte, hogy a hálózatba kapcsolódó médiaszolgáltatások a napi 4 óra 40 perces saját műsoridő eloszlását egységesen módosítsák, így június 1-től az ebből az időtartamból eddig 10 és 12 óra közé eső helyi tartalmakat majd 12 és 14 óra között teszik közzé.
Médiafelügyeleti döntések szerződéses vállalások megsértése miatt
A körzeti, kereskedelmi jelleggel működő Gong FM szolgáltatójára ötvenezer forint bírságot szabott ki a Médiatanács egy februári vizsgált adáshét alapján, amiért szerződéses vállalásával ellentétben kevesebb szöveget, magyar zenét, hírt, helyi közéleti, helyi mindennapi élettel foglalkozó és közszolgálati műsort sugárzott és nem adott közre nemzetiségi műsort.
Egy márciusi adáshét vizsgálata alapján negyvenezer forint bírságot szabott ki a grémium a Rádió 1 hálózat szolgáltatójára, mert a szolgáltató több zenét, kevesebb szöveget, magyar zenét, közszolgálati és a helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsort adott le, mint ami a hatósági szerződésében szerepel.
A tanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét – köztük a szolgáltató által korábban elkövetett azonos tárgyú jogsértéseket – is figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmény adott formáját, mértékét.
Bejelentések vizsgálata
Nem indít eljárást a testület annak a beadványnak a nyomán, amely az ATV Start című, április 25-ei műsorszámát kifogásolta. A műsorban egy meghívott vendég egy politikai párt támogatottságáról – a bejelentő magánszemély szerint – gyűlöletkeltő, illetve kirekesztő módon beszélt. A Médiatanács döntésében, az Alkotmánybíróság vonatkozó jogi álláspontja alapján azt állapította meg, hogy egy adott politikai oldallal, nézettel való szimpatizálás nem minősül olyan csoportképző tulajdonságnak, amely az ahhoz tartozó személyeket jogi értelemben a szabályozás által védett társadalmi közösséggé avatná, ezért ilyen típusú jogi védelemre nincs lehetőség. Kimondta ugyanakkor a Médiatanács, hogy az elhangzottakat nem tartja elfogadhatónak a közbeszédben, a durva és dehonesztáló kifejezések használata nem méltó a nyilvánossághoz egy demokráciában.
A Rádió 1 május 7-én sugárzott Balázsék című műsorában elhangzottak kirekesztő, illetve gyűlöletkeltő jellegét kifogásolta egy magánszemély egy bejelentésben. A műsorban a személyi jövedelemadó egy százalékának felajánlásával kapcsolatban az egyik műsorvezető papi pedofíliára utalt. A Médiatanács megállapította: bár a humorosnak szánt kijelentés az érintettek és a hívők számára érzékenységüket sértő vélemény lehetett, de nem vet fel gyűlöletkeltést vagy kirekesztést, a két másik műsorvezető pedig ellenpontozta is a kifogásolt megnyilvánulást. A műsorrészlet a vallással, annak tanaival, a hívekkel szemben nem fogalmazott meg kritikát, és erőszakra sem buzdított a papsággal szemben, illetve kirekesztésük mellett sem érvelt, ezért a Médiatanács nem indított eljárást.
A Médiatanács megvizsgálta az M4 csatornán május 4-én sugárzott Hírek egy percben című műsorszám miatt egy országgyűlési képviselőtől érkezett, a Fidesz választási videója miatt tett bejelentést is, és megállapította: a kifogásolt hírszegmens – a panasszal ellentétben – nem értelmezhető politikai reklámként, ezért nem indokolt eljárást indítani az ügyben. Az eset értékelésekor említést érdemel az is, hogy a műsorkésőbbi adásaiban az LMP legfrissebb kampányvideójáról is beszámoltak hasonló módon, illetve az MSZP-Párbeszéd és a DK választási programjáról is tájékoztatást nyújtottak, amely híregységekben szintén megjelentek részletek a kapcsolódó kampányvideókból.
Kapcsolódó cikkek
- Médiatanács: nyolc online alkotás készülhet nyolcmillió forintból
- A Médiatanács 75 millió forint támogatásról döntött
- Az Antenna Hungária jelentkezett egyedül az országos földfelszíni digitális televízió-műsorszóró jogosultságért
- Médiatanács: közel 125 millió forint támogatás a közösségi televíziók és rádiók rezsiköltségeire
- A Médiatanács eredményt hirdetett három rádiós pályázaton
- Négy sávban fog idén új, széles sávú frekvenciahasználati lehetőségeket értékesíteni az NMHH
- NMHH Médiatanács: Továbbra is kevesen használják a tévés és internetes gyerekzárakat
- NMHH Médiatanács: Több mint 246 millió forint támogatás animációs sorozatok folytatására
- Pályázható az országos digitális földfelszíni televíziós hálózatok lejáró használati jogosultsága
- Kilenc új magyar online sorozat készítését és filmfesztiválok nyerteseit támogatja a Médiatanács
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.