Véget ért a V4-országok digitális készségeinek felmérése
Lezárult a visegrádi országok fiataljai körében zajló IT Fitneszteszt: a projekt keretében 3324 hazai diák és 133 tanár tesztelte le digitális készségeit, ötven százaléknál jobb eredményt a diákok közel 29 százaléka, és a tanárok több mint 61 százaléka ért el. Az eredmények részletes elemzése jelentős segítséget nyújthat az oktatási szektor és a munkaerőpiac fejlesztésén dolgozó kormányzati szereplőknek is.
Október 31-én véget ért a V4-es országokban élő diákok és fiatal felnőttek digitális készségeit feltérképező online felmérés, az IT Fitneszteszt. Magyarországról az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért csatlakozott a projekthez annak érdekében, hogy minél átfogóbb képet kaphasson a fiatalok digitális készségeiről.
Magyarországon 22 budapesti és 120 vidéki iskola csatlakozott az IT Fitneszteszthez, amelyekből 3324 diák, illetve 133 tanár csinálta a végig a nagyjából 45 perc alatt teljesíthető online tesztet, amelyben mindennapi élet, tanulás, munka, ügyintézés során szükséges készségeket vizsgálták.
A négy országban zajló, egységes lebonyolítás révén az IT Fitneszteszt megalapítása óta idén először az eredmények régiós összevetésére is mód nyílik majd. Bár a V4-országokban elvégzett kompetenciateszt részletes eredményei jövő év elejére lesznek elérhetőek, az előzetes elemzésekből kiderül, hogy itthon a tesztet teljes egészében elvégző diákok 28,8 százaléka ért el jó, 50 százalék feletti helyes kitöltést.
Ahogy arra számítani lehetett, a diákok kvízeredményei nemenként csaknem teljesen azonosak: a lányok 38,38 százaléka, a fiúk 38,21 százaléka ért el 50 százalék feletti eredményt úgy, hogy az összes kitöltő diák 41,8 százaléka volt lány, 58,2 százaléka pedig fiú.
A teszten 50 százaléknál jobb eredményt elérő diákok közt fődíjként egy Xbox-konzolt sorsoltak ki a szervezők, amelyet Baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola egyik diákjának juttatnak el. Emellett további 66 díj talált gazdára a diákok és 58 pedig a tanárok körében, illetve 30-30 ajándékkal díjaztuk a legjobb átlageredményt elért iskolákat is. Az iskolák számára kiírt különdíj, az 1,7 millió forint értékű Maker's Red Box alkotópedagógiai ajándékcsomag kisorsolására decemberben kerül sor.
Gyakorlati készségeket tesztelnek
Mivel az IT Fitneszteszt elsősorban a gyakorlati ismeretekre fókuszál, ennek megfelelően összetett, gondolkodást igénylő kérdéseket tartalmazott. A kérdések az internethasználat, az IT biztonság, a csoportmunka-szoftverek és közösségi hálózatok, illetve az irodai alkalmazások témakörét érintik. A kitöltők a válaszok beküldését követően a rendszertől egy elektronikus tanúsítványt kapnak arról, hogy elért eredményeik alapján milyen szintűek ezeken a területeken az ismereteik, illetve esetleg milyen témákban lenne szükségük fejlesztésre, gyakorlásra.
Az IT Fitneszteszt története
A 2022-es IT Fitneszteszt a Visegrádi Alap támogatásának köszönhetően az összes visegrádi országban megvalósul a helyi digitális iparági szervezetek – Magyarországon az IVSZ – közreműködésével. A megvalósításban az Európai Bizottság által kezdeményezett "Digitális készségek és munkahelyek koalíciójának” nemzeti tagjai vállalnak vezető szerepet.
Az első IT Fitnesztesztet Szlovákiában rendezték meg 11 évvel ezelőtt az Európai Bizottság “eSkills Week” kampányának keretében. Az elmúlt 10 évben több mint 300 ezer ember vett részt a felmérésben, 2014-ben pedig az Európai Bizottság díjazta is a projektet az európai fiatalok digitális írástudásának növelését célzó, átfogó és innovatív megközelítéséért.
