Ezek az idei év okos trendjei a kényelem és a fenntarthatóság jegyében
Az utóbbi hónapokban újra szárnyra kaphattak a gyártók és a fejlesztők, és hozzánk is végre elérhettek régóta várt okos otthoni innovációk a globális chiphiány mérséklődésével és az ellátási láncok akadozásának javulásával. Sok technológiai újdonsággal, új márkával és szolgáltatással találkozhattunk idén például a Konyhakiállításon, amelyek a fogyasztói igényekhez maximálisan alkalmazkodnak. A MediaMarkt szakértői most összeszedtek öt trendet, ami jelenleg és a közeljövőben is meghatározza az otthonunkkal kapcsolatos technológiai fejlesztéseket.
Idő és pénzkímélő AI alapú és virtuális lakberendezés
A mesterséges intelligencia alapú belsőépítészeti tervezés egy új és növekvő terület, amely a felhasználói igényeinek megértésével és a megvalósítható lehetőségek széles skálájának felkínálásával segíthet hatékonyabbá és megfizethetőbbé tenni a lakberendezés vagy az otthon átalakításának folyamatát. Az MI alapú belsőépítészet egyik legfontosabb jellemzője, hogy segít vizualizálni, hogyan fog kinézni egy tér, miután berendezték. Ez a funkció különösen hasznos azok számára, akik bizonytalanok vagy nem rendelkeznek tapasztalattal a lakberendezés terén. A másik fontos előnye, hogy gyorsan tud megfizethető tippeket adni: azáltal, hogy tanulmányozza a felhasználó ízlését, és alternatív dizájnválasztékkal látja el, így segíthet időt és pénzt megtakarítani.
Az élethű vizualizálásra alapoz egy másik friss vívmány is, a kifejezetten lakberendezésre fejlesztett VR technológia, amelynek segítségével életnagyságban, virtuálisan bejárható, fotorealisztikus látványterv készülhet a még el nem készült lakásunk berendezéséről. A megtervezett ingatlanok így még azelőtt bejárhatók mielőtt azok felépülnének és interaktívan, azonnal megnézhetik a berendezés különböző kombinációit, nem mellesleg real time változtathatnak rajta a legoptimálisabb kialakítás érdekében.
Az IoT kényelme és varázsa
Sütő, ami szenzoros technológiával magától állítja be, milyen hőfokon és meddig süssük az életünket, amit aztán a fotelből ellenőrizhetünk? Hűtő, ami bevásárló listát készít, üzenetet küld, amit az alkalmazás segítségével aztán meg is rendelhetünk? Ez már nem a jövő, hanem a jelen. Napjaink technológiai fejlődésével szinte lehetetlen lépést tartani – gondoltuk eddig, aztán jött egy chip hiány, aminek következtében számtalan olyan beharangozott fejlesztés nem érkezett meg, amire már nagyon vártunk, és amelyek most végre itt vannak.
Természetesen ezek a funkciók most még inkább csak a felsőkategóriás készülékeknél lettek jellemzőbbek, a MediaMarkt kategóriamenedzsere szerint itthon az új generációs nagyháztartási gépek mindössze 10%-a nevezhető IoT készüléknek egyelőre, de határozottan érezhető egy ugrás az elmúlt évekhez képest, hiszen 5 évvel ezelőtt még gyakorlatilag nem volt ilyen háztartási eszköz a hazai piacon. A kamerarendszerrel ellátott hűtő feltehetően még sokáig nem lesz slágertermék, mivel ezeknek az ára milliós nagyságrendű, ugyanakkor az alkalmazás segítségével beidőzíthető kávéfőző, ami reggel friss kávéval ébreszt, az egymással kommunikálni tudó sütő, főzőlap és páraelszívó már egyre több háztartásban elérhető. Ezek az innovációk elképzelhetetlen módon könnyítik meg a mindennapjainkat és egy olyan felhasználói élményt hoztak el, ami korábban elérhetetlenül futurisztikusnak tűnt.
