SZEnergy: újra a világ legjobbjai között a Széchenyi-egyetem hallgatói versenycsapata
A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team hallgatói csapata a tavalyi sikerek után újabb jelentős nemzetközi eredményt ért el: második helyezést szerzett a 2023-as Shell Eco-marathon autonóm programozási versenyen (Autonomous Programming Competition – APC). A verseny online formában zajlott, így a világ bármely egyeteméről jelentkezhettek hallgatói csapatok.
A Széchenyi István Egyetemen 2005 óta működő SZEnergy Team az intézmény Járműipari Kutatóközpontjának mentorálásával tevékenykedő, elektromos járművek és autonóm megoldások fejlesztésével foglalkozó hallgatói versenycsapat. Rendszeres résztvevője a világ egyik legnagyobb hallgatói megmérettetésének, a Shell Eco-marathonnak, amelyet tavaly világcsúccsal meg is nyert, de az autonóm versenyeken is rendre az élmezőnyben végez. Az idei, nemrégiben megrendezett autonóm programozási világversenyen ismét kitett magáért a csapat, amely második helyezést ért el. Bár valamennyi tag munkájának köszönhető az eredmény, de a feladatban kiemelkedő szerepet vállalt Blahovics Zoltán, Dobay Tamás, Mesics Mátyás, valamint Unger Miklós. A legnagyobb vetélytársnak ezúttal az indonézek bizonyultak, két csapatuk is felkerült a dobogóra, de a SZEnergy Teamnek olyan neves egyetemeket is sikerült megelőzni, mint az albertai (Kanada), a müncheni, az illinois-i és a torinói.
A dicsőség mellett természetesen a jutalmazás sem maradhatott el, a kiváló helyezéssel a csapat 2000 amerikai dollárt nyert.
Unger Miklós, Mesics Mátyás és Krecz Dávid, a SZEnergy Team tagjai. Rajtuk kívül nagy szerepet játszott a sikerben Blahovics Zoltán és Dobay Tamás, valamint mentorként Kőrös Péter és dr. Horváth Ernő. (Fotó: Májer Csaba József)
A versenyen idén harmadik alkalommal vett részt a SZEnergy Team, amelynek mérnökinformatikus hallgatói kétévnyi rutinnal a hátuk mögött oldották meg a feladathoz kapcsolódó fejlesztést. Az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának kutatói nagy szerepet játszottak a felkészülésben: a hallgatók munkáját segítette és mentorálta dr. Horváth Ernő, az Autonóm Közlekedési Rendszerek Központjának szakmai vezetője, továbbá Kőrös Péter, a központ operatív vezetője.
„A rangsorolás a szimulációs környezetben felépített jármű és szenzor rendszerének fogyasztása alapján történt. Úgyhogy itt kellett ugyanazokat az optimalizáló eljárásokat alkalmazni, amelyeket a valós versenyeken is végzünk” – fogalmazott Kőrös Péter. Hozzátette, az idei európai élő versenyt májusban rendezik Franciaországban, a Nogaro melletti Paul Armagnac pályán május 19. és 25. között, ahol a csapat az autonóm és az energiahatékonysági versenyen is indul.
A mostani programozási versenyt a korábbiakkal megegyezően, online formában rendezték meg, így az könnyen elérhető volt mindenki számára. A megmérettetés feladatainak teljesítésére a résztvevőknek egy hónapjuk volt. A győri hallgatók nap mint nap a világ minden tájáról bejutott 25 egyetemi csapattal versenyeztek, melyek közül csupán 12 oldotta meg sikeresen, hibapont nélkül a feladatot. A résztvevőknek a Robot Operating System (ROS) segítségével pályatervezési, érzékelési és vezérlési algoritmusokat kellett kifejleszteniük egy autonóm (azaz önvezető) jármű számára. A kódokat ezután szimulált környezetben tesztelték, viszont a pontok meghatározott helyét nem lehetett előre tudni, ezért pontkövetési technikát alkalmaztak.
