A Leonardo da Vinci kiállítás bemutatja a virtuális valóság Mona Lisa-ját

forrás: Prím Online, 2019. október 29. 13:52

A HTC VIVE Arts részlegét az a megtiszteltetés érte, hogy a párizsi Louvre partnerének választotta a múzeum első virtuális valóság (VR) élménycsomagjának kidolgozásához, melynek címe „Mona Lisa: A szemüveg mögül”, és a kiállítás már 2019. október 24-től látogatható. Az élmény átélésének ezen új, és sokkal mélyebb módja lehetőséget ad a látogatóknak, hogy úgy lássák Leonardo da Vinci legismertebb mesterművét, ahogy eddig még soha. Az élmény a Louvre, da Vinci munkásságát áttekintő, korszakalkotó, visszatekintő kiállításán belül érhető el, valamint bárki részese lehet bárhonnan a nagyvilágból a VIVEPORT-on keresztül is.

 

A „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállításon belül a látogatók egy teljesen új nézőponton keresztül tekinthetik meg a híres da Vinci festményt, egyben lehetőséget kapnak arra a virtuális térben, hogy a műalkotással való találkozás sokkal intenzívebb élményt adjon számukra. Ez az innovatív, interaktív találkozási lehetőség a Mona Lisa-val lehetővé teszi a múzeum számára, hogy da Vinci ikonikus mesterművét világszerte elérhetővé tegye, ráadásul egy teljesen új, eddig példa nélküli módon.

 

A HTC Vive Arts és az Emissive tisztelgése a művészet előtt

 

A hétperces élmény-látogatás kezdetén a látogató a Louvre Salle des États elnevezésű termében találja magát, amely a valóságban a Mona Lisa állandó „lakhelye” a múzeumon belül, a teljesen valósághű élményt pedig a VIVE legújabb VR eszköze, a VIVE Cosmos biztosítja. Kiindulási helyzetben a látogató ott találja magát egy sereg másik látogatóval együtt a múzeum galériájában, a festmény előtt. 

 

 

Mint egy valódi látogatósereg része, a látogatónak sorba kell állnia, hogy elég közel kerülhessen a festményhez, amelyről ekkor lekerül a védőüveg és a keret. Így a szemlélődő közvetlen a mesterművel találja szemben magát, megtekintheti a híres olajfestmény minden apró, élénk részletét, láthatja a festékrétegen átütő fa panel textúráját is, ráadásul még a festmény mögé is benézhet, így a fa panel hátulján megláthatja annak a javításnak a nyomát, amely a restauráláskor keletkezett. 

 

Az élmény a virtuális valóságban mozgó képi elemeket, hangokat és interaktív design-t kombinál, ezzel húzza át teljesen a látogatót da Vinci világába, de az ikonikus műalkotás infravörös feltérképezésén keresztül megmutatja azt is, hogy mit rejtegethet még a képen szereplő modell. 

 

 

A látogatót nem csak térben, hanem időben is végig vezeti az élmény, így az is kiderül, hogyan készült eredetileg a festmény, és hogyan változott az elmúlt 500 évben. A virtuális vezetést kísérő narratív szöveg számos apró részletet fed fel a modellről magáról és a ruházatáról is, ezzel oszlatva el számos mítoszt a híres Mona Lisa-ról.

 

A „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállítás azt is bemutatja, hogyan használta da Vinci a Sfumato technikát, mely a kontúrokat feloldva kerüli a lágy és éles részleteket, észrevétlenül vezet át a sötét árnyalatokból a világos árnyalatokba, vagy vissza. A látogató egy bemutatón keresztül megtekintheti, hogyan készül a da Vinci-féle Sfumato, azaz hogyan tudja egy kis füst-hatás kitölteni a teret és egyben lágyítani a fényeket. A VR élményen keresztül megtekinthetjük a da Vinci által a modell háta mögé eredetileg festett háttér rejtett részleteit is.

 

 

A „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállítás rámutat annak fontosságára, hogy a múzeumok gyűjteményeit új módokon is elérhetővé lehet tenni a látogatók számára, új perspektívát ad azon intézményeknek, akik támogatják a fejlesztéseket, és beépítik ezeket a kiállítási programjaikba annak érdekében, hogy minél szélesebb körben érjenek el látogatókat akár házon belül, vagy kívül.

