Optimalizált robotközlekedés
A jövő gyárának folyamatai már jó ideje formálódnak; digitális felületek kerültek alkalmazásra, ember és gép együttműködik a mindennapi munka során, a gyártási technológiák pedig folyamatosan hatékonyabbá válnak. Az egyre elterjedtebb automatizált folyamatoknak ugyanakkor innovatív koncepciókra van szükségük a belső logisztika terén. Az ipar 4.0 csak akkor tud optimálisan működni, ha a gyártási és logisztikai folyamatok hatékony összeköttetésbe kerülnek.
Az ipari gyártás folyamatosan növekvő hálózatának egyre intelligensebb megoldásokra van szüksége az intralogisztika területén. Az autonóm mobil robotok (AMR-ek) segítségével teljesíthetőek a jóval rugalmasabb és átláthatóbb anyagáramlást megkövetelő igények.
Amikor egy robot átvesz egy belső szállítási feladatot, az érintett alkalmazottnak több ideje jut arra, hogy a vállalat számára értékesebb feladatokkal foglalkozzon, ami gördülékeny és hatékony munkafolyamatokat eredményez. De a vállalatok ezen felül még többet is elérhetnek egy flottányi robottal. Az AMR flotta egy flottakezelő rendszer segítségével irányítható, mely során optimalizálásra kerülnek a vállalatok belső szállítási folyamatai. A flottakezelőnek - egyszerű, centralizált, webbázisú kialakítással – köszönhetően elkerülhetők a torlódások és megszűnik az állásidő, emellett a robotok a nap 24 órájában végzik feladataikat a gyárterületen.
MiR Fleet – központosított irányítás a robotok felett
A flottakezelő rendszerre jó példa a piacvezető Mobile Industrial Robots MiR Fleet szoftvere, amely gyors és központi robotflotta kezelést nyújt a vállalatok számára:
- Egyszerű integrációt és telepítést biztosít a felhasználóbarát webes felületeken keresztül
- Meghatározza a prioritásokat és koordinátákat egyszerre több robot számára
- Támogatja a megkülönböztetett hozzáférési szinteket a felhasználók számára
- Maximális üzemidőt biztosít a töltőállomásra való automatikus visszatérés képességével
- Kontroll alatt tartja a több robot által is frekventált forgalmas zónákat
A rendszer kezeli a prioritásokat és kiválasztja az esedékes feladathoz leginkább alkalmas robotot a pozíció és elérhetőség alapján. E-mailes értesítések informálják a végfelhasználókat az akadályokról vagy esetleges előre nem látott helyzetekről, amik hátráltathatják a robotot abban, hogy elvégezze a feladatát. A flottában működő MiR robotokat a webbázisú MiR Fleet felhasználói felületen keresztül lehet irányítani. A MiR Fleet akár 100 MiR robotot is képes kezelni, mely során koordinálja, ütemezi és priorizálja a rendeléseket (hívások és szállítások). Mindennek köszönhetően a flotta a nap 24 órájában képes a munkavégzésre, hiszen a rendszer elküldi a legközelebbi töltőállomásra a robotot, amikor arra szükség van.
Egy Közép-európai sikersztori – MiR Fleet a Whirlpool-nál
A Whirlpool a világ egyik legnagyobb háztartási készülékeket gyártó vállalata. Lengyelországban, lódzi gyárukban szárítógépeket és sütőket gyártanak. A lódzi üzem vezetésének azonban kihívással kellett szembesülnie: hogyan lehet összekapcsolni az alkatrészek gyártósorok közötti belső szállítását a be- és kirakodás automatizálásával? Fontos volt, hogy a megoldás csökkentse az emberek szerepét a szállítási folyamatban, valamint optimális költségekkel és biztonsági tényezőkkel rendelkezzen. Az autonóm MiR200 robotflotta megfelelt ezeknek a kívánalmaknak, sőt, rugalmasságot is biztosított a gyárterület módosítása során, de egyszerű programozást és kezelhetőséget is nyújtott, így a Whirlpool 2018 decemberében az első robot tesztelésével meg is kezdte a telepítést. Az eredmények pozitív kiértékelése után további két MiR200-at is üzembe helyeztek. A vállalat emellett a MiRFleet robotflotta-kezelő rendszert is installálta, amelynek segítségével a robotok ütemezni tudják a beérkezett feladatokat, és töltöttségi szintjük is figyelemmel követhető a zökkenőmentes munkavégzés érdekében.
„Azzal, hogy az emberi munkaerő által működtetett rendszert automata szállításra váltjuk, növelni tudjuk a termelékenységet, és alkalmazottainkat a végtermék gyártásához irányíthatjuk. Elégedettek vagyunk a Lódzban és Radomskóban üzembe helyezett alkalmazásokkal. Amellett, hogy a MiR robotok általi automatizálás alacsony költséggel jár, rugalmasan lehet velük kezelni a gyárterületi kialakításban eszközölt változtatásokat. A két év alatti megtérülést pedig rendkívül kedvezőnek találjuk.” – mondja Adam Bakowicz, a Whirlpool ipar 4.0-ás vezető folyamattechnikai mérnöke.
A Whirlpool újabb mobil robotok üzembe helyezését tervezi a lódzi gyárában, és más helyszíneken is. Hasonló megoldásokat jelenleg is tesztelnek többek közt két olaszországi üzemükben is.
Kapcsolódó cikkek
- Universal Robots - új kezelőfelület a gyorsabb integrálás érdekében
- Mi a különbség az AMR-ek és AGV-k között?
- A robotikai gripperek segítik az automatizálást az élelmiszeriparban
- Vállalati hírek a Universal Robots-tól
- Hogyan válasszunk robotot?
- Automatizált megoldások az egészségügyi szektorban
- Globális válság és a robotika helyzete
- Az együttműködő robot alkalmazások típusai
- Mobile Industrial Robots - Fejlődés a közép- és kelet-európai piacon
- Tévhitek és mítoszok a Cobotokról
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.