TudásPakkal segíti a HiperSuli a szülőket és a tanárokat
Lezárult az évszázad egyik legkülönösebb tanéve, eljött az összegzés ideje. Milyen tapasztalatokat szereztünk az elmúlt hónapokban a digitális oktatásról, és hogyan készüljünk fel a következő tanévre? Min változtassunk és mit vigyünk magunkkal? A nyár ezúttal is a pihenés időszaka lesz a diákok számára, vagy az elmaradásokat kell majd pótolni? A HiperSuli szakértői összeállítottak egy TudásPakkot, amely szülők és tanárok számára is hasznos információkkal szolgálhat a jövőt illetően.
A koronavírus-járvány okozta hirtelen digitális átállás soha nem látott helyzetbe hozta a szülőket, diákokat és tanárokat egyaránt. Habár mindenki másként élte meg a digitális oktatás kényszerű bevezetését, a HiperSuli tanárai abban egyetértenek, hogy a megszerzett ismereteket nem szabad veszni hagyni. A tanév végén összegezték tapasztalataikat, és egy TudásPakkban fogalmazták meg javaslataikat az előttünk álló időszakra.
Felhőtlen pihenés vagy felzárkózás? Miről szól az idei nyári szünet?
„Normális” esetben a nyári vakációnak valóban szünetnek, kikapcsolódásnak kellene lennie: ilyenkor lehetőség nyílik a tanév közben megszerzett tudás ülepítésére és természetesen a pihenésre. Jelenleg azonban országszerte sok a – különböző okból - lemaradt tanuló. Kérdés, hogy lehet-e, kell-e számukra feladatokat adni a nyári szünetre.
„A lemaradást jelezheti a tanár, a szülő, vagy nagyobb gyerek esetében a tanuló is. A vakáció legfontosabb feladata, hogy a családok pihenjenek és sok időt töltsenek együtt. Ugyanakkor, ha egy diák egyértelműen lemaradt, érdemes megfontolni azt, hogy ha a felzárkózás miatt egy picit lecsípünk a nyárból, azzal előkészíthetünk egy nyugodtabb, stresszmentesebb következő évet a diák számára” – mondta Koren Balázs matematikatanár, a Telenor HiperSuli programjának szakmai vezetője.
A TudásPakk többek között a következő javaslatokat teszi a szülők számára:
- Lemaradás esetén érdemes megbeszélni a gyermekkel, hogy a nyári pihenés mellett lehetősége van felzárkózni és ez azt a célt szolgálja, hogy a jövőben könnyebb dolga legyen.
- Ha úgy érzik, a gyermek lemaradt, konzultáljanak a tanárokkal, akik akár egy kisebb feladat-csomagot is összeállíthatnak a nyárra. Személyes tanácsaikat mindenképpen érdemes kikérni.
- Számos tudásmegosztó felület és applikáció született az elmúlt időszakban, amelyeket a gyerek önállóan is kezelhet, valamint segítségükkel játékosan tanulhat. Ezek használatával nyáron is lehet folytatni a felzárkóztatást.
Hogyan tovább digitális oktatás?
A digitális oktatás kapcsán a HiperSuli tanárai abban egyetértenek, hogy nincs univerzális igazság, mindenkinek magának kell megtalálnia a számára legjobb platformokat. Elképzelhető, hogy szeptembertől hagyományos módon folytatódik az oktatás, de egyrészt a most megszerzett online képességeket érdemes tovább vinni majd a hétköznapokba, hogy a klasszikus oktatást kiegészítve alkalmazhatóak legyenek, valamint jelen pillanatban még arra is fel kell készülni, hogy újra visszatérhet egy karanténhelyzet.
- Nagyon fontos, hogy a tanárok az intézményen belül (és esetleg az iskolák között is) elemezzék, megosszák egymással a tapasztalatokat. Vajon tényleg az a megfelelő platform, amit használtunk, vagy csak a kényszer szülte megoldás volt? Lehet egységesíteni a platformokat úgy, hogy a diákoknak ne kelljen folyamatosan váltogatniuk azokat?
- Szintén a testületen belüli egyeztetés segítheti, hogy a diákok feldolgozható mennyiségű feladatot kapjanak otthoni munkának. A szülők teendője ebben a kérdésben, hogy ha az észszerűen teljesíthető mennyiségnél nagyobb terhelést tapasztalnak a gyerekénél, adjanak erről visszajelzést a pedagógusnak.
- A digitális átállás előtérbe hozta az időmenedzsment kérdését: szülőknek, tanároknak és persze a diákoknak is azon kell dolgozniuk, hogy a tanulók minél jobban be tudják osztani az idejüket, lehetőség szerint ehhez a pedagógusok és szülők a diáknak adjanak támogatást, tanácsot.
- Segítséget jelenthet, ha a pedagógusok egy előre tervezhető tanévet mutatnak be szeptemberben. Természetesen sok a bizonytalan kérdés, nem tudjuk, hogy lesz-e ismét karanténoktatás, vagy visszatérünk a hagyományos keretek közé. Érdemes ezen két irányvonal alapján felkészíteni a gyerekeket, hogy tudják, melyik esetben mire számíthatnak.
Biztonságban az online térben
A karantén oktatással együtt előtérbe került a netes biztonság és a személyiségi jogok kérdése is, ami a hagyományos iskolai keretek között ilyen hangsúllyal biztosan nem merült volna fel. Jogszabályok léteznek ugyan, azonban a gyakorlat számos kérdést hozott a felszínre. A TudásPakk általános aranyszabályokat igyekszik megfogalmazni. A legfőbb tudnivalók röviden:
- Év elején tisztázni kell az adatvédelmi szabályokat, kereteket a gyerekekkel és szülőkkel egyaránt.
- Felvételt csak a lehető legszükségesebb esetben érdemes készíteni vagy bekérni.
- A felvételeket a tanárnak az értékelés után azonnal törölnie kell. Ez a diákokra is vonatkozik: a tanár tudta nélkül nem készíthet és alapesetben a diák sem oszthat meg semmilyen felvételt az online oktatásról.
Kapcsolódó cikkek
- Összefogtak a hazai nagyvállalatok az oktatás fejlesztéséért
- Virtuális Startup Campus
- Alkotó teenagerek
- Nem úgy zajlik majd ősztől az oktatás, ahogy megszoktuk
- Online is igényelhetők a Telenor új kedvezményei
- Allianz Hungária: Készülj fel a tudásrobbanásra!
- A német kormány pénzügyi támogatást nyújt a magyar hallgatók számára
- Lezárult a HiperSuli tananyag-fejlesztő pályázat első szakasza!
- Telenor-szubjektív Varga-Hering Zsuzsannával
- Sztárszakma lehet az adatközponti rendszermérnök az IT területen belül
Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Pályaorientációs nap volt a Széchenyi-egyetemen
Pályaorientációs nap keretében érkeztek általános iskolások a győri Széchenyi István Egyetemre, ahol laborlátogatásokon, előadásokon, kreatív foglalkozásokon, sőt kínai nyelvórán is részt vehettek. A jelentős érdeklődés miatt az intézmény komplex szolgáltatáscsomagot állított össze, amelyre iskolai csoportok jelentkezhetnek, akár egy osztálykirándulás tartalmas programjaként.
Nemzetközi oktatásfejlesztési program indul az ELTE vezetésével
Az ELTE és még négy európai egyetem alkotta konzorcium 250 ezer eurós támogatást kapott az Erasmus+ felsőoktatási együttműködési partnerségek programban megvalósuló, oktatási és módszertani fejlesztéseket célzó, 2026 végéig tartó REDINEST projektre.