Húsvéti locsolókölni a mesterséges intelligencia közreműködésével
Lehet egy illat intelligens? A Telekom a mesterséges intelligencia és egy ismert parfümőr, Kiss Virág segítségével húsvéti locsolókölnit alkotott. A telekommunikációs vállalat az idei ünnep alkalmával bizonyítja, a digitális tünemények az élet egyre több területén segíthetnek; az AI akár már az érzékszerveinkre is képes hatni.
Valószínűleg senki sem találkozott még vitathatatlanul jó illatú locsolókölnivel húsvétkor. A lányoknál húsvéthétfő délutánján garantált a hajmosás, a fiúk pedig még napokig a kezükön érzik a népszokás maradandó emlékét. Így megy ez több időtlen idők óta, de a Telekom idén elhatározta: a digitalizációt segítségül hívva megalkot egy kölnit, amelynek végre tényleg kellemes illata van, ezzel is ápolva a tradíciót.
Okos válasz, okoskölni
Az idei húsvét előtt a Telekom a mesterséges intelligenciát kérdezte meg arról, hogyan hozhat létre egy olyan locsolókölnit, amelynek illatát mindenki kellemesnek érzi. A ChatGPT által ajánlott receptúrát Kiss Virág parfümőr finomhangolta, majd limitált példányszámban el is készítette az illatot – ezzel jó példát mutatva arra, hogyan dolgozik össze ember és a mesterséges intelligencia.
A Telekom célja az volt, hogy a kísérlettel próbatétel elé állítsa az AI-t. A technológiát egyre több területen alkalmazzák sikeresen, azonban sokan még idegenkednek tőle. A vállalat felelősségének érzi, hogy az emberek egyéni szinten is könnyebbé tudják tenni az életüket, a saját javukra tudják fordítani az új lehetőségeket, de fontos, hogy tudatosan használják ezeket. A húsvét pedig jó apropó volt a kísérletezésre. A Telekom filozófiája szerint a digitális eszközök mindenkinek segítenek, hogy előrébb léphessen a saját életében. Az ebből táplálkozó sikerek pedig befolyásolják a minket körülvevő világot. Az, hogy az AI a tapasztalati síkon is eredményesen használható, bizonyítja, hogy a digitális tünemények az élet minden területén segíthetnek, ha a megfelelő módon alkalmazzuk őket.
„Gyerekkorom óta vonzanak az illatok, hat éve tanulom a parfümkészítést, egy éve már hivatásszerűen is foglalkozom vele, így szívesen vettem részt ebben a kísérletben. Egyáltalán nem idegenkedtem a mesterséges intelligenciától, érdekesnek találtam a közös munkát. Úgy fogtam fel, mint egy ajánlást, egy általános vélekedést arról, milyen a jó illat egy kölni esetében. Én kiegészítettem a receptúrát mielőtt használtam az AI által javasolt formulát, kigondoltam a megfelelő arányokat és el is készültünk” – avatott be Kiss Virág a munkafolyamatokba.
Ötletek, receptek az AI-tól
A Telekom többek között azt kérdezte meg a mesterséges intelligenciától, hogy szerinte „milyen a jó illatú kölni, amivel húsvétkor locsolnak a fiúk?”
Az AI azt válaszolta, hogy friss, virágos, könnyed, lágy, illetve tartós és természetes összetevőkből kell állnia az illatnak. Mint a válaszból kiderült, a jó illatú kölnik semmiképpen sem túl erősek, és nem túl nehezek. A nyelvi modell szerint az illat tartóssága is fontos szempont, mivel a locsolóknak egész nap kellemes illatot kell hordozniuk. Az AI azt is elárulta, hogy a természetes összetevőkkel készült kölnik azért illenek jobban a húsvéti locsoláshoz, mivel a virágok és növények illata eleve az ünnepi hangulathoz kapcsolódik.
A következő kérdés már egy receptúrára vonatkozott: arra kérték az AI-t, hogy gondolkozzon úgy, mint egy parfümkészítő. A mesterséges intelligencia az alábbi összetevők felhasználásával készítené el a tökéletes illatot:
• víztiszta alkohol
• desztillált víz
• narancsolaj
• citromolaj
• bergamottolaj
• rózsaolaj
• levendula
Kiss Virág validálása után a levendula viszont kikerült a receptből, helyette hársfavirág és gyöngyvirág került bele, a magyar nők ízléséhez igazítva.
Mindig az okosabb
„Mint kiderült, a mesterséges intelligencia érvényes érzéki alkotásokat tud létrehozni. Ezzel nem csak a praktikus és a művészeti területen van jelen az AI, már belépett a tapasztalati síkra is. De az emberi tényező és a szakértelem nem hiányozhat egy ilyen típusú alkotói folyamatból. Olyan személy kell hozzá, aki szakértője az adott témának. A megállíthatatlan fejlődés ezen a területen azt üzeni, hogy a digitális világ eszközeire új szemmel kell tekinteni” – mondta Szabó Béla, a Telekom márka- és lakossági kommunikációs igazgatója.
