Formula Student Symposium: a legjobb mérnököktől tanultak a hallgatók a Széchenyi István Egyetemen
A Formula–1-ben jelenleg vagy korábban dolgozó mérnökök és számos más előadó mellett szerte a világból mintegy kétszáz hallgató vett részt a győri Széchenyi István Egyetemen megtartott Formula Student Symposiumon a hétvégén. A csapatok a három nap során inspirációt szerezhettek új, együléses versenyautójuk tervezéséhez, megépítéséhez.
Az egyetemi motorsportot összefogó Formula Student-versenysorozatban világszerte több száz csapat dolgozik azon, hogy a legjobb eredményt érje el együléses versenyautója fejlesztésében, az ehhez kacsolódó mérnöki tervezésben, projektmenedzsmentben. A „mozgalom” egyik fontos eseménye a Formula Student Symposium, amelyet a Széchenyi István Egyetem hívott életre, és november 25. és 27. között nyolcadik alkalommal rendezett meg.
„A hallgatóknak csak adni kell helyet, eszközöket, szponzorokat, és hagyni kell őket dolgozni. Egy lépéssel legalább a klasszikus oktatás előtt állnak” – fogalmazott dr. Hanula Barna.
Az esemény megnyitóján dr. Hanula Barna, a Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Karának dékánja az intézmény szerepét hangsúlyozta a rendezvény megvalósulásában.
„A Formula Student versenyévada valójában januártól augusztusig tart, szeptembertől decemberig van egy időszak az éves menetrendben, amikor csendesebb a versenycsapatok világa. Ezt az űrt szerettük volna betölteni ezzel az értékes szakmai találkozóval, amely azt gondolom, valamennyiünk számára remek lehetőség a fejlődésre és a kapcsolatok építésére” – fogalmazott.
Dr. Feszty Dániel szerint az Arrabona Racing Team és a SZEngine hallgatói tehetségműhelyek mérnökök olyan jól képzett új generációját nevelik fel, amelyekre nagymértékben támaszkodik az Audi Hungaria Zrt. (Fotó: Májer Csaba József)
A megnyitón a győri Audi Hungaria Zrt. képviseletében dr. Feszty Dániel – egyébként a Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Kara Járműfejlesztési Tanszékének professzora – is köszöntötte a résztvevőket. Kiemelte, hogy a vállalat régóta támogatja a Formula Student-közösséget. „Miért? Három okunk is van rá: a cég fejlesztési részlegének növekvő mérnökigénye, a Formula Student remek utánpótlásképző ereje és a motorsport iránti közös szenvedélyünk” – válaszolta meg rögtön a szakember.
Owen Carless többek között megemlítette, hogy a fenntarthatóság nem csupán az autók energiahatékonyságát jelenti, hanem többek között a csapat utazásának optimalizációját és az egyes alkatrészek újrafelhasználhatóságát is. (Fotó: Májer Csaba József)
A kétnapos szimpózium Owen Carless előadásával indult, aki a Formula-1 jövőjébe engedett betekintést. A 2022-ben a konstruktőri világbajnoki és Max Verstappen révén az egyéni vb-címet is begyűjtő Red Bull szakembere megállapította: négy alapvető szempont szerint – a sport, a műszaki, a pénzügyi és a fenntarthatósági terület kritériumait egyaránt figyelembe véve – tervezhető a száguldó cirkusz jövője. A már ma is látható fejlesztési irányok a biztonság, a fenntarthatóság és az értékesíthetőség irányába mutatnak – összegezhetnénk Owen Carless prezentációját.
Hegedűs Andor a Red Bull fejlesztőmérnökeként jelentős szerepet vállalt abban, hogy a csapat minimálisra szorítsa az autó boxutcában töltött idejét. (Fotó: Májer Csaba József)
A rendezvényen részt vevő hallgatók a hétvége folyamán számos érdekes előadást hallgathattak végig a pilóták felkészítésének titkaitól a motorsport karbonmentesítéséig. Mint az eddigiekből már kiderülhetett, a szervezők nem csupán a Formula Student, de a Formula–1 világából is meghívtak szakembereket, ami jól mutatja a két terület összefonódását. Kis túlzással kimondható: a Formula Student a Formula–1 előszobája – vagy valami nagyon hasonló. Ennek jegyében érkezett Győrbe a magyar motorsport számos ismert alakja, mint például Wéber Gábor televíziós kommentátor, Kling Sándor vagy épp Jánvári Zsolt – néhányan vendégként, néhányan előadóként. Portálunk Hegedűs Andort, a Red Bull tervezőmérnökét kérdezte arról, hogy vélekedik a szimpóziumról.
