A videójátékok és a munkavégzés kapcsolata

forrás: Prím Online, 2021. szeptember 15. 11:19

Mi lehet a hasonlóság a tó fenekéről egy levegővel felhozott kincs és egy projektmunka leadása között? Nem is gondolnánk, de napjaink videójátékainak felépítése és az elmélyült munkavégzés közt rengeteg összefüggés húzódik. Az LG most összeállított néhányat ezekből, a játékban való elmerülés állapota ugyanis néhány egyszerű trükkel akár a munkában is reprodukálható. 

A videójátékosok gyakran arról számolnak be, hogy képesek teljesen belefeledkezni a játékba, a tevékenység közben pedig a külvilág szinte megszűnik számukra. Olyannyira leköti őket az átélt élmény, hogy mindeközben az idő is csak úgy elszáll. A gaming során kétségkívül sokan a ’flow’ hatás alá kerülnek, erre pedig az LG egy nemrégiben itthon végzett, a járványhelyzet és a játék összefüggéseit vizsgáló reprezentatív kutatása* is rávilágított. A rendszeresen játszó válaszadók a videójátékokat ugyanis nem csak jó otthoni időtöltésnek tartották, de célt és sikerélményt adott nekik, sőt, közel minden második válaszadó egyenesen azt állította, hogy segít neki kiszakadni a mindennapokból és elrepíti őt egy másik világba. 

 

A játékprogramok felhasználókra gyakorolt hatásaival számos tudományág foglalkozik. Eltekintve attól, hogy ezek a hatások vajon inkább pozitívan vagy negatívan befolyásolják az érintetteket, egy dolog biztosan igaz a mai játékokra: a figyelmet a lehető leghatékonyabban képesek megragadni, és hosszú időn át fenntartani. Ennek eléréséhez pedig az alkotók olyan eszközöket alkalmaznak, amik a munkára való fókuszálásban is hasznunkra lehetnek. 

 

 

Szükségtelen információk kizárva

Aki játszott már bármilyen játékszoftverrel, bizonyosan feltűnt neki, hogy mennyire egyszerű és áttekinthető a kezelőfelület. A képernyő közepén foglal helyet a lényeg, az általunk irányított karakter, vagy – stratégiai játékokban – a látni kívánt terület. A képernyő szélein pedig a játékmenethez csak feltétlen szükséges információs ábrák láthatók: az életerő, a fegyverünk tárában maradt golyók száma, kalandjátékok esetén a hirtelen ellenséges támadás visszaveréséhez legszükségesebb varázsitalok, fegyverek. Minden fontos kellék kéznél van, semmi fölösleges zavaró tényező nem kerül az előtérbe. Mindez pontosan azért van így, hogy a lehető legzavartalanabb legyen a játékélmény, a felhasználó figyelme csak a lényegre koncentrálódjon.

 

Mielőtt munkához látunk, a hatékonyság érdekében érdemes nekünk is minden, figyelmünket elterelő tényezőt kizárnunk. Ezért minden kacatot és a feladat megoldásához szükségtelen tárgyat takarítsunk el az asztalunkról. Csak azokat az értesítéseket és hívásokat fogadjuk telefonunkon és számítógépünkön, amik feltétlen fontosak. Bármennyire is vonzó a multitasking, sokkal gyorsabb és hatékonyabb a munkavégzés, ha egyszerre kizárólag egy feladatra összpontosítunk. 

 

Zene, avagy a produktivitás gyógyszere

A legtöbb videójátékban zene kíséri a játékmenetet, ami ráadásul az adott szakasz dinamikájához passzol. Így amíg egy kalandjátékban például a környezetünk felfedezésekor lassú, barátságos dallamok szólnak, a készítők sejtelmes zenét terveznek a veszélyt tartogató részekhez, és többnyire valamilyen fenséges zenekari indulót arra az esetre, amikor a játék végén harcba indulunk a legfőbb gonosz ellen. Némely játékok – például néhány egynézetű lövöldözős – nem tartalmaz aláfestő zenét, mert fontos meghallanunk az ellenfelek lépteit. A rendszeres gamerek azonban sokszor így is bekapcsolnak jellemzően valamilyen dinamikus hangzású zenét, mert javítja a játékban való teljesítményüket.

 

Ugyanígy a munkavégzésben is segítségünkre lehet a megfelelően kiválasztott zene. Ha nagyfokú koncentrációt igényel az előttünk álló feladat, érdemes valamilyen lassú és zeneileg kevésbé összetett dallamot hallgatnunk a háttérben. Ha pedig valamilyen kreativitást igénylő projektben vagyunk, akár a legizgalmasabb videójátékok végjátékára komponált zenekari műveket is bevethetjük az összpontosítás érdekében. 