A jelenlegi, nagy érdeklődést kiváltó nyelvi modellek egyelőre ott tartanak, hogy összefoglalják az eddig felhalmozott és rögzített tudásunkat. Szerinte a mi dolgunk ebből a rendszerből kiemelni a megfelelő javaslatot és azt tovább dolgozva a gyakorlatban is alkalmazni ezt a tudást. Mivel a digitális minden ember életében máshogy van jelen, különösen fontos, hogy mindenki megtalálja, melyik eszköz, milyen támogatást tud neki nyújtani a saját életében. Úgy tűnik, az AI tudatos használata egyre több embernek jelent segítséget. A Telekom elkötelezett a digitalizáció iránt, ezért megkülönböztetett felelőssége van ebben a folyamatban – Szabó Béla szerint ezért is lényegesek a hasonló kísérletek.
A vállalat országszerte több kiemelt üzletébe eljuttatja az AI és az illatszakértő együttműködésével született kölnit tartalmazó üvegcséket, így az ügyfelek meg is szagolhatják az illatot.
Kapcsolódó cikkek
- Az Animatiqua újabb időutazásra hív – most a múlt helyett a jövőbe!
- Itt a kriptoról is mindent tudó ChatGPT és AI-képgenerátor
- A mesterséges intelligencia felhasználását kutatják a Széchenyi-egyetem doktoranduszai
- Mesterséges intelligencia a múzeumokban
- AI megoldás segítheti a vállalatokat dekarbonizációs céljaik megvalósításában
- Ki nyeri meg a Google és Microsoft párviadalát?
- A mesterséges intelligencia vajon átírja a klímatörténelmet is?
- Kit illet a szellemi alkotás tulajdonjoga, ha a MI hozza létre a művet?
- Itt az OpenAI GPT-4: első tapasztalatok!
- Elindult a Telekom kkv-knak szóló Digitalizációs Tanácsadás programja
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új üzlet és vállalatoknak szánt, prémium szolgáltatás az iCentre-nél
Az iCentre megnyitotta új üzletét Óbuda első számú bevásárlóközpontjában. Az eseményen a cég új iCentreCare szolgáltatásának részleteit is ismertette, amely segítségével a vállalatok egyszerűen és hatékonyan kezelhetik Apple eszközeiket, és maximálisan kihasználhatják azok előnyeit az üzleti működésük során.
Felújított műszaki cikkek a fókuszban a Vatera idei Black Weeksén
A Vateránál a fekete péntek nem a mértéktelen költésről szól, a bizonytalan gazdasági helyzethez igazodóan a piactér idén november 15. és december 1. között olyan speciális Black Weeks kampányt rendez, amelynek keretében felújított (refurbished) termékeket árusító partnerkereskedők több ezer felújított okostelefonja, laptopja mellett vaterás eladók termékei is elérhetők lesznek akciós áron.
A K&H innovatív IT technológiájával a SZÉP kártya digitális használata is lehetővé vált
A digitális SZÉP kártya, mint innovatív technológia költségmentesen elérhető a K&H Csoport ügyfelei számára. Csupán pár kattintás szükséges a mobilbankban és máris rendelkezésre áll a digitális fizetési megoldás. A technológiai megoldás bizonyította kulcsfontosságú szerepét a piacon, több mint 100 ezer tranzakció áll a fejlesztés mögött egyetlen év alatt. A forradalmi megoldás nemcsak kényelmet, hanem számos informatikai és technológiai előnyt is kínál.
Közepes kialakítású Thermaltake toronyház rejtett csatlakozós alaplap-támogatással
A Thermaltake, a prémium PC-hardvermegoldások vezető márkája bejelentette a Ceres 350 MX közepes kialakítású toronyház megjelenését, amely 7 színben érhető el: fekete, Snow, Matcha Green, Hydrangea Blue, Racing Green, Bumblebee és Bubble Pink. A Ceres 350 MX egy ATX-toronyház, melynek tervezésekor a vizuális megjelenés volt fókuszban. Támogatja a legújabb rejtett csatlakozós alaplapokat a kiváló kábelmenedzsment érdekében. Ezenkívül ez a gépház két cserélhető előlapi panellel érkezik, lehetővé téve a PC-rajongóknak az általuk preferált kialakítás kiválasztását. A felhasználók a Ceres 350 MX-et egy 2,1 hüvelykes, kör alakú LCD-panelkészlettel is bővíthetik egy még szemkápráztatóbb build eléréséért.
Újra a Magyar Telekom szektorának legvonzóbb munkahelye
Nyolcadik alkalommal mérte fel a PwC Magyarország hazánk munkaerőpiaci preferenciáit és adta át Az év legvonzóbb munkahelye díjakat. Telekommunikáció és média kategóriában immár hetedik alkalommal nyerte el a Magyar Telekom a legjobbnak járó elismerést.