NMHH: 2021 első felében az új reklámok közel tizede a koronavírushoz kapcsolódott

forrás: Prím Online, 2021. október 1. 11:08

Január és június között mintegy háromezer új reklám közül 253 reagált a COVID-19-járványra – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén elfogadott új tanulmányból. A grémium korhatár-besorolással kapcsolatos rendelkezések megsértése miatt eljárást indít az RTL és a TV2 szolgáltatói ellen. A testület elfogadta az akadálymentesítésről szóló legújabb jelentést, amelyből kiderült: 99,8 százalékos volt az előző félévben a televíziós akadálymentesítés.

2021 első felében az új reklámok közel tizede a koronavírushoz kötődött

A testület elfogadott egy új tanulmányt a koronavírushoz kapcsolható, első alkalommal bemutatott reklámszpotok első féléves televíziós gyakorlatáról, ugyanis az új pandémiás helyzet a reklámpiacot is átalakította. Január 1. és június 30. között összesen 3051 új reklámot közöltek a televíziók, aminek több mint 8 százaléka (253 db) a COVID-19-re reagált. A legtöbb ilyen szpot a Hír TV-n jelent meg (25 db), amit a Cool (24 db) és a TV2 (20 db) követett. A reklámok több mint ötöde  a fertőzés terjedését akadályozó és a gyógyítását szolgáló terméket, szolgáltatást vagy magatartást népszerűsítette, így például a maszkviselést, a nem vényköteles gyógyhatású készítményeket, fertőtlenítő szereket, teszteket. A második helyen olyan terméket vagy szolgáltatást láthattak a nézők, amelyek egyébként bármikor elérhetők, de az üzenetben a járványhelyzet került a középpontba, például okos wifi az otthoni munkavégzéshez, online bankolás vagy az érintésmentes kiszállítás. Az elemzett reklámok 67,5 százaléka szolgáltatást, 24,1 százaléka terméket, míg 5,5 százaléka a hirdető imázsát népszerűsítette. Leggyakoribb hirdetőnek a kereskedelem és a gyógyhatású készítmények szektora számított (48,6%, illetve 13%). A teljes dokumentum elérhető az NMHH honlapján.

 

 

99,8 százalékos volt az előző félévben a televíziós akadálymentesítés

A Médiatanács elfogadta és a honlapján közzétette a televíziós akadálymentesítésről szóló legfrissebb tanulmányt. Ebben az NMHH azt vizsgálta, hogy 2021 első félévében hogyan és milyen arányban segíti hallássérült nézőit a hat országos közszolgálati és a két nagy kereskedelmi televízió. A közel 5200 vizsgált órában a műsorok mintegy 88 százalékát akadálymentesítették – ez a közszolgálati televízióknál 88,7 százalék, míg a kereskedelmi televízióknál 78,5 százalék volt. A médiatörvényben előírt, kötelezően akadálymentesítendő műsoridőt 99,8 százalékosan teljesítették a szolgáltatók, de továbbra is előfordultak tartalmi problémák, például a feliratozás teljes hiánya vagy tartalmi pontatlansága, emellett gyakoriak voltak a szótévesztések és elírások is.

 

Médiafelügyeleti döntések

A testület bejelentés alapján hatósági ellenőrzést indított az RTL és a TV2 szolgáltatói ellen, mert a csatornákon júliusban és augusztusban túl enyhe korhatár-besorolással adtak közre műsorokat. Előbbin a Házasodna a gazda este 8 után bemutatott epizódját, utóbbin a Csapdába csalva című délelőtt sugárzott műsort a 12-es korhatár-besorolás helyett vélhetően 16-osnak kellett volna minősíteni.

 

Bejelentés alapján több olyan műsort is vizsgált a grémium, amelyek esetében nem indít eljárásokat. A Magyar ATV Fórum című műsorának júniusi adásában nem merült fel szabálysértés, ugyanis a törvény nem tiltja, hogy egy vitaműsor vezetője kifejtse a véleményét, nézeteit. A Hír TV-n a Sajtóklubon sem merült fel kirekesztés és az emberi méltóság megsértése sem az afganisztáni helyzetről szóló beszélgetésben. A PestiSracok.hu-n augusztusban megjelent „Nem, nem lesz rózsaszín turul a Szent István-napi ünnepségen” című cikk szintén nem volt kirekesztő. A bejelentő ugyan a médiaszabályozás hatálya alá nem tartozó kommenteket kifogásolta, a Médiatanács magát a cikket is megvizsgálta, amiben nem talált jogsértő tartalmat.

 

Az ÉPI-TECH Magazin adásai kapcsán burkolt reklám közzététele miatt újabb eljárást zárt le a Médiatanács. A Makói Városi TV áprilisi adásában, illetve annak ismétlésében egy építészeti cég szolgáltatásairól, termékeiről olyan reklámszerű többletinformációk hangzottak el a pozitív tulajdonságok kiemelésével, amely törvényellenesnek minősül, ezért a Médiatanács figyelmeztette a médiaszolgáltatót a jogszerű magatartásra. 

 

Rádiós frekvenciapályázatokkal kapcsolatos döntések

A szolgáltató kérelmére október 1-től a Médiatanács engedélyezte, hogy a Karc FM Média Kft. valamennyi vidéki jogosultsága a Budapest 95,3 MHz-es jogosultságával hálózatba kapcsolódva működhessen. 

 

A testület a Budapest 100,3 MHz körzeti frekvencia közösségi jellegű használatára benyújtott ajánlat tartalmi vizsgálata keretében felvilágosítást kért a Roma Rádió Kft.-től, míg a Székesfehérvár 106,6 MHz helyi frekvencia közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásban hiánypótlásra szólította fel az egyedül pályázó Karc FM Média Kft.-t.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01