Digitális videók harca a nézőkért
A kezdeti nehézségek után most már lassan beindul a digitális rekorderek üzlete. Az elmúlt év negyedik negyedében az azt megelőző negyedévhez képest több mint 85 százalékkal megemelkedett az ügyfelek száma (73 ezerről 136 ezerre). A TiVo és konkurense, a ReplayTV 800 ezer darab digitális videorekorder eladását remélte a múlt évben, ezt a számot azonban nem érték el. Az elektronikai szaküzletekben összesen kevesebb mint 400 ezer darab PVR-eszközt vásároltak - derül ki a Camel Group piackutató cég felméréséből.
Németországban is még várat magára a hasonló szolgáltatás bevezetése. Az eszközök gyártói és a szolgáltatók közti kooperációk sem léteznek még. A Philips holland elektronikai világcég a TiVo-val közösen Nagy-Britanniában már terjeszti az amerikaihoz hasonló eszközöket. A cégek Németországban is bemutatkoznak egy nemzetközi kiállításon, ám a megfelelő szolgáltatás hiányában nincs értelme az ottani terjeszkedésnek - mondta Klaus Petri, a Philips munkatársa. Szükség van még alapos piackutatásra és az érdeklődés felmérésére.
Az USA-ban 400 dollár körüli áron kaphatóak a PVR-eszközök, a TiVo-előfizetés pedig havi 10 dollár. A szolgáltató cég (amelynek többek között az AOL is résztulajdonosa) a tavalyi évben megelőzte konkurensét, a ReplayTV-t. A SonicBlue internetes médiacég, a Rio MP3-lejátszó forgalmazója 120 millió dollárért felvásárolta a ReplayTV-t. "A digitális zene üzletága mellett a digitális videózási szolgáltatásban is szeretnénk részt venni" - mondta Andrew Wolfe, a SonicBlue technikai igazgatója.
1999-ben kezdett el terjedni a digitális videózás híre. Amerikai hírlapok (többek között a New York Times) már akkor emlegették a privát tévészolgáltatás halálát. A PVR ugyanis lehetővé teszi, hogy a nézők kihagyják a reklámokat. Ennek következményeképpen egyre kevesebb cég reklámozna a televízióban, amely a tévéadókat fő bevételüktől fosztaná meg.
Az ABC, CBS, NBC és Fox televíziók "horrorvíziója" mindmáig nem vált valósággá. Továbbra is kérdéses, hogy valóban milliók akarnak-e drága digitális eszközt vásárolni, fizetni a havi pluszköltséget. 100 dollárért továbbra is lehet hagyományos videorekordert vásárolni. Igaz, hogy akkor a kazettákkal és a videó szokásos programozgatásával többet kell foglalkozni. Egy kis időbefektetéssel azonban a jelenleg elterjedt módszerekkel is szerezhetünk magunknak kellemes tévés szórakozást.
Kapcsolódó cikkek
- Az elektronikus médiát vizsgálja szeptembertől a GVH
- Három szabványú TV-kártya család
- Digitális tévézésre is alkalmassá tették a Sony PSP-t
- TV-távvezérlés kézmozdulatokkal
- Új megapixeles hálózati kamerák az Axistól
- YouTube-ra optimalizált videót is rögzít a két új Casio Exilim
- Megjelent az Adobe CS3 Production Premium és a Master Collection
- A hír igaz: 9 helyi YouTube oldal indul
- Európai YouTube-ot indít a Google?
- 2009-től digitális átállás, döntött az Országgyűlés