 

 

Időzítés – a pontos feladatelvégzés alapja

Vannak olyan számítógépes játékok, amikben a feladatok teljesítése időkorláthoz van kötve. Sokszor ezek a feladatok pedig úgy vannak kitalálva, hogy a való élethez nagyon hasonló szituációkban kell helytállnunk: égő házból kell kimenekítenünk a bent ragadt társakat, mielőtt az építmény összedől, vagy a tó alján fekvő kincset kell felszínre hoznunk úgy, hogy közben nem fogy el a levegőnk. 

 

Ha időkorláthoz vagyunk kötve, az segíthet megfelelően beosztani az erőforrásainkat, és megfelelő ütemben haladni a részfeladatokkal. Mindemellett van egy másik pozitív hatása is, hiszen motiválttá tesz a feladat teljesítésére, és segít elkerülni azt, hogy csak halogassunk és a befejezést az utolsó pillanatra hagyjuk. 

 

A játékok egyik legfontosabb jellemzője, hogy a sikeresen elvégzett feladatokért jutalom jár, hiszen így tudják folyamatosan odaszegezni a felhasználót a képernyőhöz. Ehhez hasonlóan a munkában elért kisebb-nagyobb sikereinkért mi is nyugodtan jutalmazzuk meg magunkat.

 

______________

* Az LG Magyarország országos, a 18-65 éves korcsoportra reprezentatív kutatása 2021 márciusban készült.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Karácsony a virtuális térben

A mesterséges intelligencia része a mindennapoknak, legyen szó munkavégzésről, oktatásról, tudományos kutatásokról, vagy éppen a karácsonyról. Az ünnepet is képes tökéletesen reprodukálni a technológia, általa olyan hangulatot, enteriőrt lehet előállítani, amire mindenki vágyik.

2024. december 17. 20:24

A LAMAX négy új stílusos hangszórót jelentett be

A LAMAX négy Bluetooth hangszóróval bővítette audiotermékeinek körét, amelyek tökéletesen ötvözik a teljesítményt, a dizájnt és a megfizethetőséget. Az új termékek közt találunk kompakt, alig több mint 300 gramm súlyú hangszórót, és nagyteljesítményű, akár 50 watt teljesítményre képes hangfalat, mindezt megfizethető árkategóriában. Az eszközök mindegyike támogatja a Bluetooth 5.3 technológiát, emellett a csomagban megtalálható 3,5 mm-es AUX kábellel is csatlakoztathatunk eszközt hozzájuk.

2024. december 17. 18:56

Jelentős beruházással pörgeti fel az adatközponti megoldások gyártását a Schneider Electric

Az eddigi 7 ezerről 12 ezer négyzetméterre növelte előregyártott adatközponti rendszereket készítő barcelonai üzeme méretét a Schneider Electric. Az Omdia elemzése szerint az előregyártott moduláris adatközpont-rendszerek globális forgalma 2027-ben elérheti a 8,6 milliárd dollárt. 

2024. december 17. 17:01

Forradalmi áttörés az energiatárolásban: Bemutatkozik a sóalapú akkumulátor már 2025-ben

Az energiatárolás forradalmi újítás előtt áll. Miközben a lítiumion akkumulátorok uralják a piacot, az új magyar fejlesztésű nátriumion akkumulátor alapjaiban írhatja át az energiatárolás szabályait. Ez a technológia nemcsak fenntarthatóbb és biztonságosabb, hanem az otthonok és vállalkozások energiafelhasználását is új szintre emeli. Az innováció mögött álló Nádorfi Árpád nemrég elnyerte a 2024-es „Business Champions of Central Europe” díjat, amelyet a fenntarthatóság és az innováció terén elért kiemelkedő eredményeiért ítéltek oda neki. Az elismerés, a szakmai vezetése mellett, a csapata által kifejlesztett technológia globális jelentőségét is tükrözi.

2024. december 17. 14:59

5+1 tipp, hogy ne a kukában végezzék a gondosan elkészített ünnepi fogások

Közelednek az ünnepek, ezzel pedig az év legnagyobb sütés-főzési szezonja, amikor bizony néha hajlamosak vagyunk túlzásokba esni. Arra törekszünk, hogy minden vendégnek bőségesen jusson a finom falatokból, az ünnepek után viszont azon kaphatjuk magunkat, hogy maradékok tömkelege lepi el a hűtőnket, amik aztán néhány nap után végül a kukában végzik. Az LG Magyarország szakértői most összegyűjtötték a leghasznosabb tippeket, ha idén szeretnénk elkerülni a pazarlást.

2024. december 17. 13:07

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32

Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről

2024. december 6. 18:14