A rangos rendezvényre Wéber Gábor televíziós kommentátor (balra) is ellátogatott. (Fotó: Májer Csaba József)
„Lenyűgöző számomra, hogy a hallgatók által használt technológiák és munkafolyamatok mennyire professzionális szintűek. Ez a rendezvény összehozza a legtehetségesebb fiatalokat a motorsport krémjével, ami részben motiválhatja a diákokat, részben pedig segíthet nekik abban, hogy megtalálják az útjukat akár a Formula–1 világába is” – vélekedett az osztrák versenycsapat munkatársa, aki az istálló védjegyévé vált szupergyors kerékcsere hátterét biztosító technológiákról és szervezési folyamatokról beszélt a hallgatóságnak.
A résztvevők lelkesedésére jellemző, hogy a finn FS Team Tallinn csapata 22 órás autóút után ért Győrbe. Kanadai hallgató is részt vett a rendezvényen, ő jelenleg a Milánóban töltött Erasmus-képzését szakította meg a kisalföldi kirándulás kedvéért. (Fotó: Májer Csaba József)
A programban helyet kapott egy olyan szekció is, amelyben Formula Student-csapatok osztották meg tapasztalataikat egymással. Itt szó esett az unikálisnak számító Arrabona Racing Team–SZEngine együttműködésről, melynek révén az ART az egyetlen olyan csapat Magyarországon, amelyik nem licenszelt versenymotort, hanem egyedi fejlesztésű, hallgatók által tervezett erőforrást használ.
Az elektromos hajtású autót építő stuttgarti GreenTeam csapatának tagjai a győzelmet győzelemre halmozó, rekorder hajtásláncukról beszéltek az érdeklődőknek. Ennek kapcsán érkezett a Széchenyi István Egyetemre a csapat két volt hallgatója, Luis Laufenberg és Jakob Eifert, akik nagy lelkesedéssel csatlakoztak a programhoz.
Az előadók és a szervezők egy csoportja a Formula Student Symposium színpadán. (Fotó: Májer Csaba József)
„Köszönjük a meghívást a szervezőknek, szívesen jöttünk. Mi már búcsút intettünk a Formula Student világának, de még mindig vonz minket ez a közösség, hiszen a versenyeken és itt a szimpóziumon is otthon érezzük magunkat. Nagyon jó érzékkel válogatták ki az előadókat, mindenki tanulhat számára hasznos dolgokat. Mindemellett természetesen kapcsolatépítésre is kiváló ez a rendezvény, semmiképp sem szerettük volna kihagyni” – jelentették ki egyöntetűen.
Kapcsolódó cikkek
- Világszabadalom is lehet a Széchenyi István Egyetem tudósainak díjnyertes kutatásából
- Kína első számú technológiai vásárán mutatkozott be a Széchenyi István Egyetem
- Világszerte ismert mérnökök adnak elő a Formula Student Symposiumon
- Innovatív projekteket támogat a Széchenyi István Egyetem vállalkozásösztönzési pályázata
- Együttműködési megállapodást kötött az NMHH a Széchenyi István Egyetemmel
- Nagy sikerrel zárult a rangos nemzetközi közlekedésbiztonsági konferencia a Széchenyi-egyetemen
- Kína meghatározza az autonóm vezetés trendjeit
- Autonóm közlekedési rendszerekkel kapcsolatos kutatásokat mutattak be a ZalaZONE tesztpályán
- Radar a porszívón: első díjat nyert a Széchenyi István Egyetem innovációja a nemzetközi versenyen
- RUN-EU+ projekt a Széchenyi István Egyetem részvételével: sikeresen zárultak a megalapozó workshopok
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.