A Safer Internet Day kapcsán indít kampányt az NMHH
A gyermekek által saját magukról készített intim felvételek problémája áll a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálata, az Internet Hotline (IH) kampányának központjában. Tavaly több mint háromszor annyi, 5508 darab bejelentés érkezett a hotline-hoz, mint egy évvel korábban, ebből 422 jelzés vonatkozott hozzájárulás nélkül közzétett fotókra és videókra. A 2021-es bejelentések több mint 70%-a gyermekpornográfia kategóriában érkezett, de megháromszorozódott a kiskorúak védelmében érkező bejelentések száma is.
Hozzájárulás nélkül: még több bajt hoztak az intim fotók
Az NMHH február 8-ra – mely világszerte a Biztonságosabb Internet Napja – minikampányt készített elő, amely az intim képek megosztásának veszélyeire hívja fel – elsősorban – a fiatalok figyelmét. Az ilyen típusú visszaélések az IH-hoz érkezett bejelentések alapján leginkább felnőttek között történnek, de gyerekek vagy szüleik is fordultak segítségért ilyen sérelem miatt. A kampány üzenete megerősíti a fiatalokat abban, hogy joguk van nemet mondani, nem kötelesek senkinek ilyen felvételt küldeni, még érzelmi manipuláció hatására sem. A felhívás a red flag kifejezést használja érzékeltetésként, mint az erőszakos és manipulatív viselkedés jelzője, és amit fontos észlelniük a gyerekeknek ahhoz, hogy merjenek nemet mondani, és egy ilyen szituációban ne váljanak áldozattá.
A „Ha úgy érzed, valami nem oké, igazad van” című 30 másodperces videó elsősorban a gyerekek és fiatalok által használt népszerű közösségi médiafelületeken lesz látható (YouTube, Instagram, TikTok) a Biztonságosabb Internet Napját követő héten.
Tavaly 422 bejelentés érkezett a hotline-hoz hozzájárulás nélkül közzétett tartalomról, ez az egy évvel korábbi értékhez képest 60%-os növekedést jelent. Ilyenkor egy személy hozzájárulása, engedélye nélkül osztanak meg az interneten vele vagy gyermekével kapcsolatos fénykép, videó- vagy hangfelvételt, vagy más személyes adatot. A közzétett felvételek – a bejelentések szerint változatlanul – elsősorban felnőttekről készült intim képek voltak.
Az internet legsötétebb jelensége, a gyermekek online szexuális kizsákmányolása
Minden korábbinál több gyermekkel szembeni szexuális kizsákmányolásról készült tartalmat jelentettek be 2021-ben az IH-nál. A szolgálat tavaly összességében több mint háromszor annyi, 5508 bejelentést kapott, mint az azt megelőző évben, s ennek több mint 70%-a gyermekpornográfia kategóriában érkezett. Az Internet Hotline már az első pandémiás évben kiugróan sok gyermekpornográf tartalomról kapott bejelentést, de 2021 még ezek mennyiségét is hatszorosan múlta felül. A hotline elemzőinek több mint 4000 bejelentésben, több mint hatezer linket kellett megvizsgálniuk.
Tavaly a magyar netezőktől, bejelentési űrlapon és e-mailben érkezett bejelentések száma is megduplázódott 2020-hoz képest, de a tartalmak többsége 2021-ben nemzetközi partnerektől érkezett. A világ hotline-jai, amelyek egy INHOPE nevű szervezetben dolgoznak együtt, egy biztonságos szoftver segítségével osztják meg egymással a tudomásukra jutott, gyermekkel szembeni szexuális kizsákmányolásról készült tartalmakra mutató URL-címeket. A magyar szolgáltatóknál, vagyis magyar szerveren elérhetőkről az Internet Hotline-t értesítik. 2020-ban 130 jelzés érkezett az adatbázison keresztül, tavaly már közel tízszer ennyi. Néhány hotline ugyanis elkezdett olyan intelligens, automatizált keresőrobotokat használni, amelyek emberi elemző nélkül is képesek átvizsgálni oldalakat, hash-érték alapján felismerni a korábban már azonosított gyerekpornográf tartalmakat, és jelezni őket a joghatóság szerint érintett hotline-oknak. A jelzések küldése persze kölcsönös: az IH 2021-ben több mint ötszáz jelzést küldött az INHOPE taghotline-jainak, kétszer annyit, mint egy évvel korábban.
Az Internet Hotline bevett gyakorlata szerint minden, a vizsgálata szerint feltételezetten gyermekpornográfiának minősülő tartalmat a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda Kiberbűnözés Elleni Főosztályához továbbít. Az elemzők 2021-ben 1163 esetben fordultak a rendőrség munkatársaihoz. A pandémiás évek láthatóvá tették, hogy a gyermekekkel szembeni szexuális kizsákmányolásról készült tartalmak terjesztése a ma ismert internet legsötétebb jelensége, olyan kihívás, amellyel szemben csak az egyre szorosabb nemzetközi együttműködés veheti fel a harcot.
Az Internet Hotline online bejelentő felületén bárki tehet bejelentést a https://nmhh.hu/internethotline/ oldalon.
Kapcsolódó cikkek
- Még mindig népszerűek a helyi lapok, de az internet vidéken is mindent visz
- Idén végleg megszűnik a telefonkönyv
- Miért olyan rövid a mobilok élete?
- Leginkább mobilról olvasunk híreket
- A rádiós szolgáltatók elégedettek a Médiatanács támogatási programjával
- Az új hírközlési szabályokról tájékoztat az NMHH
- A koronavírus-járvány alakulásával együtt változott a hazai mobilpiac is
- Médiatanács: 16,5 millió forint műszaki támogatás közösségi rádióknak és televízióknak
- Már lehet regisztrálni az NMHH mobilkészülék-csere programjára
- Idén utoljára ült össze a Médiatanács
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
A gyermekeket is megszólította az Internet Hotline őszi kampánya
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az intenzív médiajelenlétnek köszönhetően októberben jelentősen megnövekedett a hotline-hoz fordulók száma, minden jel szerint célba ért tehát a kampány fő üzenete: merj segítséget kérni, van hová fordulni online bántalmazás esetén.