Negyvenéves magyar mikroszámítógépre fejlesztenek új játékokat
Újjáéledt az egyik legritkább és legkultikusabb magyar otthoni számítógép, az Aircomp-16, sorban fejlesztik rá az új játékprogramokat. Október 15-ig egy teljesen nyílt játékpályázat keretében bárki beküldheti új játékprogramjait a muzeális típusra, ezzel gaming platformmá avatva a magyar informatikatörténet egyik legkülönlegesebb számítógépét.
A „magyar Steve Jobsnak és Steve Wozniaknak” is nevezett, tehát a sokak által az Apple alapítóihoz hasonlított tinédzser testvérpár, Lukács József és Lukács Endre 1982-re készültek el Homelab-2 nevű számítógépükkel, melyet egy bárki számára elérhető árú, könnyen kezelhető házi komputernek szántak, ezzel új kategóriát megalapozva az országban. A fiatal testvérpárt a brit Sinclair gyártó számítógépeinek híre inspirálta, de a saját mikroszámítógépüket teljesen saját ötletek alapján tervezték. A Homelab-2 számítógépet magánemberek, „csináld magad” módra építették meg a Neumann Társaság Simonyi Endre által alapított szakosztályában, a HCC számítógépépítő klubban: ki miből tudta – volt, aki szaloncukros dobozba vagy aktatáskába építette be a saját maga forrasztgatta számítógépét. A legismertebb otthoni építésű változatot Kanics Miklós alkotta meg FUSHIBA néven, viccesen utalva a korszakra jellemző össznépi fusizásra.
A mindössze 16 Kilobájt RAM memóriával, de feltűnően jó grafikával (320x200 képpont felbontás) és innovatív BASIC nyelvjárással rendelkező Homelab-2 számítógépből 1983-84 körül egy alapvetően mezőgazdasági szövetkezet, a BOSCOOP is legyártott százas nagyságrendben néhány kis szériát AIRCOMP-16 néven, főleg a korszak TSz-eit ellátva számítógéppel és takarmányoptimalizáló programmal.
A kultikus Aircomp-16 / Homelab-2 számítógépekből alig néhány eredeti példány maradt fent. A legritkábbnak a BOSCOOP cég által gyártott Aircomp számítógépek első szériája számít, melynek egy fehér példányát a Neumann Társaság Informatika Történeti Kiállítása őrzi Szegeden. A Neumann Társaság munkatársát, Képes Gábort nagyon zavarta, hogy az ismert számítógéphez alig maradtak fent eredeti szoftverek – a gép mintakazettáján lévő demonstrációs programokat jelenleg is keresik – és az ő ötlete volt az is, hogy pályázatot ír ki új játékok megalkotására.
„A játékpályázatot az is segíti, hogy Nagy Attila barátom elkészítette az Aircomp-16 működő replikáját, amit a jövő évben kiállításon is szeretnék bemutatni. Olyan játékprogramokat várok, amelyeket egy eredeti vagy replika számítógépen is be tudunk tölteni, .wav kiterjesztésű hangfájlként. De természetesen emulátorok is léteznek már, melyek a játékok fejlesztéséhez és kipróbálásához is használhatók” – mondta Képes Gábor. A Homelab-2 / Aircomp-16 játékpályázatra már ismert programok, így a Tetris, a Sokoban, a 2048, a kígyós játékok verziói is megjelentek, de még bárki megcsillogtathatja programozói tudását. A programokat a nyilvános Homelab Facebook-csoportba várják október 15-ig. A csoporttagok által legjobbnak ítélt játék szerzőjének az Idézhető Neumann János című új, exkluzív album egy példányát ajánlotta fel a Neumann Társaság – továbbá az ipon.hu, a pleasurebytes.games és a pexy.io is felajánlott nyereményeket.
„Ez az ikonikus magyar mikroszámítógép még ma is inspiráló és kihozza a programozókból a kreativitást” – mondta Képes Gábor, a Neumann Társaság informatikatörténésze, a pályázat ötletgazdája. Az eredeti Aircomp-számítógépeket akár a Kutatók Éjszakáján is meg lehet tekinteni Szegeden, ugyanis a Neumann Társaság aznap sokféle színes programmal várja az érdeklődőket a kiállításon. Budapesten pedig az informatika atyjára, Neumann Jánosra emlékeznek az Óbudai Egyetemen a társaság szervezésében.
Kapcsolódó cikkek
- Egy arany- és egy bronzérmet is szereztek a magyar diákok a juniorok informatikai diákolimpiáján
- Hat érmet hoztak haza a magyar diákok a Nemzetközi Informatikai Diákolimpiáról
- Két ezüstérmet is szerzett a magyar csapat a Közép-Európai Informatikai Diákolimpián
- Két ezüstérmet szerzett a magyar csapat a harmadik Európai Lány Informatikai Diákolimpián
- Szupercsapatban lett első a magyar minikaticás csapat a RoboCup Junior 2023 világversenyen
- A programozásra váltók gyorsan építhetik fel új karrierjüket
- Budapesten és Szegeden is jelen lesz a Múzeumok Éjszakáján a Neumann Társaság
- Hurrá, itt a vakáció! De mi legyen az iskolás gyerekekkel 11 hétig?!
- Az ország legnagyobb ördöglakat-tárlata a Neumann Társaság Informatika Történeti Kiállításán
- Komoly pénzeket adnak a régi számítógépekért
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Tovább bővül az Euronics – két új áruházzal és több mint 5 ezer átvevőponttal készültek
Jelentős fejlesztésekkel és új forgatókönyvvel fordul rá az ünnepi szezonra az Euronics. November közepéig két új áruház nyílt Dunaharasztiban és Kecskeméten, de jelentősen bővül az átvevőpontok száma is. A műszaki cikkeket, szórakoztatóelektronikai termékeket forgalmazó vállalatnak így összesen 67 üzlete és 5400 átvevő helye van, utóbbiak száma ráadásul jövőre már 8500-ra rúghat a Foxpost és a Packeta egyesülésének eredményeként.
Elindult a Google 2024. novemberi Core, alap-algoritmus frissítése
A Google elindította a legújabb algoritmus frissítését. A „2024. novemberi Core-frissítés” körülbelül két hétig fog tartani, amíg teljesen érvénybe lép. Szuhi Attila, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője mutatja a részleteket.
Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem társadalmi és gazdasági hatásai révén is alapjaiban formálja át mindennapi életünket, az emberi döntéshozataltól kezdve, az iparágak hatékonyságán át egészen a közvélemény (át)formálásáig. A Neuron Solutions által szervezett AI Night rendezvény célja az volt, hogy elismert szakértőkkel és a különböző iparágak képviselőivel egy kötetlen beszélgetés keretében tárja fel azokat a kihívásokat és lehetőségeket, amelyekkel az AI használata során a vállalatok, a munkavállalók és a társadalom egésze szembesül.
Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása
Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása. Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.
A KPMG a Corvinus stratégiai partnere lett
Stratégia megállapodást kötött Magyarország első számú üzleti, gazdaság- és társadalomtudományi egyeteme, a Budapesti Corvinus Egyetem és a KPMG, hazánk egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó cége. Az egyetem és a tanácsadó cég közötti együttműködés három alappilléren nyugszik; ezek az oktatás, a kölcsönös tudásátadás, valamint a tehetséggondozás-, tehetségek utánpótlása.