Az IT Fitneszteszt magyarországi gazdája az IVSZ – Szövetség a digitális gazdaságért. Az IVSZ az informatikai, távközlési és elektronikai iparágak közös platformja, a digitális gazdaság fejlődésének előmozdítója, evangelistája, a közvetlen üzleti célok felett álló ügyek, iparági és társadalmi érdekek képviselője. A szervezetnek több, mint 300 tagja van jelenleg. A digitális készségek mindennapi életben és a munkahelyszerzésben és megtartásban betöltött szerepére az IVSZ hosszú évek óta folyamatosan hívja fel a figyelmét a fiataloknak, az idősebbeknek és a munkavállalóknak különböző szemléletformáló kampányok révén. A piac által igényelt készségek oktatása érdekében stratégiaalkotási munkában vesz részt, míg a vállalkozói szektor oktatásban való bekapcsolása érdekében ugyancsak kulcsszerepet vállal.
A projektet Csehország, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia kormányai támogatják a Visegrádi Támogatás révén a Nemzetközi Visegrádi Alapból. Az Alap küldetése, hogy segítse a fenntartható regionális együttműködést szolgáló kezdeményezések megvalósítását Közép-Európában.
Kapcsolódó cikkek
- A munkajogi szabályok modernizációját sürgeti az IVSZ
- Tizenhat szakember vehette át a Neumann Társaság idei díjait
- Informatika AI-től Z-ig
- A hazai cégek többsége az informatikai fejlesztéseken is spórolna az energiaszámlára
- Az informatikusok elárulták, mi tartaná itthon őket
- Megvannak az idei Gyurós Tibor-díjazottak
- Azt vizsgálják az IVSZ MENTA konferencián, hogyan hat a válság a digitális gazdaságra
- IT Fitneszteszt – október végéig tart a V4-országok digitális készségeinek felmérése
- Miniszter, comedy hacker, topmenedzser és MI-szakértő az idei IVSZ MENTA színpadán
- Digitalizálódó vállalatok vezetői az IVSZ elnökségében
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így működnek majd a távfelügyelt boltok
A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.
Az AGON by AOC bővíti az új G4 gaming termékcsaládot
Az AGON by AOC – a világ egyik vezető gaming monitor* és IT-kiegészítő márkája – bemutatja a G4 sorozat legújabb tagjait az elismert AOC GAMING portfólióból, a 23,8 hüvelykes (60,5 cm) 24G4XE és a 27 hüvelykes (68,6 cm) 27G4XE modelleket. Az idén bemutatott, formabontó, lopakodó repülőgépek által inspirált dizájnnal rendelkező új G4 sorozat, a 24G4X és 27G4X állítható magasságú Full HD modellekkel, valamint a QHD Q27G4X modellel, már elérhető a piacon.
Először szerzett aranyérmet magyar csapat a Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpián
Az idén Szíria által rendezett Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpia (IIOT) világversenyt a miskolci Földes Ferenc Gimnázium diákjai nyerték meg a tíz résztvevő csapat közül. A világverseny előkészületeihez is jelentősen hozzájárult Magyarország, hiszen az idei versenyre kiválasztott feladatok kétharmadát magyarok állították össze.
A Vodafone országos hálózatfejlesztési programja újabb mérföldkőhöz érkezett
A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben, Székesfehérváron és Nyíregyházán élvezhetik a szolgáltató ügyfelei a gyorsabb mobilinternetet.
Digitális gyermekvédelmi konferenciát szervezett az NMHH és az ELTE
A szabályozás területén megindult fejlődés Európa és Magyarország számára is kiemelten fontos, csak ez teremti meg a lehetőséget a gyermekek szexuális kizsákmányolásának feltárásához, és teszi lehetővé, hogy a bántalmazás önkéntes bejelentése és a monitorozási kötelezettség közösen segítse a gyermekek védelmét az online térben. Többek között ez is elhangzott a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) támogatásával, az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar által a gyermekek online bántalmazása elleni védekezésről szervezett konferencián.