Objektíven számoltak be az országos televíziócsatornák az orosz-ukrán háborúról
Az M1, az ATV, a Hír TV, a TV2 és az RTL Klub műsoraiban objektíven, szakértőket megszólaltatva, több álláspontot szemléltetve, a helyzet komplexitását feldolgozva tudósítottak a szomszédunkban zajló háborúról – derül ki abból a kutatásból, amit a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa fogadott el legutóbbi ülésén. Az elemzés során a hatóság több mint 247 műsorórát és több mint ötezer műsoregységet vizsgált.
A március első hetében vizsgált televíziós csatornák semlegesen és objektíven számoltak be a konfliktusról, orosz (vagy akár ukrán) háborús propaganda a mintába került műsorszámokban nem jelent meg. Az M1, az ATV, a Hír TV, a TV2 és az RTL Klub műsoraiban széleskörűen tudósítottak a harci eseményekről, az agresszió hazai és nemzetközi gazdasági, biztonság- és energiapolitikai következményeiről, az Európai Unió és világpolitika reakcióiról, valamint a Magyarországot és Európát érő menekülthullám kezeléséről. A televíziókban a politikusok mellett megszólaltak különböző szakértők is, így a nézők átfogó és sokszínű képet kaphattak a konfliktusról és annak rövid- és hosszútávú következményeiről.
Középpontban a menekültválság és a belpolitikai hatások
Az M1-en elsősorban a menekültválságnak és a rászorulók megsegítésének szenteltek nagy figyelmet: a humanitárius katasztrófa és segítségnyújtás a híradások mintegy negyedében jelent meg. Ezen kívül a háború eseményeivel, illetve a konfliktus belpolitikai vetületeivel foglalkoztak legtöbbet a csatorna műsoraiban. Az RTL Klubon a legnagyobb hangsúlyt az olyan belpolitikai kapcsolódási pontok kapták, mint a háborúról szóló kormányzati és ellenzéki narratíva, Magyarország energiabiztonsága vagy a rezsicsökkentés megvédése. Emellett kiemelt számban jelentek meg a háborús cselekményekről szóló beszámolók. A TV2 hírműsorainak fő témái az ukrán menekültek magyarországi segítése, valamint az oroszok civilek és civil épületek ellen elkövetett fegyveres támadásai voltak.
A háború kitörését követően több médium is kritikai észrevételt fogalmazott meg azzal kapcsolatban, hogy egyes szakértők a háború okairól egyoldalúan, az orosz álláspont alapján nyilatkoztak. A vizsgált időszakban ilyen nyilatkozat egyetlen televízióban sem hangzott el.
A hatóság elemezte a képi megjelenítéseket is a háborúval kapcsolatos műsorokban. Az ATV-n a témával foglalkozó műsorok több mint 57 százaléka nem tartalmazott háborúról szóló képi elemeket – amikor illusztrációként képeket is bemutattak, akkor leggyakrabban (13 százalékban) a menekültek helyzetét illusztrálták. A Hír TV-n is hasonló volt a megoszlás, több mint 62 és közel 15,5 százalékos aránypárral. A kutatás azt is vizsgálta, hogy kik jelentek meg a képernyőn a leggyakrabban: a TV2-nél Orbán Viktor 7,3 százalékkal volt a legtöbbet látható személy, akit Ukrajna elnöke, Volodimir Zelenszkij követett 5 százalékkal. Az RTL esetén már alacsonyabb arányokkal lehetett találkozni: Zelenszkij 5 százalékban, a magyar miniszterelnök pedig 4 százalékban szerepelt.
A Médiatanács eddig nem indított eljárást
A hatósághoz február 24-től összesen kilenc, a háború bemutatásával összefüggő beadvány érkezett. Ezekről a Médiatanács megállapította, hogy nem tekinthetők kiegyensúlyozottsági kérelmeknek. A beadványok általában sérelmezték a tudósításokat, azonban a kiegyensúlyozottsági kérelemben pontosan meg kell jelölni a kifogásolt műsorszámot, valamint az elhangzott tájékoztatástól érdemben eltérő, releváns álláspontot is. A beadványokban a bejelentők nem utaltak arra sem, hogy kifogásukkal előzetesen a médiaszolgáltatóhoz fordultak, pedig a hatályos szabályozás értelmében először feléjük kell jelezni a kifogásokat.
A teljes dokumentum a hatóság honlapján olvasható.
Kapcsolódó cikkek
- Az NMHH álláspontja a tömegtájékoztatás szabadságáról tervezett uniós jogszabályról
- Egyre több új, magyar terméket népszerűsítő reklám készül
- Kirekesztő megjegyzések miatt rótt ki bírságot a Rádió 1-re az NMHH
- Médiatanács: több mint 127 millió forintból készülhetnek televíziós műsorok
- Magyarország biztosítja az orosz televíziók vételét beszüntető uniós döntés végrehajtását
- Médiatanács: 360 millió forintos keretösszeggel pályázhatnak rádiók
- Támogatást kapnak rádiók és televíziók műsorkészítésre és üzemeltetésre
- A fenntarthatóság kevésbé fontos szempont mobilvásárláskor
- Készülékcsere-program: hogyan vehetjük igénybe és miért érdemes?
- Mintegy 700 helyen cserélhetjük korszerűbbre régi mobilunkat
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.