Már toronymagasan előzik a zenei CD-k a bakelitlemezeket a Vaterán
Míg négy évvel ezelőtt a “bakelitek” voltak a legkelendőbb használt fizikai zenei kiadványok az online piactéren, a 2022-es számok a zenei CD-k előretörését mutatják, mára toronymagasan ez a legnépszerűbb zenei formátum a Vaterán. Mindez teljesen ellentétes a globális trendekkel, amelyek épp a CD hanyatlását, és a vinyles kiadványok forgalmának növekedését mutatják. A Vaterán 2019-hez képest 60 százalékkal, 2021-hez képest pedig durván hatezerrel több, mintegy 36 ezer zenei CD-vel kapcsolatos tranzakció valósult meg, vinylből viszont 42 százalékkal kevesebb.
2023. március 22. Tovább erősödött a Vaterán a zenei CD-k népszerűsége, pedig 2019-ben és 2020-ban még vinyllemezekből fogyott több a piactéren, a kompaktlemezek 2021 óta lettek újra népszerűbbek. 2022-ben tovább erősödött a CD-k előnye: tavaly több mint 36 ezer darab műsoros CD tranzakció valósult meg a Vaterán, míg vinylből 42 százalékkal kevesebb talált gazdára a platformon.
Az egykor népszerű formátumnak számító magnókazetták eladásai 2021-ben voltak a csúcson a Vateránál, tavaly viszont az eladásuk visszaesett a megszokott szintre. A kazetták esetében érdekes trend, hogy nem csak a műsoros, de a jó minőségű üres, vagy nem gyári felvételeket tartalmazó szalagok is népszerűek a rögzítéshez nyersanyag-utánpótlást kereső hifisták körében.
Egyre több használt CD-t vesznek a Vaterán egyre több pénzért
A fenti értékesítési számokból is jól látszik, a CD-k reneszánsza nem múló hóbort, hiszen míg a vinylek eladásai 2020, az első pandémiás év óta csökkentek, a kompaktlemezeké azóta is stabilan emelkedik, az előző évhez képest is több mint ötezer darabos növekedést érve el. Nem csak a CD-k eladott darabszáma, de az eladásukból származó bevételek is jócskán emelkedtek a Vaterán: míg 2019-ben éves szinten 36 millió forint körüli összeget generáltak, 2022-ben már több mint 80 millió forintosat, ami 120 százalékos növekedés.
A CD-k újra felfedezése mögött valószínűleg az állhat, hogy még a népszerű streaming zeneszolgáltatásokon is sokszor foghíjasak az előadói életművek, sokszor elérhetetlen egy-egy régebbi, népszerű album, amelyet használt CD-n viszont olcsón be lehet szerezni. Ráadásul a vinyllel ellentétben a kompaktlemezt egyszerűen lehet hallgatni a legtöbb autóban is, és a kisebb méretű lemezeket is könnyebb tárolni, mobilizálni.
Globálisan inkább hanyatlik a CD, és a vinyl növekszik
Bár a Vaterán csökkent a népszerűsége, tavaly még így is több mint 20 ezer tranzakció valósult meg a vinylek kategóriájában, az eladott lemezek 66 millió forint körüli éves forgalma pedig csupán 18 százalékkal maradt el a CD-kétől.
Bár a MAHASZ éves statisztikái szerint 2022-ben az új kiadású zenei CD-k eladása közel 45 százalékkal csökkent, még mindig 431 ezer darab lemez talált gazdára. Az új, műsoros vinylekből 219 ezer darabot vásároltak tavaly itthon, ami csupán elhanyagolható csökkenést mutat 2021-hez képest - tehát még korai lenne temetni bármelyik formátumot is.
Az amerikai lemezkiadókat tömörítő RIAA friss jelentése szerint is érdekesen alakul a fizikai hordozón kiadott zenék piaca: 1987 óta 2022-ben fordult elő újra, hogy a bakelitlemezek forgalma meghaladta a CD-két. Az IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) legfrissebb éves beszámolója is a CD minimális hanyatlása mellett - a vinylnek köszönhetően - 4%-os bevételemelkedést mutat a fizikai hanghordozókat illetően. A MAHASZ hazai statisztikája hasonló: a fizikai eladások értéke 6%-kal növekedett (1,6-ról 1,7 milliárd forintra), főként azért, mert bár a vinylen kiadott zenék darabszáma stagnál, ezek eladásának értéke növekszik.
Ezek a lemezek keltek el a tavaly a legdrágábban a Vaterán
2022-ben a legmagasabb áron nem vinyl, hanem CD-s lemezgyűjtemény talált gazdára: a Bikini együttes, D. Nagy Lajos énekessel felvett diszkográfiájáért 450 ezer forintot adott meg egy felhasználó. Egy másik vaterázó egy vegyes zenei stílusú maxi-single CD-gyűjteményért adott 400 ezer forintot, míg a Pink Floyd 1987 és 2019 között kiadott albumai 125 ezer forintot értek meg egy vásárlónak. A tavaly legdrágábban eladott CD-k között található még Zoltán Erika-gyűjtemény (120 ezer forint), egy Groovehouse dupla CD-s csomag (120 ezer forint), illetve az Omega együttes tizenhárom lemezes antológiája (101 ezer forint).
A 2022-ben legdrágábban elkelt vinyl ugyancsak az Omega Testamentum albumának gyűjtői kiadása, ami 200 ezer forintot ért meg valakinek, de 150 ezret fizettek négy olyan Ákos, illetve Bonanza Banzai albumért, amelyet a tagok mindegyike dedikált. 124 ezer forintért kelt el az Animal Cannibals több, bakeliten kiadott lemeze egy csomagban, és a nagy értékben elkelt tételek között szerepelt egy 520 darabos vinylgyűjtemény is, ami összesen 120 ezer forintért (tehát nagyjából 230 forintos darabáron) talált vevőre.
2023. március 24-éig különleges zenei relikviákra – két darab, huszonkét ismert hazai zenész által dedikált Epiphone elektromos gitárra – licitálhatnak a vaterázók az év eleje óta Hajnóczy Soma kétszeres világbajnok bűvész által vezetett 100 Ft-ból házat veszek nevű jótékonysági projekt aktuális fordulójában. A projekt célja, hogy Hajnóczy Soma egyre nagyobb értékű vaterás liciteken keresztül annyi pénzt gyűjtsön össze, amelyből egy rászoruló család számára egy házat vásárolhat.
Kapcsolódó cikkek
- Közel tízezer használt termék talált új gazdára a Vatera Green Fridayen
- Idén Green Fridayt rendez a Vatera
- Magyarországra is megérkezett a késleltetett fizetési lehetőséget biztosító online piactér
- A Vaterán éli reneszánszát a szódásüveg, a gombfoci és a képeslap is
- Meglepő, de a Vaterán emelkednek a zenei CD-k eladásai
- Vásárlási kisokos a Vaterától
- A modern, online piactér jellemzői
- Közel félmillióan böngészték a Barátok közt ikonikus tárgyait a Vaterán
- Már több mint egymilliárd hirdetést adtak fel a Vaterán
- Új európai online piactér indult
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
A gyermekeket is megszólította az Internet Hotline őszi kampánya
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az intenzív médiajelenlétnek köszönhetően októberben jelentősen megnövekedett a hotline-hoz fordulók száma, minden jel szerint célba ért tehát a kampány fő üzenete: merj segítséget kérni, van hová fordulni online bántalmazás esetén.