Nem akarnak fizetni az M0-n az autósok
Elkerülnék az M0-t az autósok, megnőhet a külső fővárosi kerültek átmenő forgalma, a tömegközlekedés továbbra sem vonzó alternatíva az autósok számára – ezek a legfőbb tanulságai az autopalyamatrica.hu online kutatásának. A portál szakemberei szerint ugyanakkor éppen Pest vármegyében növekszik majd várhatóan a matricavásárlások aránya.
A szakmai portál azt mérte fel, hogy 2024-ben hogyan alakíthatják át az utazási szokásokat az autósokat érintő változások (benzinár, egynapos autópálya matrica bevezetése, fizetős utak listájának bővülése, az úthasználati díj emelkedése stb.). Mintegy 3 ezren töltötték ki októberben az online kérdőívet, amely elsősorban az autópályahasználattal kapcsolatos változásokat próbálta felmérni.
A válaszadóknak 27-30 százaléka használja hetente, havonta vagy ritkábban a fizetős utakat, napi szinten csak 15 százalékuk. A résztvevők kétharmada a gyorsaság és a kényelem miatt választja az autópályákat, negyedük pedig az egyszerűbb útvonalak miatt. Nagyjából fele-fele azoknak az aránya, akiknek jövőre több matricát kell vásárolniuk, illetve akiket nem érint az új fizetős szakaszok bevezetése. A jövő évi áremelésről a válaszadók közel kétharmada azt gondolja, hogy ár-érték arányban nem éri már meg így az úthasználat.
Kiemelkedően magas, 42 százalék azok aránya, akik inkább ingyenes útvonalakat keresnének és a válaszadóknak mindössze 4 százaléka választaná a tömegközlekedést. Mivel a résztvevők között kiugróan magas a Pest vármegyeiek, illetve a fővárosiak aránya, a válaszokból arra lehet következtetni, hogy az M0 fizetőssé válásával sokan próbálnának meg inkább Budapest külső kerületein keresztül autózva, illetve az agglomeráció lakott területein átvezető főútvonalait használva megúszni a díjfizetést. Ez különösen azokra igaz, akik nem napi szinten ingáznak a lakóhelyük és a főváros között.
Az autopalyamatrica.hu szakemberei mindennek ellenére úgy vélik, hogy kényelmi szempontok miatt mégis inkább a gyorsforgalmi elkerülőket választják majd az autósok, mert eddig is a Pest vármegyei matricából fogyott a legtöbb. Adataik szerint évről évre növekszik az ezt vásárlók aránya, de 2022-ről 2023-ra ugrászszerű, 25 százalékos bővülés történt és ara számítanak, hogy növekvő tendencia jellemzi majd 2024-et is.
A költségek kalkulálását és az útvonalak optimalizálását segíti az autopalyamatrica.hu térképes matricatervezője, amely azt is segít eldönteni, hogy egy országos vagy több vármegyei matrica vásárlása éri meg jobban.
Kapcsolódó cikkek
- Kognitív mobilitás: új tudományterület forradalmasíthatja a közlekedést
- Technológiai versenyfutás a teherautó- és autóbusz abroncsok terén
- Hogyan változnak az utazási szokások 2024-ben?
- Tíz autósból hét rosszul reagál egy megkülönböztető jelzésű jármű érkezésére
- Újabb üzemanyaghiánytól tart az autósok harmada
- Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki
- Aki megfizeti a prémium árat, mehet gyorsabban: dugómentesít a Kyndryl Tel-Avivban
- Közlekedéstudomány: rangos díjakat kaptak a Széchenyi István Egyetem oktatói
- Tippek a zöldebb közösségi közlekedéshez
- Vezetés közben mindenre figyelünk, csak a vezetésre nem
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Tovább bővül az Euronics – két új áruházzal és több mint 5 ezer átvevőponttal készültek
Jelentős fejlesztésekkel és új forgatókönyvvel fordul rá az ünnepi szezonra az Euronics. November közepéig két új áruház nyílt Dunaharasztiban és Kecskeméten, de jelentősen bővül az átvevőpontok száma is. A műszaki cikkeket, szórakoztatóelektronikai termékeket forgalmazó vállalatnak így összesen 67 üzlete és 5400 átvevő helye van, utóbbiak száma ráadásul jövőre már 8500-ra rúghat a Foxpost és a Packeta egyesülésének eredményeként.
Elindult a Google 2024. novemberi Core, alap-algoritmus frissítése
A Google elindította a legújabb algoritmus frissítését. A „2024. novemberi Core-frissítés” körülbelül két hétig fog tartani, amíg teljesen érvénybe lép. Szuhi Attila, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője mutatja a részleteket.
Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem társadalmi és gazdasági hatásai révén is alapjaiban formálja át mindennapi életünket, az emberi döntéshozataltól kezdve, az iparágak hatékonyságán át egészen a közvélemény (át)formálásáig. A Neuron Solutions által szervezett AI Night rendezvény célja az volt, hogy elismert szakértőkkel és a különböző iparágak képviselőivel egy kötetlen beszélgetés keretében tárja fel azokat a kihívásokat és lehetőségeket, amelyekkel az AI használata során a vállalatok, a munkavállalók és a társadalom egésze szembesül.
Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása
Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása. Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.
A KPMG a Corvinus stratégiai partnere lett
Stratégia megállapodást kötött Magyarország első számú üzleti, gazdaság- és társadalomtudományi egyeteme, a Budapesti Corvinus Egyetem és a KPMG, hazánk egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó cége. Az egyetem és a tanácsadó cég közötti együttműködés három alappilléren nyugszik; ezek az oktatás, a kölcsönös tudásátadás, valamint a tehetséggondozás-, tehetségek utánpótlása.