 

Az élmény kiterjesztett, otthoni verziója már a széles publikum számára is elérhető, méghozzá a HTC korlátlan VR előfizetési szolgáltatásán, a VIVEPORT Infinity-n keresztül, ez mellett a fő online VR platformokon is megtalálható, beleértve az Andoid és iOS mobil VR-t is. Továbbá a tartalom megtekintői virtuális sétát tehetnek a múzeumban, így a szélesebb közönség számára is elérhetővé válik, hogy kipróbálhassa, milyen érzés a Louvre-ba ellátogatni. A virtuális élmény kezdetén a látogató az ikonikus piramison keresztül éri el a Grand Galerie virtuális termét, és megtekintheti a Louvre összes da Vinci festményét a VR gyűjteményen keresztül.   

 

Ez az egyedülálló és jelentős virtuális valóság élmény a Louvre, a HTC és az Emissive VR produkciós stúdió összefogásából, és jóvoltából jött létre.

 

Dominique de Font-Réaulx, a Louvre kulturális programigazgatója : „A Louvre egyik fő küldetése, hogy új utakat találjon és biztosítson a széles publikum számára a múzeumunk birtokában lévő művészeti alkotások megtekintésére, és megcsodálására. A HTC Vive Art részleggel kötött partnerségünk egy csodálatos lehetőség arra, hogy először nyújtsunk virtuális élményt a látogatóink számára. A Mona Lisa VR élmény fejlesztésében való közvetlen közreműködésünkkel lehetőség nyílt arra, hogy a Louvre-ban összegyűjt tudást és tapasztalatot ötvözzük a digitális kreativitással, ebből pedig minden látogató csak profitálhat.”

 

Victoria Chang, a HTC Vive Arts részlegének igazgatója: “A VIVE Arts nagyon büszke arra, hogy a Louvre bennünket választott az első virtuális valóság élménycsomagjának, a „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállításnak a kidolgozásához. Da Vinci egy rendkívül kreatív és nagy gondolkodó volt, aki a művészetek és a technológia terén is óriási fejlesztéseket vitt végbe. A virtuális valóság eredendően egy olyan komplex médium, amely lehetővé teszi a kreatív résztvevők számára, hogy a korábban egymástól teljesen elkülönítettnek vélt területek közötti határokat elmosva szabadon alkothassanak. Reméljük, hogy a Louvre látogatói számára még gazdagabbá tehetjük az élményt azzal, hogy a virtuális valóságon keresztül ismerkedhetnek meg egy híres műalkotás történetével, így a művel a részleteket jobban kihangsúlyozva, eddig egyedülálló módon kerülhetnek közvetlen közelségbe. Óriási megtiszteltetés, hogy mi támogathatjuk a Louvre-t abban a küldetésében, amely a gyűjteményei széleskörű elérését célozza, korábban még nem alkalmazott módokon. Reméljük, minél több ember a részese lehet majd azoknak az élményeknek, amelyeket ez a világhírű intézmény nyújtani tud.”

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Irodai és költséghatékony perifériákkal újít a Sandberg

A változatos számítástechnikai- és mobiltartozékairól ismert Sandberg bemutatta új, modern igényeknek megfelelő irodai egerét, valamint Saver sorozatú, jack csatlakozós headseteit. Ezekkel a termékekkel a Sandberg a modern irodák számára kínál költséghatékony megoldásokat a márkától megszokott minőséggel és 5 év garanciával.

2024. november 17. 16:55

Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program

A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz. 

2024. november 17. 15:29

Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia

Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől. 

2024. november 17. 13:44

A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása

A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.

2024. november 17. 11:58

Nagy az igény a jogi, orvosi, pénzügyi vagy műszaki előképzettséggel rendelkező informatikusokra

A digitalizáció a pénzügyektől az oktatáson át az agráriumig, a kiskereskedelemig és az egészségügyig valamennyi iparágat átalakítja, ezért a munkáltatók előnyben részesítik azokat a junior informatikusokat, akik valamilyen, az IT-n kívüli szakmai előképzettséggel, illetve különböző iparágakban szerzett projekt-tapasztalatokkal – és esetleg menedzseri készségekkel és jó kommunikációs képességekkel – is rendelkeznek. 

2024. november 17. 10:21

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06