A Vaterától algoritmusok és ügyfélszolgálatosok rémítik el az online csalókat

forrás: Prím Online, 2023. április 28. 11:31

Bár más piactereken az elmúlt időszakban nőtt az online csalások száma, a gépi és emberi védelmi vonalaknak köszönhetően a Vaterán továbbra is ezredszázaléknyi mértékű a hatósági közreműködést igénylő esetek száma. Évi másfélmilliónyi tranzakcióra mindössze néhány tucat problémás eset jut.

A közelmúltból származó sajtóhírek szerint az utóbbi hónapokban Magyarországon elszaporodtak a különböző, főleg adathalász típusú internetes csalások száma, nem véletlen, hogy a Magyar Nemzeti Bank honlapján is külön szekció foglalkozik ezekkel. Ezzel párhuzamosan a Vatera ügyfélszolgálatánál azt tapasztalták, hogy a közösségi oldalakon, fórumokon működő piacterek népszerűbbé válásával párhuzamosan a Vaterán lecsökkent a csalással kapcsolatos esetek száma: az internetes csalók közül sokan a Vateráénál jóval gyengébb vagy egyáltalán semmilyen védelmet nem kínáló közösségi piactereken, apróhirdetési oldalakon próbálkoznak átveréssel, vagy az áldozat online fizetéshez szükséges adatainak ellopásával.

 

Csupán ezredszázaléknyi a visszaélések aránya a Vaterán

 

Éves szinten a Vaterán másfélmillió tranzakció valósul meg, 2020-ban 46, 2021-ben 31, 2022-ben pedig 33, főként a megvásárolt árucikk le nem szállítása miatt indult rendőrségi közreműködést igénylő esetet regisztrált a piactér, ráadásul ezek közt jelentős részben egyik évről a másikra elhúzódó esetek is vannak. Ez azt jelenti, hogy a rendőrségi ügyeket eredményező visszaélések aránya évek óta 0,001%, vagyis egy ezredszázalék körüli szinten áll, és 2023. első négy hónapjának statisztikái is hasonlóan kedvezőek.

 

 

 

Főleg ilyen termékekkel próbálkoznak a csalók

 

A korábbi esetek statisztikái alapján a Vatera.hu-n csalók leginkább a műszaki cikkek kategórián belül próbálkoznak, leginkább olcsó iPhone-okat, notebookokat, konzolokat eladásra kínálva. Emellett előfordult már visszaélés műtárgyak, illetve drágább LEGO-készletek esetében is, ezek károsultjait a Vatera néhány napon belül kártalanította.

 

Míg a fórumokon, közösségi oldalakon működő piacterek esetében az ellenőrzés jelentős részben a jelenlévő mikroközösségek tagjainak felelőssége, a Vatera ennél jóval komolyabb védelmet biztosít a platformján eladó és vásárló felhasználók számára egyaránt a négyszintű Biztonságos Vásárlás Programmal. A BVP a visszaéléseket figyelő szoftveres algoritmusok, a felhasználói értékelési rendszer és a humán munkatársakkal működő ügyfélszolgálat erőforrásait kombinálja.

 

Így kell ébernek lenni a vaterás vásárlás során

 

Vaterás vásárlás során első körben célszerű megnézni az eladó fél értékeléseit a felhasználói nevére kattintva, hiszen ekkor jól látszik, hogy régóta van-e jelen a piactéren, és elégedettek-e vele a korábbi vásárlói. Gyanút kelthet a sok negatív értékeléssel bíró profil – a Vatera egyébként a több alkalommal szabálysértésen ért felhasználókat kizárja az oldaláról. 

 

De a friss, még értékelés nélküli fiókok esetében is érdemes fokozottan körültekintőnek lenni, ha nagyértékű terméket szeretnénk vásárolni és az eladó által felajánlott egyetlen fizetési mód az előre utalás. 

 

Drágább termékek esetében ajánlott a személyes átvétel, vagy az utánvétes fizetés akkor is, ha az eladó pozitív értékelésekkel bír. Ha az eladó a piaci árnál irreálisan olcsóbban kínál egy terméket és elzárkózik a személyes találkozótól is, gyanút kelthet. Személyes átvétel esetén mindenképp érdemes alaposan megnézni a termékeket, ha pedig műszaki cikkről van szó, a lehetőségek szerint érdemes átvételkor kipróbálni, ezért erre ajánlott alkalmas időt és átvételi helyszínt találnia a feleknek.

 

Ha mégis baj van, így kártalanít a Vatera

 

A Vatera tapasztalatai szerint a piacterén kialakult vitás helyzetek többségét az eladóval/vásárlóval való egyeztetés útján sikerül rendezni, hiszen az eladóknak is érdeke, hogy ne legyenek elégedetlen vásárlók, akik negatív értékelést adhatnának.

 

Ha az eladó és a vevő mégsem tud megegyezni, a Vatera olyan lehetőséget kínál, amely közösségi oldalak piacterein nem érhető el: bruttó 50 ezer forintos összeghatárig megtéríti a platformján vásárolt termékkel kapcsolatos minőségi kifogás által közvetlenül okozott kárt – ha a panaszt a vásárlástól számított 90 naptári napon belül jelzik az ügyfélszolgálaton. Ha egy vaterás vevő egyáltalán nem jut hozzá az általa már kifizetett termékhez, akkor a programban meghatározott feltételek teljesülése esetén termékenként bruttó 100 ezer forintig téríti meg a kárát a piactér. A BVP program az eladókat is védi az utánvétellel kért, ám végül át nem vett küldemények által okozott pluszköltségektől.

Kulcsszavak: Vatera biztonság

Biztonság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ki vigyáz az adataidra, ha te nem? – a magyarok 90 százalékánál már próbálkoztak online csalók, adathalászok

Találkoztál már az online térben adathalászokkal? Estél már áldozatául vírusoknak, hackereknek? Ismered az online veszélyeket és védekezel is ellenük? Az ESET biztonsági szoftverek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. 2024 októberében ezeket a kérdéseket tette fel generációs attitűdkutatása során. Jó hír, hogy az online veszélyek ismertsége egyre magasabb és egyre többen védekeznek a tudatosság mellett védelmi szoftverekkel is – de még bőven van tennivalónk.

2024. december 18. 13:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32

Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről

2024. december 6. 18:14