Személyre szabott háztartás
Talán az egyik leginkább fogyasztóbarát trend a személyes preferenciáinkra szabható megoldások széleskörű elterjedése. Az okos eszközöknél már megszokhattuk az időzítés lehetőségét, késleltetést, ami adott egyfajta rugalmasságot és könnyebbséget a mindennapi faladatok szervezésénél, de az új készülékeket akár eseményhez is variálhatjuk, vagy a lakásunk színvilágához öltöztethetjük. Ilyen lehet egy hűtő, aminek nem csak külső megjelenését és anyagát választhatjuk meg, de a belső tereit az éppen aktuális igényeknek megfelelően használhatjuk hűtőként vagy fagyasztóként. Az összehajtható polcok segítik a maximális helykihasználást, a rekeszek hőmérsékletét és páratartalmát pedig a különböző élelmiszereknek optimális tárolási feltételeinek megfelelőn állíthatjuk. De ott vannak akár a legújabb mosó- és szárítógépek, amelyeken egy alkalmazás segítségével időt, hőmérsékletet, az öblítési ciklus hosszát - gyakorlatilag szinte bármelyik tényezőt állíthatjuk a ruháink állapotának, minőségének megőrzése vagy az energiafelhasználás kordában tartása érdekében.
Mantránkká vált, és továbbra is fontos az energiatudatosság
Az egyik legaktuálisabb téma a háztartásokban manapság az energiafogyasztás, ezzel nem mondtunk újdonságot. Az infláció és az energiaárak ugrásszerű növekedése miatt felértékelődött a tudatos fogyasztói döntések szerepe, ami a takarékos és megbízható felszerelések beszerzése felé terel bennünket és természetesen a gyártókat is az ilyen irányú fejlesztésekre ösztönzi. Éppen ezért, nem csak a kényelem és az újdonság miatt jó dolog kihasználni az okos otthoni eszközök egyre bővülő funkcióit, de az energiahatékonyság új szintjére juthatunk el, ha tudatosan választjuk és használjuk ezeket az innovatív eszközöket. Az új indukciós főzőlapok esetében például a főzőzónák rugalmasan alkalmazkodni tudnak a rájuk helyezett edény méretéhez, így bármely típusú és méretű edényt pontosan és hatékonyan melegítenek fel, amivel rengeteg energiát spórolhatunk. A már általánosnak mondható ECO üzemmód mellett a szenzoros technológia fejlődése a legtöbb nagy háztartási gépnél megfigyelhető, ami szintén az energia megtakarítást szolgálja: a mosógép ellenőrzi a ruhák szennyezettségét és a töltetet, és annak megfelelően szabályozza a mosási ciklust vagy a vízmennyiséget, a szárító pedig a ruhák nedvességének és anyagának megfelelő szárítási funkciókat állít be. Fontos alaposan átgondolni a választást, mert éves szinten több mint 100kWh is megspórolhatunk, ha egy A-s energiabesorolású mosógépre beruházunk egy D-s energiafelhasználásúhoz képest.
Második esély
A fenntarthatóbb termékek iránti érdeklődés is új lendületet vett az elmúlt időszakban: tudatos vásárlók körében egyre nő a használt tárgyak, így akár a bútorok és telefonok iránti kereslet, valamint a nagyobb értékű műszaki cikkek esetében a gazdaságos javíttatás is újra egyre népszerűbb. A MediaMarkt februári kutatása szerint a magyarok 45%-a az azonnali készülékcsere helyett először mérlegeli a költségeket, és többnyire él a javíttatás lehetőségével, amennyiben az költséghatékonyan megoldható. A gazdaságos megoldások iránti érdeklődés részben köszönhető az elmúlt évek fenntarthatósági törekvéseinek, ugyanakkor a környezet kímélése mellett nem elhanyagolható szempont, hogy a pénztárcánkat is kíméli, amire az utóbbi hónapokban hatványozottan szükségünk van. A gyártók igyekeznek a fenntartható megoldások alkalmazására, több természetes anyagot használnak, például a bútorok esetében, vagy nagyobb figyelmet fordítanak az újrahasznosításra és az újrahasznosított anyagok visszaforgatására. A kereskedők is mind nagyobb számban ismerik fel, hogy a termékek életciklusának növelésével is járnak előnyök, miközben a fenntarthatósági törekvéseket is szolgálják. Ilyen például a készülékbeszámítási program, ami a MediaMarktban is elérhető. A beszámítás nem csak telefonok esetében lehetséges, de tabletre, konzolra, vagy akár MacBook készülékre, új eszköz vásárlása esetén. Jelenleg a mobilcsere program a legnépszerűbb, mióta eltörölték az új készülék vásárlására megállapított 120.000 Ft-os értékhatárt, több mint 30%-kal megnőtt a cserék száma, a beszámítással vásárolt új készülékek átlagára pedig megugrott 180.000 Ft köré. Az outlet (visszaküldött, kicsomagolt, de alig, vagy nem használt) termékek forgalma is duplájára nőtt az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest, de egyre népszerűbbek az extra- és kiterjesztett biztosítások a nagyobb értékű termékek mellé, illetve megfigyelhető, hogy a vásárlók jobban hajlanak a hosszabb jótállást ígérő gyártók felé, akik az általánosnál hosszabb ideig garantálják készülékeik üzemképességét, jobbak a szervizelési feltételei. A MediaMarkt szakértői szerint a vásárlók tudatosabban vásárolnak és figyelik a lehetőségeiket, és bár egyelőre főleg gazdasági motiváció van a fokozott figyelem mögött, de megnövekedett azoknak a fogyasztóknak a száma is, akiket valóban érdekel a termék fenntartható minősítése, és nem csak az energiafogyasztása és az ára.
