Integrált kutatói utánpótlás-képzés
Az „Integrált kutatói utánpótlás-képzési program az informatika és számítástudomány diszciplináris területein” című projektet az Eötvös Loránd Tudományegyetem mint projektgazda konzorciumban a Szegedi Tudományegyetemmel, a Debreceni Egyetemmel és a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel valósította meg 1,654 milliárd Ft vissza nem térítendő támogatásból, amelyet az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosított.
A projekt keretében olyan eszközrendszert alakítottak ki, amely lehetővé tette felsőoktatási hallgatók és ifjú kutatók hatékony tehetséggondozását, kutatási tevékenységük eredményesebbé tételét, valamint a tehetséggondozást végző oktatók és kutatók mentori munkája színvonalának emelését. Jelentősen megnövekedett a publikációs aktivitás, a nemzetközi és hazai konferenciákon és tanulmányutakon való részvételek segítségével bővült a kapcsolati háló, és nőtt a doktori képzés színvonala is.
A konzorciumi partnerek az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Kara és Természettudományi Karának Matematikai Intézete (konzorciumvezető partner), a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kara, a Debreceni Egyetem Informatikai Kara, valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Kara.
Az eszközrendszer központi elemeit alkotó, az egyes partnerintézmények által létrehozott szakmai műhelyekben, illetve tematikus szakmai csoportokban mentorok (oktatók, kutatók) és a képzés különböző szintjét reprezentáló hallgatók, fiatal kutatók végeztek az informatika és a számítástudomány kurrens és jelentős területein kutatásokat.
A hallgatók a műhelyek által nyilvánosan meghirdetett kutatási témákra való jelentkezéssel, ösztöndíj-pályázatok elnyerése útján csatlakozhattak a projekthez. A fiatal kutatók ezen kívül célfeladatokkal, illetve kinevezéssel is bekapcsolódhattak a projekt munkájába.
A szakmai műhelyek sikerességét igazolja, hogy a projekt négy éve alatt több mint 900 személy vett részt a projektben folyó kutatásokban és szakmai tevékenységekben, akik közül a fiatal kutatók (doktori hallgató, doktorjelölt, 40 év alatti posztdoktor) száma meghaladta a 200-at, a közreműködő oktatók száma pedig több mint 100 volt. A további résztvevők BSc, illetve MSc hallgatók voltak.
A hallgatók és mentoraik közös kutatásának eredményességét bizonyítja az elért eredményekről megtartott nagyszámú konferenciaelőadás (250-nél több, nagy része nemzetközi konferencián), valamint az érintett partnerintézmények megfelelő részlegei által publikált tudományos dolgozatok számának jelentős százalékú növekedése. (450 publikáció, ebből 360 idegen nyelvű)
A projektben folytatott tevékenység hozzájárult 20 személy szintlépéséhez. A projekt révén jelentősen bővült a kapcsolati háló kiterjesztésének lehetősége, a nemzetközi és hazai konferencia részvételeken kívül külföldi tanulmányutak is részesültek támogatásban.
A projekt hozzájárult a doktori képzés színvonalának emeléséhez is. Doktori hallgatók számára rendezett szemináriumok, előadássorozatok, tudományos konferenciák, készségfejlesztő programok és tréningek, valamint a doktori programok kutatási portfóliójának és humánerőforrásainak bővítése szolgálta ezt a célt. Számos PhD értekezés készült a projekt támogatásával.
A tudományos munka iránti érdeklődés felkeltése céljából a projekt keretében tehetséggondozó szemináriumok működtek a BSc és MSc hallgatók számára.
Az MSc és BSc hallgatók a projektben végzett tudományos munkájuk során elért eredményeiket publikációk, illetve diplomamunkák, szakdolgozatok formájában hasznosíthatták. Számos, a projektben részt vevő hallgató ért el szép sikereket a tudományos diákköri konferenciákon. A projektbe bevont hallgatók, oktatók aktív szereplésükkel, tevékenységükkel segítették a szakkollégiumok munkáját is.
A kapcsolati háló bővítése céljából a projekt támogatta az oktatók, mentorok külföldi tapasztalatszerzését, konferencia-, illetve tanulmányútjait. Ugyancsak a kapcsolati háló bővítését szolgálták a projekt támogatásával megrendezett nemzetközi és hazai konferenciák, amelyek között az ismert és elismert nívós rendezvénysorozatok elemei mellett ígéretes új rendezvénysorozatok első elemei is szerepeltek.
A projektről további információt a https://www.inf.elte.hu/efop2017/intergraltkutatoiutanpotlas oldalon olvashatnak.
Kapcsolódó cikkek
- Az ELTE Informatikai Kar tovább erősítette pozícióját a felsőoktatásban
- Együttműködési megállapodást kötött a PMI Budapest, Magyar Tagozat és az Óbudai Egyetem
- Szinte az összes felsőoktatási intézménytől egyidőben lehet érdeklődni az online térben
- Megújul a Corvinus népszerű Gazdálkodási és menedzsment alapszakja
- Online alapszakos nyílt napok a Corvinuson
- A tizenévesek több mint háromnegyede diplomára vágyik
- Januárban megtartják a továbbtanulók nagyrendezvényét
- Sürgeti a nagyvállalatok és az egyetemek oktatási együttműködését az EJMSZ
- Az idei műszaki felvételik nagy vesztese a magyar gazdaság jövője lehet
- Mérföldkő a hazai agrár-felsőoktatásban
Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Pályaorientációs nap volt a Széchenyi-egyetemen
Pályaorientációs nap keretében érkeztek általános iskolások a győri Széchenyi István Egyetemre, ahol laborlátogatásokon, előadásokon, kreatív foglalkozásokon, sőt kínai nyelvórán is részt vehettek. A jelentős érdeklődés miatt az intézmény komplex szolgáltatáscsomagot állított össze, amelyre iskolai csoportok jelentkezhetnek, akár egy osztálykirándulás tartalmas programjaként.
Nemzetközi oktatásfejlesztési program indul az ELTE vezetésével
Az ELTE és még négy európai egyetem alkotta konzorcium 250 ezer eurós támogatást kapott az Erasmus+ felsőoktatási együttműködési partnerségek programban megvalósuló, oktatási és módszertani fejlesztéseket célzó, 2026 végéig tartó REDINEST projektre.