Másképp is lehetne elektromos rollerezni
A rollerekre vonatkozó KRESZ-szabályok még mindig nem tiszták, ám lassan kialakul a helyük a magyar városok közlekedési rendszerében. Mire érdemes addig is odafigyelnünk, hogy megelőzzük a baleseteket és elkerüljük a bírságot?
Ma már Budapesten is mindennapos látványt jelentenek a rollerezők, ahogyan az út mentén parkoló zöld járgányokat is megszokhattunk. Minek köszönhető, hogy a magyarok is ennyire megszerették ezt a közlekedési módot?
„Amikor az ember rááll a rollerre, azonnal megszületik egy életérzés. Felfedezünk egy olyan lehetőséget, ami korábban ismeretlen volt. Hamar rá lehet szokni a rollerezésre: akik kipróbálják, gyakran nyaralni is magukkal viszik, aztán az egész családnak vesznek, és 5-15 km-es viszonylatokban városi ingázásra használják, esetleg az alkalmazottak mozgatását is így oldják meg a cégükön belül a nagyobb telephellyel rendelkező vállalkozók, mára már rengeteg használati minta van” – mondja Róth Csaba, az E-TWOW elektromos rollerek hivatalos hazai forgalmazója.
„Az e-rollerek által képviselt mikromobilitás fejlődésére hatással volt a Covid is, hiszen a vírusveszély idején az emberek nem akartak összezsúfolódni a tömegközlekedési eszközökön. A piac már csak azért is szépen növekszik, mert egyre többen szeretnének változtatni, egészségesebben, környezetbarátabb módon, például tisztább levegőjű városban élni” – vélekedik Róth.
De milyen szabályok vonatkoznak az e-rollerekre?
Az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól megtudhattuk: ahogy a legtöbb uniós országban, az e-rollerekre vonatkozó szabályzat nálunk is kidolgozás alatt van.
„A kölcsönzős rollerek tömeges elterjedése óta romlott az eszközök megítélése, mivel hirtelen sokan kezdték el használni őket, akik korábban soha nem rollereztek. Ez például ronthatja a közlekedési morált, főleg, hogy a kölcsönzős felhasználók nem mindig ugyanazon az útvonalon közlekednek, így nagyobb eséllyel találják magukat ismeretlen, veszélyes helyzetekben. Pedig ez a rollerezőkön múlik, nem magán az eszközön” – mondja Sugár István közlekedésmérnök, elektromos roller szakértő.
Sugár szerint olyan utat jár most be az e-roller, mint annak idején a kerékpár, aminek 20-30 évvel ezelőtt szintén be kellett ágyazódnia a városi közlekedés szövetébe. A roller hirtelen robbant be, ezért fontos mielőbb megtanulnunk, hogyan használjuk helyesen, és ebben a kölcsönzőknek, illetve a forgalmazóknak is felelősségük van.
„Fontos, hogy mi, e-rolleresek új elemek vagyunk a közlekedésben, így az autósok például a zebrán is meg fognak lepődni rajtunk. A zebrán éppen ezért egy gyalogos tempójában haladjunk át, tehát például lábbal rollerezzünk, vagy toljuk az eszközt. Ugyanígy kell viselkednünk a járdán is. Egy kis méretű elektromos rollerrel az ember nem lóg ki a tömegből, és nem foglal több helyet, mint egy gyalogos” – teszi hozzá Sugár István, aki szerint mindez a rollerező jól felfogott érdeke is, hiszen fix szabályozás hiányában a rendőr bármikor megbüntetheti.
„Ha egy könnyű elektromos rollerrel a kerékpársávot a biciklihez hasonlóan használom, a járdán sétatempóban haladok, sisakot veszek hozzá, nem száguldozom cikázva, és nem veszélyeztetem a többi közlekedőt, akkor a rendőr nagy valószínűséggel nem fog megbüntetni (2021. 07. 27-én nincs még érvényes szabályozás)” – mondja Róth Csaba, aki a gyerekek részére mindenképp kötelezővé tenné a sisakot, 12 év alatt pedig nem is engedélyezné az elektromos rollerek használatát. A Futurer nemsokára éppen ezért Rollersulit indít, ahol bárki megtanulhatja a biztonságos rolleres közlekedés alapjait.
„A tesztpontunkon természetesen ingyenesen kipróbálhatóak a rollerek. Missziónknak tekintjük, hogy megfelelő módon beilleszkedjenek a városi közlekedésbe” – mondja Róth, aki szerint az E-TWOW rollerek óriási előnye, hogy extrém módon terhelhetőek: hosszú távon elbírnak egy 100 kilós felnőttet is, alig kell őket szervizelni, általában akár 4 000-5 000 kilométert is megtesznek bármilyen műszaki probléma nélkül. Így gyakorlatilag a 3 év jótállás nem kihívás egy E-TWOW esetében.
„Az igazi, könnyű, városi felnőttroller szerintünk mindenképp teljesen összecsukható, és 15 kiló alatti. Csak felkapod, magaddal viszed a kocsiba, a lakásba, a tömegközlekedésre, a munkahelyedre. A több ezer wattos, robogó súlyú rollerektől jogosan félnek az emberek, egy ilyen könnyű darabról viszont elég leugrani, és könnyen megelőzhetjük az esetleges balesetet” – zárja Sugár István.
Egyre többen szeretnénk elkerülni a szűnni nem akaró dugókat, a parkolási nehézségeket és élhetőbbé tenni a várost. A Futurer rolleresei 2014 óta rengeteg tapasztalatot gyűjtöttek ahhoz, hogy át tudják adni az ehhez a hatékonyabb és sokkal rugalmasabb közlekedési módhoz a szükséges tudást bárkinek, aki úgy dönt, rollerezne. És hogy mi a tanulság? Közlekedj okosan!
Kapcsolódó cikkek
- Magyarországra is jön a mikromobilitást segítő DUCKT
- A Lime 2030-ig 100 százalékban zéró emisszióssá teszi járműparkját
- Lime: télen sem csökkent a rollerezési kedv Budapesten
- Mától Budapesten is elérhető a Lime heti bérletet kínáló LimePass szolgáltatása
- Kedvezményes e-rollerkuponokkal ünnepli Budapesten a Lime a környezetvédelmi világnapot
- Budapesten is elindulnak a Lime elektromos rollerjei
- A Lime a fővárossal együttműködve hozza el Budapestre elektromos rollerjeit
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.