Egyre több kiskorú kerül bajba a saját intim fotói miatt
Az Internet Hotline (IH) 2022-ben 2758 bejelentést kezelt, amelynek több mint 50 százaléka – a korábbi évekhez hasonlóan – gyermekkel szembeni szexuális visszaélést rögzítő tartalmakkal kapcsolatban érkezett. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által fenntartott tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat történetében először adott ki részletes, éves beszámolót a 2022-es eredményeiről. Idén három olyan platform is bekerült az IH látókörébe, amellyel kapcsolatban a korábbi években nem érkeztek bejelentések.
Az Internet Hotline-hoz 2011 óta közel 15500 bejelentés érkezett, 2022-ben 2758 alkalommal fordultak a szolgálathoz. A jelzések 43 százaléka, azaz 1182 darab bejelentés igényelt intézkedést az IH elemzői részéről. A bejelentések jellemzően az Internet Hotline honlapján elérhető űrlapon keresztül érkeztek, 2022-ben az összes jelzés 74 százaléka.
A korábbi évekhez hasonlóan a gyermekpornográfia kategóriában érkezett a legtöbb jelzés 2022-ben is, az összes bejelentés 55 százaléka, amely 1507 jelzést jelentett. 2016 óta folyamatos növekedést mutat az e kategóriában érkező bejelentések aránya, és 2019 óta ebben a kategóriában érkezik a legtöbb bejelentés. A pandémia időszaka felerősítette a növekvő tendenciát, azonban nem állítható, hogy önmagában a koronavírus miatt az online térben töltött idő okozta a bejelentések kiugró arányát. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a 2022-es év, amikor ugyan visszaesett az arány, de még mindig magasabb értéket mutat, mint a pandémiát megelőző évben, illetve a pandémia első évében.
Az Internet Hotline – a külföldi hotline-okhoz hasonlóan – azt tapasztalta, hogy a gyermekek online szexuális kizsákmányolásával érkező jelzések között egyre több a kiskorúak által saját magukról készített intim felvétel. Az Internet Hotline egyik elemző munkatársa az ilyen jellegű visszaélésekről elmondta: „A felvételek alapján az áldozatok jórészt 13 év alattiak, de sok közöttük 7 és 10 éves kor közötti lány és fiú is. A felvételeken jól kivehető, hogy a gyermek a webkamerás beszélgetés ideje alatt a saját gyerekszobájában tartózkodik, hiszen láthatóak a személyes tárgyai, így az iskolatáskája vagy akár a plüssállatai is.”
Jellemző még, hogy a kamasz korosztályban ezeket a képeket és videókat a fiatal saját magáról készíti abból a célból, hogy az aktuális partnerével megossza (szexting), de az is előfordul, hogy egy idegen, rendszerint egy felnőtt csalja ki a gyermektől online behálózás (grooming) során. A problémára reflektálva 2022-ben minikampányt indított az NMHH, amelyben arra bátorították a gyermekeket, hogy merjenek nemet mondani – akár az érzelmi nyomás hatására is –, ha valaki intim képet kér tőlük.
2022-ben három olyan platform került az IH látókörébe, amellyel kapcsolatban a korábbi években nem érkeztek bejelentések: Reddit, TikTok, Discord. Előfordult, hogy a bejelentők a platformokhoz kapcsolódóan a profilfeltörés és profillopás jelenségét sérelmezték, de a bejelentések 13 százalékát kitevő online zaklatás kategóriában érkeztek kéretlen, zaklató üzeneteket, a közösségi oldalakon közzétett lejárató kommentek, sértő, fenyegető üzeneteket sérelmező jelzések is.
Az IH-hoz 2022-ben a hozzájárulás nélkül közzétett tartalom kategóriában érkezett a bejelentések 10 százaléka. Voltak olyan jelzések, amelyek kiemelten a Facebookon, illetve más közösségimédia-platformon, például az Instagramon és a TikTokon megjelent engedély nélkül közzétett tartalmakhoz kapcsolódtak. Az IH egyre súlyosabb problémaként érzékeli – jellemzően felnőtt nők körében – az intim képekkel való visszaélést, amely súlyos lelki károkat okozhat, korosztálytól függetlenül.
Az Internet Hotline részletes, 2022-es beszámolója itt érhető el.
Kapcsolódó cikkek
- A roamingra vonatkozó EU-s szabályokat összegezte az NMHH
- Megjelent az NMHH és a GameStar közös kiadványa
- Barátságban élni a mobileszközök online világával, avagy Mobil a családom?
- Az Apple TV+ tartalmait vizsgálta a Médiatanács
- A magyar rádiók zenei repertoárját vizsgálta az NMHH
- A gyermekeket érő folyamatos pénzügyi nyomás veszélyeire hívja fel a figyelmet az NMHH
- Online tartalomfogyasztási szokásokat vizsgált az NMHH
- Elkészült az éves INHOPE-jelentés
- Pontosabb kép a gyermekek digitális életéről
- Az online platformokról elérhető tudás összegzésére törekszik az NMHH új honlapja
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
A gyermekeket is megszólította az Internet Hotline őszi kampánya
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az intenzív médiajelenlétnek köszönhetően októberben jelentősen megnövekedett a hotline-hoz fordulók száma, minden jel szerint célba ért tehát a kampány fő üzenete: merj segítséget kérni, van hová fordulni online bántalmazás esetén.