Az idő elérkezett: márciustól már az új energiacímkéket kell értelmezni
A változásra az EU már tavaly felhívta a figyelmet, viszont a 2020. novemberétől már megjelenő új címkék mellett mankóként segíthették a vásárlókat a régiek. Idén március 1-től azonban már hiába keressük a sok „+” jelzést a háztartási nagygépeken, sőt, már az „A” osztályú besorolás is kevesebb lesz. Hogyan érdemes tájékozódni az új káoszban? A MediaMarkt segít eloszlatni a kétségeket.
Mosó-, mosogató-, mosó-szárító gépek, hűtőszekrények, fagyasztók és borhűtők – mind új energiabesorolást kapnak. A legnagyobb fejtörést talán az okozhatja, hogy hová tűnik a sok „A+”-os jelzés, sőt, több helyen az A és B osztály egyenesen üresen marad. Ezentúl a gépek már sokat fogyasztanak?
Az új szabályozás értelmében az „A” osztály marad ezentúl is a legmagasabb energiaosztály, de a pluszjelektől megszabadul. Nem csoda, hiszen 2017-ben a mosógépek és hűtők 90%-a valamely pluszos A kategóriába tartozott, így már egyre nehezebbé vált megítélni a készülékek energiafogyasztási szintjei közti különbséget. Éppen ezért jelentős átminősítések lesznek – így előfordulhat, hogy az adott gép a korábbi gyakorlathoz képest már nem fog az A és B besorolás alá tartozni. Például egy korábban A+++ mosogatógép az új rendszer szerint csak a D kategóriának felel meg, az F osztály pedig 2024-re minden kategóriában kifut. Mindez közel sem azt jelenti, hogy az eddig kiemelkedően energiatakarékosnak minősített mosógép máris rosszabb minőségű lett – mindössze a rendszer lett szigorúbb (és ez természetesen a gyártókat előbb-utóbb olyan fejlesztésekre ösztönzi, melyekkel a felső két kategóriát is betölthetik).
További zavarkeltő tényező lehet, hogy például, ami az egyik háztartási gépnél B kategóriába esik, az a másiknál már egy másik osztályba kerül besorolásra. Mi határozza meg tehát az új besorolást az egyes termékcsoportoknál?
Az egyes berendezéseket az összesített energiaindex (EEI) alapján sorolják be az egyes kategóriákba, ami viszont mást jelent például egy mosógépnél, mint egy mosogatógépnél. Egy A+++ energiaosztályú mosogatógép az új számítás szerint akkor kaphat ilyen szintű minősítést, ha az EEI-értéke kisebb mint 50. Vagyis, a korábbi A+++ március 1-től, a tényleges fogyasztástól függően B, C vagy D osztályba kerül. Egy ma A+++ energiaosztályú mosógép viszont az új szabályozás szerint akár a C, vagy D kategóriában is megjelenhet az energiaindextől függően. Az EEI számítása tehát jelentősen eltér a két szabályozás alapján az egyes készülékeknél, de a lényeg minden esetben ugyanaz: a jelenleg mindössze három osztályt kitöltő gépeket (mosógépeket, mosogatógépeket, hűtőket, fagyasztókat) a jövőben 6 osztályba osztják be.
Ezen háztartási gépekhez részletes tájékoztatót és értelmező infografikákat csatol a MediaMarkt és az APPLiA Magyarország Egyesülés. A háztartási nagygépeken kívül további készülékek is új energiacímkéket kapnak, mindössze egy későbbi időpontban. A főzőlapok, sütők, légkondicionálók és szárítógépek esetében egyelőre a régi jelzések és energiacímkék maradnak érvényben.
Kapcsolódó cikkek
- COVID-mellékhatás: Rákaptak az e-ajándékkártyára
- Nagy mobiltelefon tartozék felmérés
- Új vásárlási szokásokat szült a járvány
- Egyetlen nap alatt elkapkodták az Xbox Series X konzolokat a MediaMarkt-nál
- Black Friday: erre figyeljen, ha nem akarja saját kezűleg felcipelni az emeletre az új szárítógépét
- Új digitális forradalmat hozott a Covid-19 a háztartásokba
- Lewis Hamilton lett az LG SIGNATURE márka nagykövete
- A nyomtató az új kenyérsütő
- Samsung Life Unstoppable konferencia – az innováció új korszaka
- Idén is díjazza a legjobb fotósokat a MediaMarkt
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.