IT Fitneszteszt – felmérik a V4-országok diákjainak gyakorlati digitális készségeit

forrás: Prím Online, 2022. április 7. 09:57

Nagyszabású, a gyakorlati ismeretekre fókuszáló, nemzetközi felmérés keretében mérik fel 2022 tavaszán a visegrádi országok diákjainak digitális készségeit a Visegrádi Alap támogatásával az IT Fitneszteszt keretében. A projektet itthon az IVSZ koordinálja, ennek részleteit az IVSZ SMART konferencián és az ott lezajlott beszélgetésen ismertették. A felmérés eredményeiből nem csupán a résztvevők kaphatnak képet digitális készségeik szintjéről, az országos és régiós statisztikák  jelentős segítséget nyújthatnak az oktatási szektor és a munkaerőpiac fejlesztésén dolgozó kormányzati szereplőknek is.

Magyarországról az IVSZ – Szövetség a digitális gazdaságért csatlakozott az IT Fitneszteszt elnevezésű online felmérési projekthez. Ennek keretében Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban élő diákok és fiatal felnőttek digitális készségeit fogják feltérképezni minden korábbi kutatásnál átfogóbb módon.

 

A négy országban zajló projekt elsődleges célja az, hogy kiderítse, mennyire fejlett digitális készségekkel rendelkeznek a V4-országok diákjai. A felmérés készítői kifejezetten a mindennapi munka, ügyintézés során szükséges készségeket vizsgálják a projekt keretében, nem pedig az iskolai informatikaórák tananyagát kérik számon a kitöltőkön.

 

A felmérés hitelesített része Magyarországon április 6. és július 31. között zajlik, de ezt követően is tesztelhetik magukat az érdeklődők az IT Fitneszteszt honlapján – hangzott el az IVSZ SMART konferencián, ahol egy külön Fireside chat beszélgetést szerveztek az IT Fitnesztesztről a projekt szlovák koordinátora, a Digitálna Koalícia SK főtitkára, Andrej Bederka részvételével. Bederka a SMART-on elmondta, hogy a V4-országokban elvégzett kompetenciateszt eredményei idén év vége felé lesznek elérhetőek: a négy országban zajló, egységes lebonyolítás révén az IT Fitneszteszt megalapítása óta idén először az eredmények régiós összevetésére is mód nyílik majd.

 

A teszt kitöltése nagyjából 45-60 percet vesz igénybe. Az 50 százaléknál jobb eredményt elérő diákok, tanárok és speciális feltételeket teljesítő oktatási intézmények nyereményjátékban vesznek részt, ahol értékes ajándékokra számíthatnak.  A legszerencsésebb diák fődíjként például egy Xbox konzolt kap, egy szerencsés iskola pedig egy Maker's Red Box alkotópedagógiai csomagot nyerhet meg. A fődíjakon kívül további értékes nyereményekért is versenybe szállhatnak a diákok, a tanárok és iskoláik.

 

 

Az első IT Fitnesztesztet Szlovákiában rendezték meg 10 évvel ezelőtt, idén viszont első alkalommal az összes visegrádi országban egységesen végzik el a felmérést. A tesztet a magyar mellett lengyel, cseh, szlovák, illetve angol nyelven is elvégezhetik az érdeklődők az IT Fitneszteszt oldalán való regisztrációt követően. 

 

A felmérés Csehország, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia kormányainak társfinanszírozásával valósul meg, Stratégiai Támogatás révén a Nemzetközi Visegrádi Alapból. Az Alap küldetése, hogy fenntartható regionális együttműködések kialakítását célzó kezdeményezéseket támogasson Közép-Európában.

 

Gyakorlati készségeket tesztelnek

Mivel az IT Fitneszteszt elsősorban a gyakorlati ismeretekre fókuszál, ennek megfelelően összetett, gondolkodást igénylő kérdéseket tartalmaz az általános, a kitöltőre vonatkozó demográfiai kérdéseken felül.  Külön 20 kérdéses online feladatsor készült az általános iskolák felső tagozatos diákjainak, míg a középiskolásoknak és egyetemistáknak egy fokkal összetettebb, 25-ös kérdéssort kell majd megoldaniuk. A középiskolai kérdőívet nem csak diákok, hanem bárki kitöltheti, aki kedvet érez ahhoz, hogy 25 összetettebb feladatot digitális készségei segítségével megoldjon.

 

A kérdések az internethasználat, az IT biztonság, a csoportmunka-szoftverek és közösségi hálózatok, illetve az irodai alkalmazások témakörét érintik. A kitöltők a válaszok beküldését követően a rendszertől egy elektronikus tanúsítványt kapnak arról, hogy elért eredményeik alapján milyen szintűek ezeken a területeken az ismereteik, illetve esetleg milyen témákban lenne szükségük fejlesztésre, gyakorlásra. 

 

 

Ezért kell megismeri országos szinten a digitális készségeket

Az Európai Unió tagállamainak digitális fejlődését nyomon követő és összehasonlító Digitális Gazdaság és Társadalom Index (DESI) 2021-es adatai szerint Magyarország  a megelőző évhez képes két helyett rontott, és a 27 uniós tagállam között a 23. helyen áll. Bár Magyarország a szélessávú infrastruktúra terén az európai élvonalba tartozik, a humán tőke tekintetében már csak a 22. helyen áll a tagállamok között, és jóval az uniós átlag alatt teljesít. A legalább alapvető digitális készségekkel rendelkező emberek aránya itthon jóval az uniós átlag alatt maradt (49%, szemben az uniós 56%-kal), és a legalább alapvető szoftverkészségek is szerénynek mondhatók. A 16-74 év közötti lakosságnak csupán egynegyede rendelkezik alapszintűnél magasabb digitális készségekkel, ami elmarad az uniós átlagtól (31%).

 

“A mindennapi munkavégzéshez szükséges digitális készségek ma már a nem informatikai munkakörökben is elengedhetetlenek, hiszen minden létező iparág digitalizációja folyamatban van. Az IT Fitneszteszt olyan fontos mérföldkő itthon is, amelynek eredményei elősegíthetik azoknak a szak- és fejlesztéspolitikai javaslatoknak a kialakítását, amelyek révén Magyarország, illetve a visegrádi országok a digitális fordulat nyerteseivé válhatnak” – kommentálta a felmérés indulását  Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára.

 

Tavaly szeptemberben az IVSZ Összefogás a Digitális Magyarországért nevű kezdeményezést hívta életre, amelynek keretében a gazdasági szektor és a hazai digitális ökoszisztéma összes szereplőjét – saját tagvállalatai mellett a hazai kis-, közép-, és nagyvállalatokat, diákokat, pedagógusokat, munkavállalókat, szakpolitikusokat – a digitális fordulat végrehajtására, és közös cselekvésre hívta kiáltványában. 

 

A kezdeményezés keretében az IVSZ koordinálásával négy pillérre épülő cselekvési terv készült, és azt szak- és fejlesztéspolitikai javaslatokká formálva a döntéshozók elé terjeszti a szövetség. Az egyes pillérek vitairatai elolvashatók a szövetség honlapján:

• Humán erőforrás

• Ágazati digitalizáció és kkv-fejlesztés

• Adatgazdaság, innováció, startupok

• Nemzetközi együttműködés

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is. 

2024. november 21. 13:12

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01