„A tizenöt pontot elérők között az energiahatékonyság számított egy átlagos villanyautóhoz képest” – mesélte Mesics Mátyás, a csapat egyik tagja, a Széchenyi István Egyetem mesterszakos hallgatója. „Jövőre is indulunk!” – vonták le a végkövetkeztetést a nagyszerű nemzetközi eredményt elérő hallgatók.
Kapcsolódó cikkek
- Innovatív technológia: sebészeti robotot mutattak be Győrben
- A mesterséges intelligencia felhasználását kutatják a Széchenyi-egyetem doktoranduszai
- Kaprinay Zoltán a cégépítésről tartott telt házas előadást a Széchenyi-egyetem Spinoff Klubjában
- Széchenyi-egyetem: még több szakmai kihívással tér vissza az Audi Development Camp
- A Széchenyi-egyetem képzési kínálatával és innovációival ismerkedtek a hazai középiskolák vezetői
- Rekordszámú fiatal jelentkezett a Széchenyi István Egyetem képzéseire
- Kapaszkodó 2.0: Esélyteremtés és élménytanulás robotprogramozással
- Újabb ingyenes IT képzések indulnak a Green Fox Academy támogatásával
- Nem lassít az Arrabona Racing Team: tizedik autójával az élre törne a Széchenyi-egyetem csapata
- Mesterséges intelligencia és önvezetés
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ki vigyáz az adataidra, ha te nem? – a magyarok 90 százalékánál már próbálkoztak online csalók, adathalászok
Találkoztál már az online térben adathalászokkal? Estél már áldozatául vírusoknak, hackereknek? Ismered az online veszélyeket és védekezel is ellenük? Az ESET biztonsági szoftverek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. 2024 októberében ezeket a kérdéseket tette fel generációs attitűdkutatása során. Jó hír, hogy az online veszélyek ismertsége egyre magasabb és egyre többen védekeznek a tudatosság mellett védelmi szoftverekkel is – de még bőven van tennivalónk.
Új fejezet a Galaxy AI fejlesztéseinek történetében
A Samsung új szintre emeli a mobilélményeket a Galaxy eszközök mesterséges intelligenciával támogatott személyre szabhatóságával. Az adatvédelemre épülő One UI 7 szoftverfrissítés és az új Now Bar funkció a hatékonyság mellett könnyebben kezelhető mindennapokat is ígér. Az AI-alapú újítások pedig úgy segíthetnek a felhasználóknak, hogy közben megőrzik a személyes adataik biztonságát.
Tekintélyes terjedelemmel debütált a jubileumi kiadvány: bemutatták a 30. Logisztikai Évkönyvet
December 16-án az UniZone BGE Hallgatói Centrumban debütált a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) jubileumi Logisztikai Évkönyve, amely a hazai logisztikai szektor egyik legmagasabb szintű tudományos szakmai kiadványa. Az MTA által DOI-számmal is ellátott idei kötetben, ez évben több mint 400 oldal terjedelemben, összesen 27 tanulmány kapott helyet.
Karácsony a virtuális térben
A mesterséges intelligencia része a mindennapoknak, legyen szó munkavégzésről, oktatásról, tudományos kutatásokról, vagy éppen a karácsonyról. Az ünnepet is képes tökéletesen reprodukálni a technológia, általa olyan hangulatot, enteriőrt lehet előállítani, amire mindenki vágyik.
A LAMAX négy új stílusos hangszórót jelentett be
A LAMAX négy Bluetooth hangszóróval bővítette audiotermékeinek körét, amelyek tökéletesen ötvözik a teljesítményt, a dizájnt és a megfizethetőséget. Az új termékek közt találunk kompakt, alig több mint 300 gramm súlyú hangszórót, és nagyteljesítményű, akár 50 watt teljesítményre képes hangfalat, mindezt megfizethető árkategóriában. Az eszközök mindegyike támogatja a Bluetooth 5.3 technológiát, emellett a csomagban megtalálható 3,5 mm-es AUX kábellel is csatlakoztathatunk eszközt hozzájuk.