A szakembereket is meglepte az elektronikai hulladék mennyisége idén
55 %-kal több e-hulladékot sikerült begyűjteni a háztartásoktól idén – derül ki a MediaMarkt műszaki áruházlánc és az Inter-Metal Recycling Kft. adataiból. Leginkább a régi háztartási nagygépektől és hűtőgépektől szabadultak meg az emberek, ami rekordszintű növekedéshez vezetett.
Összesen 1067 tonna e-hulladék került a feldolgozókhoz, csak a MediaMarkt vásárlóinak jóvoltából, 2020 első nyolc hónapjában. A 2019 azonos időszakában leadott 690 tonnához képest ez 55%-os növekedést jelent, amely az előző évekre jellemző stagnálás miatt meglepte a hulladékgazdálkodási szakembereket. A leadott elektromos és elektronikus hulladékok közel 80%-a háztartási nagygép és hűtőgép, de háztartási kisgépek és képmegjelenítő berendezések (monitorok, televíziók) is szép számmal kerültek az utca vagy a háztartási hulladéklerakók helyett a hulladékhasznosító telepre.
A karantén is rostálhatta a háztartások gépparkját
A hulladékként leadott berendezések típusát tekintve idén a megunt vagy elhasznált háztartási nagygépeiken és hűtőgépeiken adtak túl a legtöbben, amit a MediaMarkt értékesítési tapasztalatai már előre sejtettek.
„A tavaszi rendkívüli korlátozások idején a fagyasztószekrények és fagyasztóládák többszörösét adtuk el, előző év azonos időszakához képest, és hasonlóan teljesítettek a nagyobb fagyasztókapacitással bíró kombinált hűtőszekrények is.” – mondta el Biczó Péter, a MediaMarkt kategóriamenedzsere. „A háztartások tavasszal betáraztak fagyasztott élelmiszerből és sok esetben lecserélték a régi készüléket egy újabbra.”
A szakértő szerint további tényezők is befolyásolhatták a leadott mennyiség felfutását, ezek azonban nem köthetőek közvetlenül fogyasztáshoz. Egyrészt 2020-ban nem került sor az elmúlt években óriási érdeklődéssel kísért, kedvezményes vásárlást biztosító Otthon Melege programra. Ebben a programban ugyanis a háztartásokból elszállított használt készülékek nem csak az áruházi partnerhez, hanem az állammal szerződésben álló hulladékfeldolgozókhoz kerülnek hasznosításra. Ennek hiányában viszont a feleslegessé vált készülékeket idén a piaci szereplők, például a MediaMarkt hulladékfeldolgozó partnere vette teljes mértékben át az áruháztól.
A szakember szerint a másik tényező a vásárlók erősödő tudatossága, mely visszaigazolja a tavalyi, Föld Napja alkalmából elvégzett MediaMarkt kutatás eredményét. Ebből kiderült, hogy a magyarok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a háztartásban keletkezett hulladékok szelektív gyűjtésére és 60%-uk már 1 éve is szakszerűen adta le az e-hulladékot.
Veszélyes komponensek és újrahasznosítható nyersanyagok a leadott hulladékban
Az e-hulladék feldolgozás célja a környezetre veszélyes összetevők eltávolítása és a hasznosítható anyagok kinyerése – ezen dolgoznak a szakosodott hulladékfeldolgozók. Tihanyi Ervin, az Inter-Metal Recycling elektronikai hulladék üzletág vezetője elmondta, a MediaMarkt által eljuttatott berendezésekből 1920 kg nyomtatófesték hulladékot, valamint 788 kg elem- és akkumulátorhulladékot válogattak ki és továbbítottak veszélyeshulladék ártalmatlanító üzemekbe.
A fém összetevőkből 510 tonna vaslemez-, 75 tonna réz- és 53 tonna alumíniumhulladék hasznosult kohókban. A szakember hozzátette, az elektromos berendezések anyagának 21%-át kitevő műanyagok újrahasznosítása jelenti az egyre nagyobb szakmai kihívást a hulladékkezelők számára.
Kapcsolódó cikkek
- Új energiacímkék jönnek a háztartási gépekre
- Új raktárbázisba költözött a MediaMarkt
- Új raktárbázisba költözött a MediaMarkt
- GKI e-TOPLISTA: Magyarország legnagyobb forgalmú webáruházai
- Az emberek személyes áldozatokat hoznának a vásárlási kedvezményekért
- Együttműködik a Media Markt és a Tesco
- Sokan csak húszezret költenének az iskolakezdésre vásárolt laptopra
- 1 éves az Okospont
- Kényelmesek figyelem!
- TV vásárlási kisokos a nyárra
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.