Kapcsolódó cikkek
- A digitális jegyzetelés lesz a tanulás jövője?
- Kulcsszerepe lehet az okostechnológiának a tanulásban
- A Xiaomi új globális IoT kiberbiztonsági szabványt tett közzé
- Az OPPO csatlakozik a Matter otthonautomatizálási szabványhoz
- Bosch: Akár 25 százalékkal is növelhető a gyártás termelékenysége az Ipar 4.0 megoldásokkal
- Az infokommunikációs szakemberek a mesterséges intelligenciában bíznak
- CES 2020 – Bosch: Fókuszban a mesterséges intelligencia
- A technológia teszi olcsóbbá és hatékonyabbá a szállítmányozást
- Kiosztották a Vodafone Digitális Díjakat
- Robotzsaruk védhetnek meg a hackerektől?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor.
A vivo, a világ egyik legdinamikusabban növekvő okostelefon-márkája, most Magyarországra is megérkezett
A magyar piacra lépést a Dunán, a különleges atmoszférát biztosító River Diva rendezvényhajón ünnepelte meg a vivo, ahol a márka hazai partnerei és a vivo európai vezetői, köztük Changjun Li, a vivo európai vezérigazgatója, Daizhong Tian, a vivo ausztriai és magyarországi ügyvezetője, valamint Martin Wallner a vivo ausztriai és magyarországi alelnök, egyedülálló élmény keretében ismertették a vivo új terveit Magyarországon.
MediaMarkt: Rekordköltés várható Black Friday alatt
A Black Friday Magyarországon is az egyik legkiemeltebb vásárlási alkalmak egyike, de a MediaMarkt megbízásából készített legfrissebb kutatás szerint a korábbi évekhez képest átalakult az emberek hozzáállása. A felmérés – amelyet a Publicis Group Hungary finanszírozásával és a PwC kivitelezésével készített a vállalat-, azt mutatja, hogy az akciós árak kereslete továbbra is kiemelkedő, azonban maga a „fekete péntek” már egyre kevésbé bír különleges jelentőséggel.
A Seco Machine Library azonnali forgácsolási adatokat ajánl a felhasználóknak
A Seco bemutatott egy innovatív webalapú eszközt, amely termékspecifikus, azonnali, kiváló minőségű forgácsolási adatokat ajánl az ügyfeleknek a gépadataik alapján. A Seco Machine Library leegyszerűsíti az adott gépekhez megfelelő szerszámok azonosítási, beszerzési és optimalizálási folyamatát.
Januártól a 4iG Csoport 'One' márka alatt egyesíti távközlési kereskedelmi szolgáltatásait
Utolsó szakaszához érkezik a 4iG Csoport távközlési portfóliójának teljes megújítása, illetve egységesítése. A cégcsoport sajtóeseményen jelentette be, hogy 2025. január 1-jétől kivezeti a magyarországi piacról a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech márkákat, és a társaságok ezt követően egységesen One márkanév alatt nyújtják lakossági és vállalati távközlési szolgáltatásaikat.