Hegymászók Casio G-Shock karórákkal mentek a világ egyik legmagasabb hegyére
Klein Dávid és Suhajda Szilárd az idei évben a világ hetedik legmagasabb hegyének, a Dhaulagirinek a csúcsmászását tűzték ki célul. A 8167 méter magas hegy Nepál középső, északi részén fekszik a Himalájában. A két magyar hegymászó ezúttal is két darab Casio G-Shock Rangeman típusú karórával vágott neki az expedíciónak. A csúcs meghódítása végül nem sikerült a kíméletlen időjárási körülmények miatt. „Az órák elválaszthatatlan társaink voltak a hajnali ébresztőtől, a nehezen megszerzett métereken át a tábor azonosításáig, elfoglalásáig, megjelöléséig” – jegyezte meg Suhajda Szilárd.
A két magyar hegymászó egy GPR B1000-1E, illetve egy GPR B1000-1B típusú G-Shock karórát viselt a karján. „Az egyik legkedvesebb funkciónk ezeken a karórákon természetesen a magasságmérés volt, ami mutatja az előző tábortól megtett emelkedést, az aktuális magasságot és az időt. A monoton terepen ez alapján tudtuk megbecsülni, hogy egyenletes döcögéssel várhatóan mikorra érjük majd el következő táborhelyünket. Ezen kívül azonban megemlíthetnénk egy sor más funkciót is. Az otthonról kapott időjárás előrejelzéseket például könnyen össze tudtuk vetni a Rangeman által mért légnyomás változásokkal” – hangsúlyozta Klein Dávid. Hozzátette: véleménye szerint a G-Shock egy olyan fantasztikus eszköz, aminek használatát más hegymászó felszerelésekhez hasonlóan el kell sajátítani. A magyar hegymászók odafent általában három adatot vetettek össze: az óra által a légnyomásra mért magasságot, a GPS által megállapított magasságot és a már ismert földrajzi formák nyilvántartott magasságát.
Bizonyos helyzetekben persze előfordulhatott volna, hogy Klein Dávidnak és Suhajda Szilárdnak leginkább a Rangemanekre és a Casio által képviselt szakértelemre kell hivatkozniuk. „Bár a műholdas navigáció és az iránytű a magasságmérőnél sokkal ritkábban használt funkció, de – ha beüt a krach –, mert felhőben, úgynevezett white-out idején e két funkció lett volna az egyedüli mentsvárunk” – emelte ki Suhajda Szilárd. Az Eseményhorizont hegymászói szerint az első akklimatizációs kör után szerencséjük volt, mert szinte mindenki egyszerre mozgott a hegyen, így stabil, jól kivehető nyom alakult ki. A hegymászók azonban megfigyelték, hogy az egyes és kettes tábor között komoly az eltévedés veszélye, ha a hegyre rámozdul egy felhő és leesik egy jó adag friss hó.
Az egyes tábor alatt egyértelmű földrajzi formák voltak és a hegymászók számára a sziklafalon az ereszkedés során használt kötél jelentette a vezérfonalat. A kettes felett pedig a hegygerinc egyértelműbbé vált. Navigációs szempontból viszont az egyes és a kettes tábor közötti szakasz kihívásokkal járt és ilyenkor csak az iránytűre és a megjelölt koordinátákra támaszkodhattak. „Egy-egy pont elmentése tehát életmentőnek bizonyult a hosszabb havazás után, amikor a táborhely sátrait teljesen betemette a hó. Ilyenkor csak akkor volt esélyünk a depó vagy a sátor visszaszerzésére, ha a pontos helyét elraktároztuk a Rangemanben” – hangsúlyozta Klein Dávid.
„Expedíciónk kapcsán a világ két távoli pontján, Magyarországon és Nepálban is folyt a munka. De a karórának ez sem jelent nehézséget, mert tényleg mindent kibírt: éjszaka a fejünk felett lógott, miközben ráfagyott a dér, a teljes expedíciót kibírta töltés nélkül.” – hangsúlyozta Suhajda Szilárd. A magyar hegymászók által használt karórák már nem elérhetők, de a Casio G-Shock kínálatában továbbra is jelen vannak a strapabíró tripla, vagy quad szenzoros modellek az outdoor kihívások szerelmeseinek.
Kapcsolódó cikkek
- Egy ideális óra nem csak tetszetős kiegészítő, hanem hasznos edzőtárs is lehet
- A Casio G-Shock első ízben támogat hazai gyorsasági versenycsapatot
- Megérkezett a legújabb aranyszínű tokkal rendelkező fém G-Shock
- Közeli rokonságban áll ez a karóra a Forma-1-es autókkal
- Transzparens órákkal hódít idén a Casio
- Ezek voltak a legnépszerűbb karórák 2020-ban
- Különleges karácsonyi nyereményjátékot indított a Casio
- A G-SHOCK legújabb kollekciója felkavarja a 37 éves márka egyébként sem unalmas életét
- Új búvárórát mutatott be a Casio
- Ősszel érkezik a Casio pulzusmérővel felszerelt karórája
Kütyük ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association
A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.
Kávét rendel majd az LG autós asszisztense, ha fáradt a sofőr
Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után ez a harmadik az innovatív digitális interfészek sorozatában, amelyek izgalmas bepillantást nyújtanak a mobilitás jövőjébe.
Mesterséges intelligenciával felszerelt mosodai megoldásokat mutatott be az LG
Az LG Electronics (LG) a Frankfurtban megrendezett Texcare nemzetközi kereskedelmi mosodai és textilápolási kiállításon mutatta be PROFESSIONAL LAUNDRY termékcsaládját. Az energiahatékonyságot előtérbe helyező új termékcsaládban számos nagy kapacitású megoldás, például 30 kg kapacitású mosó- és szárítógépek és egy 25 kg-os maximális mosási és 16 kg-os szárítási kapacitású hőszivattyús mosó-szárítógép is helyet kapott. A PROFESSIONAL LAUNDRY termékcsalád bevezetésével az LG célja, hogy mind Európában, mind pedig világszerte megerősítse pozícióját a kereskedelmi ruhatisztítási megoldások piacán.
Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot
A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták.
A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja
VR Health Champions néven 7,8 millió eurós program indult, hogy felgyorsítsa a virtuális (VR) és kiterjesztett valóság (AR) technológiák bevezetését az egészségügyi ellátásban Európa-szerte. A hároméves projekt célja, hogy lebontsa a piaci, klinikai és szabályozási akadályokat, illetve felgyorsítsa a VR és AR, összefoglaló néven XR (kiterjesztett valóság) alkalmazások fejlődését a kevésbé fejlett régiókban – ehhez az Európai Regionális Fejlesztési Alap régióközi innovációs beruházások (I3) eszköze biztosít társfinanszírozást.